Ol-III
•qsuaxQ uba ua^Bj, uaSuxuieuuauEfuaa^ g^j
•axqounjpjooq
ubeu qsuaxg auamaSxv uaSuxuiBuuauBfuaaH VAI
*6861-5861 ua9uxuiejuajef uaaw
6861-5861
UBidspxaxaq-djaMquo qaq ua c;g6i 3uxqou3aq
-duanquo ap uba uaxxaqsuames qaq fyq
puaaqueqaS uaqurids3ue3qxn aAaxqBqxqueMü
Ol-III
6-III
6-III
Z-III
pxaqua8axa3>tJaM do
qoajja >jf fT^uaiuuBB qjasq *uxui QZ
eouxo 6861-5861 siunxoAsSuxuaqeaAuj
17861 fuenuEf 1
uad Suxi'apuxuaq ajfCxxaquaauiao
5861 uooa uaSuxSoquaAsjaxuBq &q
17861 qsMsSuxpnoquayv axsiouBuxj
ap uba 21. xa>lT'4JB usa SuxssBdaoj,
01
6
8*£
L-£
9*£
AI Jinqspjoog
>jfxg qaq
qaui SuxprioquaA axsxoueuxj Suxxa>i>iXMquo
6"IIIuaxxs^suooAsSuxuapjBBMaaH t[-£
lï~IIIpxaxaq nnaxu uaxiaqsuoo/i
pxaxaq
pSxzfxnaSuo uba sxseq do uaqsuioiqxn 2"£
l-IIIuaqsuiojjqxn suxeqqaSpng
Suxpxaxux o*£
I ""III aquaauia3 ap uba pueqeaoq axsiouBuxj
"ZTa III >inqspjooH
Bijlagenr. 381
Hoofdstuk O Inleiding.
Hierbij bieden wij U de ontwerp-begroting van de alge
mene dienst voor het dienstjaar 1985 aan alsmede de
ontwerp-begrotingen van de diensten en bedrijven die
als takken van dienst in de zin van artikel 252 van de
Gemeentewet zijn aangewezen. Tegelijk met deze begro
ting bieden wij U het ontwerp-beleidsplan voor de pe
riode 1985 tot en met 1989 ter vaststelling aan.
Door het in werking treden per 1 januari 1985 van
nieuwe coraptabiliteitsvoorschriften diende zowel de
opzet van de jaarbegrotingen als die van het beleids
plan ingrijpend te worden gewijzigd. De volgende
achtergrondinformatie terzake is voor U van belang.
Noodzaak nieuwe voorschriften.
Gedurende de ruim vijftig-jarige toepassing van de
bestaande rekenings- en begrotingsvoorschriften is de
invloed van gemeenten op het maatschappelijk en
sociaal-economische vlak enorm toegenomen. De gemeenten
worden in nog steeds toenemende mate geconfronteerd met
een stroom van wijzigingen in haar takenpakket. Het
bleek niet meer mogelijk om met de tot nu toe geldende
comptabiliteitsvoorschriften het hiervoor geschetste
ingewikkelde bestuursproces via begroting (beleids
matig), administratie en rekening (vooral beheersmatig)
in voldoende mate te ondersteunen.
De begrotingen en de rekeningen hebben zich de laatste
jaren gekenmerkt door een toename van vrij ingewikkelde
financiële gegevens. De rangschikking van deze gegevens
was vaak onlogisch en functioneel onjuist. Mede daar
door hadden begroting en rekening hun betekenis als
beleidsondersteunend- en beheersinstrument grotendeels
verloren.
Bovendien werd als handicap ervaren dat de gemeentelij
ke begrotingen en rekeningen onderling zeer moeilijk
vergelijkbaar waren.
Beleidsmatige vergelijkingen tussen gemeenten zullen
ook onder de nieuwe voorschriften met de nodige reser
ves gewaardeerd moeten worden in verband met de struc
turele verschillen per gemeente die niet uit de begro-
tingen en rekeningen zijn af te leiden. Toch is een
betere onderlinge vergelijkbaarheid van diverse gege
vens (tarieven, voorzieningenniveau, subsidiëringen
enz.) in het kader van de afweegfunctie van de begro
ting voor bijvoorbeeld de gemeenteraad of de indi
viduele burger onmisbaar. Voor de centrale overheid is
uit macro-economische overwegingen een cijfermatige
doorsnede van de gezamenlijke gemeentelijke begrotingen
- naar diverse invalshoeken - van groot belang. Dit is
ook het geval gebleken in internationaal verband
(Benelux enz.).
De nieuwe voorschriften maken de genoemde vergelijkin
gen op een reële basis mogelijk.
Uitgangspunten van de nieuwe voorschriften.
- bevordering onderlinge vergelijkbaarheid ten behoeve
van de gemeenteraad tussen omliggende gemeenten of
met gemeenten van eenzelfde omvang en structuur door
de raad en de inwoners;
- bevordering informatievoorziening op macro-economisch
niveau (nationaal en internationaal) ten behoeve van
onder meer de financiële verhouding tussen het rijk
en de gemeenten, wetenschappelijk onderzoek enz.;
- versterking functie van de begroting als hanteerbaar
beleids- en beheersinstrument;
- versterking functie rekening en boekhouding als voor
al beheersinstrument;
- samenstelling verplichte meerjarenramingen.
Begroting.
Het primaire uitgangspunt dat de begroting vooral moet
dienen als een hanteerbaar beleidsinstrument voor het
gemeentebestuur heeft geresulteerd in de volgende func
tionele (d.w.z. naar taken gerangschikte) begrotingsop-
zet