:qxn apueeqe •aqqejqsququjpe aqgqoueuqj ap uea ^nqeqqnis sqe pqaopaq 'pSaoAaS sueqeq uaa qpjOM Suqua^aJ ap pqg "SuqqoJSaq ap uea aqp uee >ifqqa3 sq Suqua^aj ap uea Suqqapuq aa ap do uaAaSaS Suqqqoqiaoq apjaanqeqapaS uaa qpjOM aqiaapaS qqp uq •qaapepxaiaq qaq do Suqqqoqxaoq aSqqeuiejaaqaq ap qeJOOA apufqz 'qaapejaaqaq uaa 'z (ua^eqqaap a^CqxaquaamaS) eaqqounjqne ap uea naaAXu qaq do uaaaoAqqn qaq jooa aSanoo suo uee n Joop qqoEjpdo^EBq ap qEAaq xaapepqaqaq 1TP {(ua^eq) eaqqounjqne ua eaqqounj 'eaqqounj -pjooq ajifxiaquaatuaS aqie apuapnoqux 'qaapepqaqaq (uaqqaqe aq qeeA) uajaeqjoqne aq peeu ap joop uaa l -aq uaSuxqoaSaqaquaamaS ap apuaqqeAaq '^aaM^aoq uaa - f SuqqojSaqaquaauiaS ap fxq eqe jaqeoojuaq -so^/upaxaoSaqEO uea neaAqu apjqazqaq do Suqqqoqqaoq aSqqBuiejaaqaq uaa apuauijoA 'qaapejaaqaq u" U8 (us?9!J -oSaqso aqqoxqdjaA uea neaAqu qaq do aqqeeqjoqne) qaapepqaqaq uaa uq Suqqapuq uea UEE9a3qqn ex ua8uqq -ojSaq azap uea qazdo ap fqg 'uaAfqjpaq ua uaqeuaqp aqqe uea ua3uqqoj3aq ap apuaqqEAaq ^jaM^aoq uaa - :ua>^nqe aqaiiuoj apuaSqoA ap uq pjaaq -qneajaS aquaamaS azuo jooa uaqqaq uaqdepqaqaq qaq uea -jaxq apSuaqjaA qaq ux ua uaSuqqojSaq ap uea Mnoquio aa •ufqz ^Cqqa^Ezpoou apjooq uaxp qxn ufquuaq aSueqqap -pxni do qqoqqqaM Suquatu azuo jeeu qez qBEjSaquq >ifqqap -uxaqxn ua aqpaajq ap ux pjaauqpjpooaS 'Suqjaeqqeuioqnv •Suxua^aj ap uea uauaA -aqdo qaq jooa eq puaqedaq qaapjapuoqeuaqp aqeuieezSuBq a>lEZJaq qaq qep uapjoM jaqqoa qaoui qqocpag *ua8uqua>iej uea uaqqnqejB jaSaojA pqappquiaS qaq qoq uapqaq peep japuq aqqEjqsququipE ap ua SuqqoJSaq ap do eaoojde3uqjae -xqEtuoqnE pao3 uaa uea Suxeeadaoq ue^ Suquara azuo jeen jeef -qeuaqp qaq do puaSqoA jeeP qaq uea jaquiaAOU i do qeEA Suqua^aj ap uea SuqqqaqeqeeA aSqdoqjooA uea ranqsp ap uaqqaqe uaqjqjqoejooA aMnaqu aq *uapoqaSuEE qpjOM peej ap uee Suqua^aj ap apamjeeM pqaqqaue ap uea je aqqaap -aS qoojS uaa jooa q8ueq Suqua^aj ap uea equa^aqaq aa jaaqaqeSuxqojSaq apjaoAaS qaq jeao SuqpjooM -quejaa ap jooa qappqtndqnq sqe pqaopaq euaAaq sq qaH •pEEJ ap uee ua *g uea aSaqqoo qaq joop jaaqaq aqgqo -iUeuxj apjaoAaS qaq uea SuqpjooMquejaA ap jooa ^aqeqqn Pqq quauinoop qaq eq qfxqe aMnaqu Suqua^aj aa *uee uojeP -qsuaqp apuaSqoAuaado aaMq uea sjajPqo3uqua>iaj ap uea Suqqa^xmquo ap qjaaS Suqua^aj ap uea 3uiqapuquioqo^ aa •Suqua^ay •puBq ap jooa 5q6L uea 8ue3ux qatu qeuaqp auauiaSqe ap fxq 8u ijasqqeujoqne uea SuqeeEdaoq 3ex 'uaqjqjqoejooA aMnaqu ap jeeu qqoqjaSuq uapjoM uaqeaoui 5p6l JBUpqeuaqp qaq 'A'q'm aqqajqequxmpB ap ua 3uqqoj3aq ap uaqzaSuev •SuqjaeqqEtuoqnE jooa ua>ieui aq qjjqqoeaS (3uqpnoii>iaoq -be^) apoqqaiuaqqEjqequqmpE a3qpqnq ap qoq SuqqqaqsuaSaq ux 'aqqEjqsququipE ap ua>iEzpoou eqsp apojaouaSqeqEEq •euaqaq uaa uea Suq^Etujiqnjq -a3 qaui jaam japuo uapnoq>iaoq qaqqnp qaq uea ap -oqqatu ap jeeu qazaSdo uapjoM aq quaqp aqqEjqsquqiupE aa •8uquaj]aj ap ux 8uqAaSSaqejaA ap do 800 qaq qaui ua SuqqoJSaq ap uea SuqjaoAqqn ap qoq aqquqaj ux apaui 'uaauiaSqE qaq ux uaSuqqqoqqdjaA ua uaqqoaJ ap uea - auqqajwxMjE ua dooqjaA 'usaqeuo qaq •q-q-ui suaAa3a3 - tuaqqEAiuo aqqajqequxmpB ap qaom japjaA •zua uaSuqqqoqxdjaA ua uaqqoaJ apuapnoq pueqjaA apam -jaxq ap fuajapao8 apuajaoj a^PqjSuEqaq ua apuajaojuo ap uea uaqqBAaq aqqajqexSaj uaa XBAaS japaq uq qaom aqqajqequxmpB uaqqaz aq do aa 'uaopqoA aq quaqp aqqajqe -quxmpa axpqouEuqj ajipxqaquaamaS uaa ubbjbbm uaeqaeqqaq -qquM^ aqajiua eqqoaqe uaqqaAaq uaqjqjqosjooA aMnaqu aa •Suqpnoq^aog sq qqoqqdjaA uaqjooeuaqEq ua -uaqeo>j ux 3uxeqqqde uaa pxqjEEM 'uaqjqjqoejooA aqBqoqS euaSqoA pqaqeaSdo uapjoM uaAPqjpaq ap uea 8uqua>iaj ua SuqqoJSaq ap - {qsuaqp auamaSqB ap uea Suqua^aj ua 3uqqoj3 - indeling in 10 hoofdfuncties (oud: hoofdstukken)? zie inhoudsopgave gemeentebegroting; - verplichte functionele indeling van de gewone- en de kapitaaldienst naar ruim 80 functies =gemeentelijke taken) met ter vrije keuze de mogelijkheid tot een verdere splitsing van de functies in z.g. subfuncties (oud: begrotingsposten of volgnrs.); - indeling van de functies in de twee sectoren: over heid (incl. de z.g. doeluitkeringssector) en bedrij ven (werking marktmechanisme); - uitsplitsing functies/sub-functies naar kostensoorten en batensoorten (categorieën); het is niet verplicht en ook niet wenselijk gebleken om in het beleidsdeel van de begroting deze splitsing door te voeren; uitsplitsing in het gedetailleerde beheersdeel lag ons inziens meer voor de hand - splitsing van de begroting in een exploitatiegedeelte (gewone dienst), een investeringsgedeelte (kapi- taaldlenst) en een verdeeldienst van kapitaallasten, kostenplaatsen en bedrijfsmatige activiteiten. Als verdere wezenlijke kenmerken van de nieuwe begro- tingsopzet kunnen genoemd worden: - de verplichting tot het samenstellen van meerjaren ramingen (versterking begrotingsfunctie als beleids instrument) - het verstrekken van een toelichting bij de begroting, waarbij onderscheid moet worden gemaakt in het met de geraamde bedragen te voeren: beleid beheer o.m. uiteenzetting over de financiële toestand van de gemeente en een beschou wing over de uitgangspunten die aan de geraamde bedragen ten grondslag liggen; specificaties van geraamde bedragen; gegevens waarop ramingen zijn gebaseerd; aangeven oorzaken van grote verschillen met raming vorig jaar; vermelding presta ties; vermelding en verloop oorspronke lijke kredieten en investeringen; - het opnemen, waar mogelijk en van belang, van gege vens omtrent te leveren prestaties. Hierdoor wordt het beheersmatige aspect, met name de doelmatigheid, benadrukt. Wij zullen gefaseerd tot uitbreiding van prestatiegegevens overgaan; - het eventueel instellen van kostenplaatsen in het geval uitgaven en inkomsten van activiteit op meer dan één functie betrekking hebben. Toedeling aan meerdere functies via een tarief wordt hierdoor mogelijk evenals het zichtbaar maken van de verantwoordelijkheid van de betrokken budgethouder; - administratieve overboekingen tussen diverse functies mogen niet meer plaats vinden in verband met de daar door veroorzaakte dubbeltellingen (opblazing begroting)5 - er dient een splitsing in de begroting plaats te vinden tussen de begrippen takken van dienst (in de nieuwe voorschriften alleen overheidssector) en be drijven (sector bedrijven; bedrijfsmatige activiteiten) De exploitatieresultaten van de bedrijven worden als saldi onder de betreffende functies in de begroting opgenomen. De nieuwe voorschriften gaan er vanuit, dat via een kostenplaats de begrotingen van de thans bestaande takken van dienst (exclusief de bedrijven) in de begroting van de algemene dienst kunnen worden opgenomen aangezien de prestaties van deze diensten worden geleverd ten behoeve van de verschillende functies van de algemene dienst. Integratie van be grotingen en rekeningen zal onder meer leiden tot versterking van de begroting al3 beleidsinstrument. - de nieuwe voorschriften schrijven een stelsel van lasten en baten voor; het dienstjaar is gelijk aan het kalenderjaar; begrotingswijzigingen kunnen tot I april van het jaar volgend op het dienstjaar worden verantwoord, terwijl op deze datum tevens de te ont vangen en te betalen bedragen dienen te worden vast gesteld - de begroting en rekening van de takken van dienst volgen in principe de functionele indeling en de splitsing naar kosten- en batensoorten van de be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 199