1-4
B.
1.
6Subsidiëring ingaande 1986 van een extra halve formatieplaats dien
stencentrum Huizum van de Stichting Bejaardenzorg Leeuwarden.
Kosten 27.000,--.
7Ingaande 1984 een hoger subsidie aan de post culturele minderheden
i.v.m. hogere huisvestingskosten pand Zuidergrachtswal 15 na verbou
wing. Kosten 34.000,--.
8Ingaande 1984 jaarlijks t/m 1987 een extra subsidie beschikbaar aan
de post Kinderdagverblijf i.v.m. uitbreiding van de mogelijkheden tot
kinderopvang, 20.000,-- in 1984, oplopend tot 90.000,-- in 1987).
Voor een totaaloverzicht van de invulling naar jaar en per beleidssec
tor wordt verwezen naar bijlage B van dit hoofdstuk.
Evenals bij het beleidsplan 1983-1987 willen wij bij bovenstaande invulling
van de ruimte voor nieuw beleid nog het volgende opmerken.
Voor wat betreft de bestemming van de ruimte voor de eerste jaarschijf
(1984) van dit ontwerp-beleidsplan stellen wij U voor hieraan een defini
tief karakter toe te kennen. Daarentegen stellen wij U voor aan de be
stemming van de ruimte voor de jaren 1985-1988 slechts een voorlopig
karakter toe te kennen en de thans voorgestelde nieuwe activiteiten
voor deze jaren bij de samenstelling van het beleidsplan 1985-1989 op
nieuw af te wegen tegen het perspectief van de dan bestaande budgettaire
situatie c.q. mogelijk nieuwe prioriteiten.
Overigens ligt het in ons voornemen om alle voorstellen voor nieuw beleid
- evenals de voorstellen in het kader van ongewijzigd beleid - opnieuw
in overweging te nemen bij de vaststelling van de voorlopige voorstellen
tot herwaardering 1984-1988.
Alle in dit ontwerp-beleidsplan door ons gedane voorstellen dragen derhal- 2.1.
ve een voorlopig karakter.
1-5
Financiële aspecten van het beleid
Budgettaire uitkomsten ontwerp-beleidsplan
Het U thans aangeboden ontwerp-beleidsplan geeft tekorten aan van
3,459 min. in 1984 oplopend tot 8,291 min. in 1988. Deze bedragen
zijn inclusief voorstellen van nieuw beleid van 0,147 min. in 1984
oplopend tot 0,487 min. in 1988. In deze bedragen is het resterende
deel van de taakstelling betreffende het niet vervullen van 40 vaca
tures verwerkt. Het gaat daarbij om een bedrag van rond 1,4 min. in
1986 en betreft een nog niet gerealiseerde taakstelling uit de door U
vastgestelde herwaarderingsoperatie 1982-1986. Voor een nadere uiteen
zetting wordt verwezen naar hoofdstuk II, beleidssector Algemeen Beheer.
Naast de te verwachten korting op de uitkeringen lager onderwijs en
andere specifieke uitkeringen, is ook nog geen rekening gehouden met
de effecten van de sanering van een aantal specifieke uitkeringen in
gaande 1984 ten gunste van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Voorts is geen rekening gehouden met de voorgenomen beëindiging per
1-1-1984 van de indirecte financiering van bejaardenoorden op grond
van de Algemene Bijstandswet en het vervangen hiervan door een tijde
lijke (zal in 1990 weer worden gedecentraliseerd) directe financiering
door de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur.
Resumerend kan worden gesteld dat er nog een aantal onzekerheden be
staat ten aanzien van de definitieve budgettaire positie over de be
leidsperiode 1984-1988.
Als één der meevallers kan worden genoemd de herverdeling van mid
delen over de groepen van gemeenten die is voorzien in de ontwerp-
Financiële Verhoudingswet 1984.
Ontwikkeling inkomsten
Inkomsten
Ten aanzien van de ontwikkeling van de belangrijkste inkomsten der ge
meente kan worden gesteld, dat er een verdere stagnatie valt waar te
nemen.
In dit verband noemen wij als voorbeeld: de inkomsten uit nutsbedrij
ven, de rijksbijdrage Maatschappelijke Dienstverlening, de rijksbij
drage sociaal-cultureel werk, de rijksbijdrage bibliotheken, maar ook
de uitkeringen uit het Gemeentefonds en de daarmee samenhangende ont
wikkeling van de onroerend-goedbelastingen.
2.