- 4 - - 5 - Het slib uit de Stadsgracht (10.600 ton) zal eerst op de lokatie worden ontwaterd (mechanisch) zodat uiteindelijk 4.500 ton ontwaterd slib resteert. Het slibwater moet worden gereinigd. Behandeling en lozing van grondwater (fasen 1 t/m 3). Het opgepompte grondwater zal in de grondwaterbehandelingsinstallatie op de lokatie gezuiverd worden, waarna lozing op het riool plaatsvindt. Het water dat uit de Stadsgracht gepompt wordt, kan onbehandeld op het riool worden gebracht. Het zeer verontreinigde slibwater en het water uit de open bemalingen in de bouwputten, zal, voordat het in de behandelingsinstallatie komt, eerst extra voorbehandeld worden. Fasering van de sanering. Op grond van met name civieltechnische argumenten, alsmede van de randvoorwaarde dat de waterbehandelingsinstallatie de gekozen capaciteit heeft, is de saneringsuitvoering in 3 fasen ingedeeld. De fasen duren elk circa 1 jaar. Het ontgravingswerk in de Stadsgracht is in de fase 1 opgenomen, terwijl het ontgra ven van de grond op de lokatie in fase 2 wordt uitgevoerd. Het grootste deel van de grondwatersanering vindt plaats in fase 1 en 2, met een uitloop in fase 3. In fase 3 vinden tevens herstelwerkzaamheden, nazorg e.d. plaats. Kostenraming van de sanering. De totale saneringskosten zijn ingedeeld in investeringskosten (aanschaf, uit voering e.d.) en exploitatiekosten (waterbehandeling). In de kosten zijn bijkomende werkzaamheden als herstel van wegen,"rioleringen, leidingen, gebouwen en maatregelen ter behoud van bomen e.d. opgenomen. III. Kostenoverzicht fase van de sanering tijdsduur investeringskosten exploitatiekosten (jaren) (in min. guldens) (in min. guldens) 1 ca. 1 9,6 0,78 2 ca. 1 9,9 1,13 3 ca. 1 3,7 0,80 totaal ca. 3 23,3 2.7 Hierbij moet worden bedacht, dat, indien alle verontreinigde grond op de t< realiseren tijdelijke opslagplaats zou worden opgeslagen en gereinigd in plaats van in Utrecht, dit een besparing op de totale saneringskosten van circa 4 miljoen gulden oplevert. Het gemeentelijke aandeel in deze kosten bedraagt zoals reeds eerder aangekon digd 10%zijnde derhalve een totaal bedrag van 2.600.000, Wij stellen U voor dit bedrag in drie termijnen in het beleidsplan op te nemen. De comptabele verwerking kan geschieden, door het gemeentelijk aandeel voorshands als een investering te beschouwen, waarvoor gelet op de omvang van de problematiek voorshands een afschrijvingstermijn van 25 jaar zou kunnen worden gehanteerd. De kapitaallasten bedragen 4$ afschrijving plus 9% rente is 134.940,— voor de eerste fase 143.390,voor de tweede fase 58.500,voor de derde fase totaal kapitaallasten 336.830, Dit bedrag kan gedekt worden uit de in het beleidsplan 1985-1989 opgenomen stelpost van 500.000, Wij stellen U voor, met het oog op het overleg dat nog met het Rijk plaatsvindt, in eerste instantie uitsluitend voor de eerste fase van het saneringsplan een krediet beschikbaar te stellen. IV. Verdere werkwijze. Hiervoor is reeds genoemd, dat van de zijde van het Ministerie van V.R.O.M. nog geen standpunt is ingenomen over het saneringsvoorstel. Gedeputeerde Staten heb ben dit voorstel overigens reeds toegezonden aan het ministerie, omdat de reser vering van rijksmiddelen voor dit project dit jaar anders niet meer zou kunnen worden omgezet in een toezegging. Voor de begeleiding en uitvoering van het saneringsplan is inmiddels een stuurgroep ingesteld, waarin naast de eerder enoemde instanties ook het ministerie is vertegenwoordigd. Op grond van het reeds gevoerde overleg mag aangenomen worden, dat de saneringsvoorstellen voor het Frigas-terrein en de stadsgracht van de zijde van het Rijk niet op bezwaren zullen stuiten, maar dit niet zeker is voor wat betreft de voorgestelde sanering van het parkeerterrein Hoeksterend. Aangenomen mag worden, dat hierover op vrij korte termijn duidelijkheid zal ontstaan. Wij hebben er reeds op gewezen, dat als gevolg van daling van de grondwaterstand door zettingen schade kan worden toegebracht aan onder meer de omringende bebouwing. Het zal duidelijk zijn dat het hier gaat om een gigantische operatie, /aarvan de risico's niet moeten worden onderschat. Er zullen derhalve geëigende verzekeringsmaatregelen worden genomen. De provincie Friesland sluit i.v.m. de uitvoering van deze werkzaamheden een verzekering af. Deze verzekering geeft dekking voor alle niet-voorzienbare schade, welke het gevolg is van de werkzaamheden. Een gedeelte van de verzekeringskosten, minimaal 20.000,en maximaal 25.000,wordt ingevolge de Interimwet Bodemsanering aan onze gemeente doorberekend. Verdere financiële consequenties'zijn er ten aanzien van de verzekering van en de aansprakelijkheid voor de eventuele consequenties van deze werkzaamheden voor de gemeente Leeuwarden niet aan verbonden. Overigens merken wij op, dat met alle voorzienbare schade bij de kostenopzet rekening is gehouden. Met het oog op mogelijk schadeverhaal zullen vooraf foto's worden genomen van onder meer de toestand van de bebouwing. Door voortdurende controle, vooral door metingen van de grondwaterstand, zal het verloop van het gehele proces nauwlettend kunnen worden gevolgd. Wij willen U er evenwel uitdrukkelijk op wijzen dat, indien mocht blijken dat grote schade zal ontstaan, de betreffende onderdelen van het saneringsproces onmiddellijke stopgezet kunnen worden. Met het oog op de verdeling van taken en bevoegdheden in het kader van de Interimwet Bodemsanering, zullen Gedeputeerde Staten opdrachtgever worden bij deze saneringsoperatie. Zij dienen derhalve ook opdracht te geven tot het maken van een saneringsbestek. Zowel gemeente als rijk zullen het eigen aandeel in de kosten van dit project aan de provincie ter beschikking stellen. Onder de mededeling dat de Commissie voor de Milieuhygiëne over dit voorstel is gehoord, geven wij U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 167