qaq ui uauuagopqejqusouoo ubb qoo qpuoM umpuBquamnaqsup -qsaMaSspBqs qaq uba paap uaa uba uageui aq gxnuqaS tno ppaq^f xpaSoui ap ua pufppnio aaqaq sp ujagapqBuquao -uoo dpuSaq qaq - uauiauuooAsppapaq qaq uba aqqopzdo uaq SupaaqaqaaA uaa uba si ageuds gfppappnp sqaqos ap up uapjBMnaaq uba apqpsod ap uba uapzueB uaq aa pa«aoqxv *paaaaouoqa3 qapu aaqqoa uazfiM aq ubb qsaMaS -spaqs qoq uapuBMrtaaq uio uapooppapd ap ufpz Supssppsaq sSupuaSau ap ui sqaqos ap uba uaSupsseduBB ua uaSupSpz -fiM xBquBB uaa qoq ppapaS qpp qjaaq saiApB qqoBjqaSqpn agszuaq 'O'H'VH ap uoop qaq uba SupppapuBB jbbu apaW sqaqosannqonaqs ap agezup SapaaAO ^fppannqsaq qaq ua sapqoBaa uamogaSuauupq ap aaAO ppBBdaq qundpuaqs aBBq SupaaSaa ap qjaaq PjQ6L aaquiaqdas H do sapqasquBSaosaaAaSgaaM ua SupSaMaqgBA a:gf ppapaoou ap 'spuBi sap uapaoog apsspunuoosannqsag ap «apouiAoad ap aoop punaqsa3 upaapq paan aquaaraaS aa -puagaSaoq uapaoM aq uapaeMnaaq ubb apuapp qsaMaSspBqs paqpq ag -snqaqspoodpaoaS apuagaSaoq uapuBMnaaq ubb 8z6l BqousSupgCppapaqsaa/v ap aapuo ap uba spsaq do ppapaq appajjgiMquo uapapaaA qaq up qaq uba uaaanupquoo uau -ung qapu qaq aoop uapaBMnaaq uba SuppapBuaq apuaSpaap ap do uazaMaS sx 'uaajjapqaaquaouoo qoq SupzfiMUBB uaa uaappB sqaqosannqonaqs ap up uapuBMnaaq uba apqpsod aqqoBpaSaoq ap do UBBquauraioo ppaqsaSqsBA uappBU g aoop uaa up uapaBMnaag uba apqounj ap uba ua^aaqsaaA ua uaABqpuaq qaq aooA uaquauinaqsups^fpa uapuoqaaA UBBaBBp ap uba uaaaqpjoad uauung aq apupauaq 'qsaMaSspBqs qoq uapaBHnaag uba SuxzCxmubb ap aooA uagoadsaSqpn qopz g qqaq sqaqosannqonaqs ap up uapasnnaaq uba apqpsod ap agBzup apqotu apaBBaubb £861 aaquiaoap 02 do n uoop uaa ui -uaaaqsaqoad aq SpqqoBag qqoaaqaS aoqaa aquaamaS ap sib apouiAoad ap paMoz qjaaq uapaBMnaaq aooA SupaaSaa ap uba suatuauaooAsppapaq azap uba uaSpoAaS aAapqaSau aa •uazaHaSuBB qsaMaSspBqs spa uaSupuoao paqs ap sx uapaoou qaq aoo/v -uapnoqaS uapaoM uaqsaMaS -spaqs - pmaouaS uapaoM sqaqos azap up az speoz - ap uba uazuaa3 ap uauuxq uaqaorn uaSuppa^pMquo a^fPTap aqs aq "uapaqs ap ubb puaqpnisuee ua up uaMnoq qaq do p3apa8 gnapeu ap qpaon sqaqos aMnaxu ap ui *uaqBpaSsop 3upppaadss8up>iX0Aaq ap sx q/,61 uba Sup^fxpapaqsaaA ap aooA sqaqosannqonaqs ap uba axsuaA auapzaaq azap up qqoBuqaSqpn uapapqao a>lfPTapaqs sqaqosannqonaqs ap *H*0"H*A UBA aaqspupw ap qjaaq £861 aaquiaqdas up SupaaqqoapsaaA aAapqepaa uaa uba a>1 Bads aa sx paapupinaaA sx aqaui aaaSupaaS up Ci'H'g qam apqBupquioo up *a*d*I) mniaBquatiinaqsupsSupuap -nuipqs qaq puspsapag up saappa uapzaSuBV 'uauiaou aq Cpqaapq sx t?96l TInt I 51 ufbu gz uba (*a*d*I) 3uppa3aaapuiaads3upaaqsaAUi ap uba aSaquaouadapm -aad qaq uba SuqSBpaaA apuiaouaS spaaa aa -qazaS uaqqaq j^nap aapuo uaAapsjfxapaq qaq aooA sqBBpdsSupSpqsaA spa uapaBMnaaq uba apqpsod ap agpaM 'paaoAaSaoop uaSupSpz -Tim uapaBMnaaq aquaamaS ap uba uaqsaqoad s^uepuo aa ufpz ppapaqsSupaapnuipqs pBBUopSaa qaq uba papqaS qaq do •ppapaq qospiuouooa-peBioos pBBUopSaa qaq up uaSupSizfiM aSpqsunSuo uapaBMnaaq aooA ap ua uaqsuappsgfpg uba Supppaads ap uba uapzuBB uaq SupaaSaa ap uba SupuuBdsup apuatuaujB ap 'uaSup>iaadsaq-*g*s"I auiBzpaoui ap qpn qjif ppq aaaui aapuo uaaSqaq (gapq -Buiapqoad-uapaqs-aqoaS ap aooA qqoBpuBB ap uba aqsunS uaq) uapaoou qaq aooA Sbbh uaa "®A qqoupuBB apaap -upraaaA ap do uaaaoA aq Snaaq paap ^CpaSuBpaq uaa aooA sx qpa *punaqsaapuo sx azap qsp uep UBuqs aq uaraog jjnap aapuo aapaaa aaqqoa uapaeMnaaq uba apqpsoduinaquao ap sp ppaqaaAOS^fpH ap uen apfTz 8P UBA *PPaHJaAOSJlf TH ap qaui paaooA ua puupsapag apouxAoag ap qaui uapuiA -sqBBpd uaqaoui SupgaaMuauies up apaui paz apqpsoduinaquao axp uba uagaaqsaaA qaH 'qmaauup upaaaaq pap aap aA do uapaBMnaaq axp apqpsoduinaquao ap uba uagaaqsaaA ua uaABqpuaq qaq do qqopaaS qjfppq ppapaq gfxpaquaauiaS qaH •uapaBMnaaq uba apqpsoduinaquao aa •uapuBMnaaq uba apqpsod -mnaquao ap ajfezup UBidsppapaq qpp up saSassBd ap ubbu qjaaqaq qTP Xum uazfpMaaA fiM paaanqoajjpaS uapaoM 1.1 De effecten van het regionaal sociaal-economisch beleid voor de gemeente Leeuwarden. Op het gebied van het regionaal sociaal-economisch be leid is recent een aantal beslissingen genomen die van belang i3 voor de gemeente Leeuwarden. In deze paragraaf zullen wij op deze beslissingen ingaan en de effecten hiervan toespitsen op de centrumpositie van Leeuwarden Het regionaal sociaal-economisch beleid. Met ingang van 1 januari 1984 is de "Investeringspre mieregeling regionale projecten 1981" in werking getre den. In deze nieuwe regeling is een aantal wijzigingen ten opzichte van de oude I.P.R. doorgevoerd. Als belangrijkste wijzigingen noemen wij hier het vervallen van de eis dat er bij een investeringsproject altijd sprake moet zijn van uitbreiding van bedrijfsruimte. Daarnaast behoeven de aanvragen niet meer vergezeld te gaan van een advies van het gemeentebestuur. Dit impli ceert dat de aanvragen niet langer door tussenkomst van de gemeente worden ingediend. Bij het inwerkingtreden van de herziene I.P.R. zijn ook wijzigingen aangebracht, respectievelijk aangekondigd, in de geldende premiepercentages. Voor Leeuwarden bete kent dit dat het premiepercentage per 1 juli 1981 is verlaagd van 25 tot 15. In Leeuwarden zijn in 1981 in de periode tot 1 juli zeven aanvragen om een investeringspremie ingediend. In 1983 waren er in totaal slechts drie aanvragen. De reeds enige tijd geleden aangekondigde wijziging van de Wet investeringsrekening (W.I.R.) heeft inmiddels ook haar beslag gekregen. Bij deze wijziging is de voor Leeuwarden nog maar juist verkregen volledige ruimte lijke ordeningstoeslag (R.O.T.) komen te vervallen. Ook de Bijzondere regionale toeslag (B.R.T.), welke van kracht was in het oosten van de provincie is komen te vervallen. Het percentage van de I.P.R. in dit gedeelte van Friesland blijft voor het merendeel echter gehand haafd op 25 hetgeen een relatieve verslechtering bete kent van de positie van Leeuwarden ten opzichte van het oostelijk gedeelte van de provincie. Het is gewenst tegen deze 3ituatie te blijven protesteren. In 1981 hebben wij voor het eerst ten behoeve van een drietal projecten een beroep gedaan op het Europees Sociaal Fonds (E.S.F.), te weten projecten bij het ge meentelijk Woningbedrijf, de Dienst Sport en Recreatie en bij de Stichting Mensen zonder werk. Dit instrument van de Europese Gemeenschappen richt zich op het mede-financieren van projecten en activi teiten welke gericht moeten zijn op het verbeteren van de kansen op de arbeidsmarkt van doelgroepen als ondermeer jongeren onder de 25 jaar, langdurige werklo zen, vrouwen ouder dan 25 jaar, minderbegunstigde groepen van personen (bijv. gehandicapten), of dienen gericht te zijn op het scheppen van arbeidsplaatsen. Voorwaarde is dat die lokale overheid of andere publiekrechtelijke lichamen voor eenzelfde bedrag als het E.S.F. bijdragen in de voor subsidie in aanmerking komende kosten. De drie door ons ingediende projecten zijn alle in principe gehonoreerd, daarmee is een toegezegd subsi diebedrag gemoeid van 289.185, Ook in 1985 zullen wij een beroep doen op het E.S.F. Naast de projecten die voor het E.S.F. in aanmerking komen zullen wij intensief blijven trachten projecten te ontwikkelen die voor enigerlei subsidieregeling in aanmerking kunnen komen, waarbij het met name gaat om het Integraal Structuurplan Noorden des Lands (I.S.P.). In dat verband hebben wij besloten te komen tot een stuwmeer van subsidiabele projecten, waarvan de uitvoe ring kan plaatsvinden indien subsidie wordt verkregen. Het is de bedoeling te komen tot een regelmatige actua lisering van het bestand. Wij zullen er bij de regering op blijven aandringen dat de aan Leeuwarden toegezegde arbeidsplaatsen in het kader van de spreiding van Rijksdiensten daadwerkelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 202