Ol-III •qsuaxQ uba ua^Bj, uaSuxuieuuauEfuaa^ g^j •axqounjpjooq ubeu qsuaxg auamaSxv uaSuxuiBuuauBfuaaH VAI *6861-5861 ua9uxuiejuajef uaaw 6861-5861 UBidspxaxaq-djaMquo qaq ua c;g6i 3uxqou3aq -duanquo ap uba uaxxaqsuames qaq fyq puaaqueqaS uaqurids3ue3qxn aAaxqBqxqueMü Ol-III 6-III 6-III Z-III pxaqua8axa3>tJaM do qoajja >jf fT^uaiuuBB qjasq *uxui QZ eouxo 6861-5861 siunxoAsSuxuaqeaAuj 17861 fuenuEf 1 uad Suxi'apuxuaq ajfCxxaquaauiao 5861 uooa uaSuxSoquaAsjaxuBq &q 17861 qsMsSuxpnoquayv axsiouBuxj ap uba 21. xa>lT'4JB usa SuxssBdaoj, 01 6 8*£ L-£ 9*£ AI Jinqspjoog >jfxg qaq qaui SuxprioquaA axsxoueuxj Suxxa>i>iXMquo 6"IIIuaxxs^suooAsSuxuapjBBMaaH t[-£ lï~IIIpxaxaq nnaxu uaxiaqsuoo/i pxaxaq pSxzfxnaSuo uba sxseq do uaqsuioiqxn 2"£ l-IIIuaqsuiojjqxn suxeqqaSpng Suxpxaxux o*£ I ""III aquaauia3 ap uba pueqeaoq axsiouBuxj "ZTa III >inqspjooH Bijlagenr. 381 Hoofdstuk O Inleiding. Hierbij bieden wij U de ontwerp-begroting van de alge mene dienst voor het dienstjaar 1985 aan alsmede de ontwerp-begrotingen van de diensten en bedrijven die als takken van dienst in de zin van artikel 252 van de Gemeentewet zijn aangewezen. Tegelijk met deze begro ting bieden wij U het ontwerp-beleidsplan voor de pe riode 1985 tot en met 1989 ter vaststelling aan. Door het in werking treden per 1 januari 1985 van nieuwe coraptabiliteitsvoorschriften diende zowel de opzet van de jaarbegrotingen als die van het beleids plan ingrijpend te worden gewijzigd. De volgende achtergrondinformatie terzake is voor U van belang. Noodzaak nieuwe voorschriften. Gedurende de ruim vijftig-jarige toepassing van de bestaande rekenings- en begrotingsvoorschriften is de invloed van gemeenten op het maatschappelijk en sociaal-economische vlak enorm toegenomen. De gemeenten worden in nog steeds toenemende mate geconfronteerd met een stroom van wijzigingen in haar takenpakket. Het bleek niet meer mogelijk om met de tot nu toe geldende comptabiliteitsvoorschriften het hiervoor geschetste ingewikkelde bestuursproces via begroting (beleids matig), administratie en rekening (vooral beheersmatig) in voldoende mate te ondersteunen. De begrotingen en de rekeningen hebben zich de laatste jaren gekenmerkt door een toename van vrij ingewikkelde financiële gegevens. De rangschikking van deze gegevens was vaak onlogisch en functioneel onjuist. Mede daar door hadden begroting en rekening hun betekenis als beleidsondersteunend- en beheersinstrument grotendeels verloren. Bovendien werd als handicap ervaren dat de gemeentelij ke begrotingen en rekeningen onderling zeer moeilijk vergelijkbaar waren. Beleidsmatige vergelijkingen tussen gemeenten zullen ook onder de nieuwe voorschriften met de nodige reser ves gewaardeerd moeten worden in verband met de struc turele verschillen per gemeente die niet uit de begro- tingen en rekeningen zijn af te leiden. Toch is een betere onderlinge vergelijkbaarheid van diverse gege vens (tarieven, voorzieningenniveau, subsidiëringen enz.) in het kader van de afweegfunctie van de begro ting voor bijvoorbeeld de gemeenteraad of de indi viduele burger onmisbaar. Voor de centrale overheid is uit macro-economische overwegingen een cijfermatige doorsnede van de gezamenlijke gemeentelijke begrotingen - naar diverse invalshoeken - van groot belang. Dit is ook het geval gebleken in internationaal verband (Benelux enz.). De nieuwe voorschriften maken de genoemde vergelijkin gen op een reële basis mogelijk. Uitgangspunten van de nieuwe voorschriften. - bevordering onderlinge vergelijkbaarheid ten behoeve van de gemeenteraad tussen omliggende gemeenten of met gemeenten van eenzelfde omvang en structuur door de raad en de inwoners; - bevordering informatievoorziening op macro-economisch niveau (nationaal en internationaal) ten behoeve van onder meer de financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten, wetenschappelijk onderzoek enz.; - versterking functie van de begroting als hanteerbaar beleids- en beheersinstrument; - versterking functie rekening en boekhouding als voor al beheersinstrument; - samenstelling verplichte meerjarenramingen. Begroting. Het primaire uitgangspunt dat de begroting vooral moet dienen als een hanteerbaar beleidsinstrument voor het gemeentebestuur heeft geresulteerd in de volgende func tionele (d.w.z. naar taken gerangschikte) begrotingsop- zet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 198