:qxn apueeqe
•aqqejqsququjpe aqgqoueuqj ap uea ^nqeqqnis sqe pqaopaq
'pSaoAaS sueqeq uaa qpjOM Suqua^aJ ap pqg "SuqqoJSaq
ap uea aqp uee >ifqqa3 sq Suqua^aj ap uea Suqqapuq aa
ap do uaAaSaS Suqqqoqiaoq apjaanqeqapaS uaa qpjOM
aqiaapaS qqp uq •qaapepxaiaq qaq do Suqqqoqxaoq
aSqqeuiejaaqaq ap qeJOOA apufqz 'qaapejaaqaq uaa 'z
(ua^eqqaap a^CqxaquaamaS) eaqqounjqne ap
uea naaAXu qaq do uaaaoAqqn qaq jooa aSanoo suo
uee n Joop qqoEjpdo^EBq ap qEAaq xaapepqaqaq 1TP
{(ua^eq) eaqqounjqne ua eaqqounj 'eaqqounj
-pjooq ajifxiaquaatuaS aqie apuapnoqux 'qaapepqaqaq
(uaqqaqe aq qeeA) uajaeqjoqne aq peeu ap joop uaa l
-aq uaSuxqoaSaqaquaamaS ap apuaqqeAaq '^aaM^aoq uaa -
f SuqqojSaqaquaauiaS ap fxq eqe jaqeoojuaq
-so^/upaxaoSaqEO uea neaAqu apjqazqaq do Suqqqoqqaoq
aSqqBuiejaaqaq uaa apuauijoA 'qaapejaaqaq u" U8 (us?9!J
-oSaqso aqqoxqdjaA uea neaAqu qaq do aqqeeqjoqne)
qaapepqaqaq uaa uq Suqqapuq uea UEE9a3qqn ex ua8uqq
-ojSaq azap uea qazdo ap fqg 'uaAfqjpaq ua uaqeuaqp
aqqe uea ua3uqqoj3aq ap apuaqqEAaq ^jaM^aoq uaa -
:ua>^nqe aqaiiuoj apuaSqoA ap uq pjaaq
-qneajaS aquaamaS azuo jooa uaqqaq uaqdepqaqaq qaq uea
-jaxq apSuaqjaA qaq ux ua uaSuqqojSaq ap uea Mnoquio aa
•ufqz ^Cqqa^Ezpoou apjooq uaxp qxn ufquuaq aSueqqap
-pxni do qqoqqqaM Suquatu azuo jeeu qez qBEjSaquq >ifqqap
-uxaqxn ua aqpaajq ap ux pjaauqpjpooaS 'Suqjaeqqeuioqnv
•Suxua^aj ap uea uauaA
-aqdo qaq jooa eq puaqedaq qaapjapuoqeuaqp aqeuieezSuBq
a>lEZJaq qaq qep uapjoM jaqqoa qaoui qqocpag *ua8uqua>iej
uea uaqqnqejB jaSaojA pqappquiaS qaq qoq uapqaq peep
japuq aqqEjqsququipE ap ua SuqqoJSaq ap do eaoojde3uqjae
-xqEtuoqnE pao3 uaa uea Suxeeadaoq ue^ Suquara azuo jeen
jeef
-qeuaqp qaq do puaSqoA jeeP qaq uea jaquiaAOU i do qeEA
Suqua^aj ap uea SuqqqaqeqeeA aSqdoqjooA uea ranqsp ap
uaqqaqe uaqjqjqoejooA aMnaqu aq *uapoqaSuEE qpjOM peej
ap uee Suqua^aj ap apamjeeM pqaqqaue ap uea je aqqaap
-aS qoojS uaa jooa q8ueq Suqua^aj ap uea equa^aqaq aa
jaaqaqeSuxqojSaq apjaoAaS qaq jeao SuqpjooM
-quejaa ap jooa qappqtndqnq sqe pqaopaq euaAaq sq qaH
•pEEJ ap uee ua *g uea aSaqqoo qaq joop jaaqaq aqgqo
-iUeuxj apjaoAaS qaq uea SuqpjooMquejaA ap jooa ^aqeqqn
Pqq quauinoop qaq eq qfxqe aMnaqu Suqua^aj aa *uee uojeP
-qsuaqp apuaSqoAuaado aaMq uea sjajPqo3uqua>iaj ap uea
Suqqa^xmquo ap qjaaS Suqua^aj ap uea 3uiqapuquioqo^ aa
•Suqua^ay
•puBq ap jooa 5q6L uea 8ue3ux qatu qeuaqp auauiaSqe
ap fxq 8u ijasqqeujoqne uea SuqeeEdaoq 3ex 'uaqjqjqoejooA
aMnaqu ap jeeu qqoqjaSuq uapjoM uaqeaoui 5p6l JBUpqeuaqp
qaq 'A'q'm aqqajqequxmpB ap ua 3uqqoj3aq ap uaqzaSuev
•SuqjaeqqEtuoqnE jooa ua>ieui aq qjjqqoeaS (3uqpnoii>iaoq
-be^) apoqqaiuaqqEjqequqmpE a3qpqnq ap qoq SuqqqaqsuaSaq
ux 'aqqEjqsququipE ap ua>iEzpoou eqsp apojaouaSqeqEEq
•euaqaq uaa uea Suq^Etujiqnjq
-a3 qaui jaam japuo uapnoq>iaoq qaqqnp qaq uea ap
-oqqatu ap jeeu qazaSdo uapjoM aq quaqp aqqEjqsquqiupE aa
•8uquaj]aj ap ux 8uqAaSSaqejaA ap do 800 qaq qaui
ua SuqqoJSaq ap uea SuqjaoAqqn ap qoq aqquqaj ux apaui
'uaauiaSqE qaq ux uaSuqqqoqqdjaA ua uaqqoaJ ap uea
- auqqajwxMjE ua dooqjaA 'usaqeuo qaq •q-q-ui suaAa3a3 -
tuaqqEAiuo aqqajqequxmpB ap qaom japjaA
•zua uaSuqqqoqxdjaA ua uaqqoaJ apuapnoq pueqjaA apam
-jaxq ap fuajapao8 apuajaoj a^PqjSuEqaq ua apuajaojuo
ap uea uaqqBAaq aqqajqexSaj uaa XBAaS japaq uq qaom
aqqajqequxmpB uaqqaz aq do aa 'uaopqoA aq quaqp aqqajqe
-quxmpa axpqouEuqj ajipxqaquaamaS uaa ubbjbbm uaeqaeqqaq
-qquM^ aqajiua eqqoaqe uaqqaAaq uaqjqjqosjooA aMnaqu aa
•Suqpnoq^aog
sq qqoqqdjaA uaqjooeuaqEq ua -uaqeo>j ux 3uxeqqqde
uaa pxqjEEM 'uaqjqjqoejooA aqBqoqS euaSqoA pqaqeaSdo
uapjoM uaAPqjpaq ap uea 8uqua>iaj ua SuqqoJSaq ap -
{qsuaqp auamaSqB ap uea Suqua^aj ua 3uqqoj3
- indeling in 10 hoofdfuncties (oud: hoofdstukken)? zie
inhoudsopgave gemeentebegroting;
- verplichte functionele indeling van de gewone- en de
kapitaaldienst naar ruim 80 functies =gemeentelijke
taken) met ter vrije keuze de mogelijkheid tot een
verdere splitsing van de functies in z.g. subfuncties
(oud: begrotingsposten of volgnrs.);
- indeling van de functies in de twee sectoren: over
heid (incl. de z.g. doeluitkeringssector) en bedrij
ven (werking marktmechanisme);
- uitsplitsing functies/sub-functies naar kostensoorten
en batensoorten (categorieën); het is niet verplicht
en ook niet wenselijk gebleken om in het beleidsdeel
van de begroting deze splitsing door te voeren;
uitsplitsing in het gedetailleerde beheersdeel lag
ons inziens meer voor de hand
- splitsing van de begroting in een exploitatiegedeelte
(gewone dienst), een investeringsgedeelte (kapi-
taaldlenst) en een verdeeldienst van kapitaallasten,
kostenplaatsen en bedrijfsmatige activiteiten.
Als verdere wezenlijke kenmerken van de nieuwe begro-
tingsopzet kunnen genoemd worden:
- de verplichting tot het samenstellen van meerjaren
ramingen (versterking begrotingsfunctie als beleids
instrument)
- het verstrekken van een toelichting bij de begroting,
waarbij onderscheid moet worden gemaakt in het met de
geraamde bedragen te voeren:
beleid
beheer
o.m. uiteenzetting over de financiële
toestand van de gemeente en een beschou
wing over de uitgangspunten die aan de
geraamde bedragen ten grondslag liggen;
specificaties van geraamde bedragen;
gegevens waarop ramingen zijn gebaseerd;
aangeven oorzaken van grote verschillen
met raming vorig jaar; vermelding presta
ties; vermelding en verloop oorspronke
lijke kredieten en investeringen;
- het opnemen, waar mogelijk en van belang, van gege
vens omtrent te leveren prestaties. Hierdoor wordt
het beheersmatige aspect, met name de doelmatigheid,
benadrukt. Wij zullen gefaseerd tot uitbreiding van
prestatiegegevens overgaan;
- het eventueel instellen van kostenplaatsen in het
geval uitgaven en inkomsten van activiteit op meer
dan één functie betrekking hebben.
Toedeling aan meerdere functies via een tarief wordt
hierdoor mogelijk evenals het zichtbaar maken van de
verantwoordelijkheid van de betrokken budgethouder;
- administratieve overboekingen tussen diverse functies
mogen niet meer plaats vinden in verband met de daar
door veroorzaakte dubbeltellingen (opblazing
begroting)5
- er dient een splitsing in de begroting plaats te
vinden tussen de begrippen takken van dienst (in de
nieuwe voorschriften alleen overheidssector) en be
drijven (sector bedrijven; bedrijfsmatige
activiteiten)
De exploitatieresultaten van de bedrijven worden als
saldi onder de betreffende functies in de begroting
opgenomen. De nieuwe voorschriften gaan er vanuit,
dat via een kostenplaats de begrotingen van de thans
bestaande takken van dienst (exclusief de bedrijven)
in de begroting van de algemene dienst kunnen worden
opgenomen aangezien de prestaties van deze diensten
worden geleverd ten behoeve van de verschillende
functies van de algemene dienst. Integratie van be
grotingen en rekeningen zal onder meer leiden tot
versterking van de begroting al3 beleidsinstrument.
- de nieuwe voorschriften schrijven een stelsel van
lasten en baten voor; het dienstjaar is gelijk aan
het kalenderjaar; begrotingswijzigingen kunnen tot
I april van het jaar volgend op het dienstjaar worden
verantwoord, terwijl op deze datum tevens de te ont
vangen en te betalen bedragen dienen te worden vast
gesteld
- de begroting en rekening van de takken van dienst
volgen in principe de functionele indeling en de
splitsing naar kosten- en batensoorten van de be-