•qpjoM qjjjadaq >tfqquaqzuee ajnpaoojd azap joop aqqeonpasqseq ap uba uqajjaq qaq do pqaqaq >tf qqaquaauiaS ua3qa uaa uba uajaoA qaq jooa aqrnqnj ap qep 'doja n Pi" uazpTM ajnpaoojdsguquueqd uaAaSaSjaaw Jaqq ap *q*q'W •uajna>jpao3 qaqu uep ib ubid qaq aqquBqeuq aqsqeeq uq aqp 'pjnnqsa8 -d'a'm ua pqaqua8aqa3>iJaM ua ua>]B2 aqeqoog 'uaddeqasuaqafl ua spiMjapuo uba sjaqsquqw ap jbbu ubid qaq qpjoM dojeea •uaputA aq sqeeqd pBEuaq jaqqBonpa qaq qaui SaqjaAO quaqp 'ueqd-daaMquo qaq uba uajjftMjB (uaq)qqM (u)aquaaiuaS ap uaqpuq •pSaxaSaooA (u)aquaauiaS ap ubb SuqqqaqsqBBA aaq Bua9qoAJ3A qpjoM ubid qqQ •uaqqaqs aq do aqqeonpaeqseq ap jooa ueqd-djaMquo uaa jeef >iqa 'uapjoM ub>i pxnAaSuBB qeeuoq3aj/>if qqaeqeeqd qep 'qaSpnq apiaqsaS Suq^qqosaq jaq >jfqqapueq qaq ua 8uqqa3aje>if qj ap uba uaujjou ap uauucq quaqp pBBjaq jaqqeonpa qaq ">lPTT9PTnPUo uaaz qund qxp do sq 8uqqa8aj 3Q 'uaSSxx aq quaqp (u)aquaauiaS ap fqq qBBXJBqajoas qaq uba sqeeqd ap qep 'pqeedaq qpjoM sqbbxd ajapue ap do 3uqqa3au apjqazap uq qfqMjaq 'uajaoA (uauunat) UB>1 PBBjaq jaqqeonpa qaq uba qeBXJBqajoas qaq (u)aquaauia3 ap qep 'pqaqsa8 sqeeqd aua ap do SuqqaSajsjtf qJ-qdaouoo ap ut qpjom japja^ -uazfqMuee pBBjaq jaqqeonpa qaq uq BjauiaujBBM jaaui jo uaa (uauun>() ubjj (u)aquaauiaS aq •axqeonpasxseq ap Pxq uaqqaq Sueqaq suTzsjapuB aqp eaqqesque3jo ua ufqz ua^ojqaq aqqeonpasqseq ap uba SuqjaoAqqn ap pxq aqp ua3uqqqaqs -uq ua saqqesque8jo ap uba 3uxj>i ap qqn 3qqsuio>ye uau -osjad qxn qeAaS japax ux qBBqsaq peBjaq jaqqeonpa qx'Q aqqeonpasqseq ap uba 8uquueqd ap -a'q-q „peej -aq jaqqeonpa,, uaa uba 8uquK»ipueqsqoq ap jooa ueSejp aq Sjoz uauaxp uaquaauioS apua^jaMuauies jo uaquaauiaS oq •ufqz qqoqqdjaA pqaqjjfqqufqqosjeeM aqqe jbbu uqajjaq qxp do SuxJaoAqxn ap ua Suquueqd ap uba jjeduee aqeuoqSaj uaa xbz 'qeeSdo aqqeonpg uauasseMqoA 8uqAa3qaM aMnaqu 9P ux pfxq aSqua bu aqqeonpasqseq 2uqqa8ajs>ifTj ap sqy •neaAqu xeeuoqSau do axqeonpa -sqseq ap uba -p-a 3uqunaqsjapuo 'Suquueqd jooa uajjojds -aSqqn jnajjJooA ap qpuoM 8uqqa3ajsjifqj-qdaouoo ap uq •pXaqSxpjBBA 3XBXOOB ua pxaqSxp -JBEAuajjaj pxaqSxpJBBAXBBq :pua>iaja3 uapjoM axqBanpa -sqseq ap qox -uapajqdo uauuroj saqqenqqsjjjaM ua -jaax ua3xa ux jaAaxqoB ua ja3xpusqsjxaz saqqenqqsspuEqs -jaqqoE OAaqqeonpa uq uauasseMqoA uadaoj3 qep uajap -jOAaq aq ameu qaui sq aqqeonpasqseq uba 3uqqqaqsqaop ag •ufqz uaop aq qqoejjj uba 5961 snqsn3ne 1 jad 3uqqa3aus>tf qj azap uio qBBqsaq uauiaujooA qan 'aqqeonpasTseq 3uqqa8aj -sjjfqj-qdaouoo ap uba uaSuajqqqn qaq qoq pqaqa8 uaqqaq sqappquiuq azap qBp 'do fqM ua>jjaui japuozfqq qaq uq aqq -BonpasqeBq ap ua uaauiaSqB qaq uq aqqeonpa-uauasseMqoA ap a b q neaAqu >)fqxapuex do uaSuxxa^jjqMquo ap *q*q'^ uauassBMXOA jooa JijaMs8uqxa>i>tXMquo ua -sSuquijoA •ua8 -SaqjooA n ubb SuqxxaqeqsBA jaq Bqou ap uazaqApB ua3aj>j -J3A ap do aqqoBaj azuo qaui X"uquaAa fqM uaqqnz 'uaS -UBAquo uaqqaq uazaqApe ap3BBJAa3 ap fqw qupuw -pSaqaS aqsqA jaq japaq uaa jooa suaAaq sq ua BaqBsquiuioo ququBB uaa ubb pSaqaSjooA satapb uio buo joop sq Bqou azaQ •uapoqaSuBB sq sSuequo fl 9TP pqaxaqqsun)! eqofj ap uq pSaqaSqsBA sqaapuaqoj3 ufqz jnnqqno ap uba uaqzuBB uaq BuauiaujooAspqaqaq aQ jnnqqno •aqqaajoaj ua uapaquaSaxsSuBB-aqqEdqouBLua 'uauassBMqoA jooa jjja/iB3uqxa>iJiqMquo ua -s3utuijoa 'jnnqqno :ubb ua>juaqos qqoepuBB jbbj3bjBd azap uq fqM uaqqnz suaSqoAuaajaqqov •ufqz jbbjSbjBd azap uba djaMjapuo qaq >(fqquauiBzaS fqz qsp jbbpuba *uapuoqa3 jbb>iqa ubb aqqaajoaj ua jnnqqno uauqajjaqspqaqaq ap uaqqaq uaqjqjqosjooABqqaqqqqqBqduioo aMnaqu aQ •aqqeejoaj ua unnqqno tjI T-n De invoering van de rijksregeling zal voor de rijks overheid budgettair-neutraal plaatsvinden. Hoewel in de concept-rijksregeling geen concrete cijfers worden genoemd en er ook nog geen landelijk budget voor de basiseducatie is vastgesteld, is al wel bekend, dat dit budget door herallocatie van middelen zal worden ge- vormd. Hierbij wordt in ieder geval beslag gelegd op de gelden van de ontwikkelingsprojecten alfabetisering, educatieve activiteiten voor culturele minderheden en introductie Open-Schoolwerkwijze en de intensieve taalcursussen, alsmede op een deel van de rijksbijdrage Sociaal-Cultureel Werk, het rijkssubsidie aan het Vor mingswerk Jong Volwassenen, de rijksfinanciering (door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen) van de Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande en een deel van de gelden voor het dag-avondonderwijs Als gevolg van deze plannen voor de financiering van de basiseducatie bestaat grote onzekerheid voor wat be treft de instandhouding van het voor de volwassenen educatie in Leeuwarden beschikbare budget. Er dient rekening mee te worden gehouden, dat de ge- meente als gevolg van de invoering van de rijksregeling basiseducatie met kortingen door de rijksoverheid zal worden geconfronteerd. Het Baken wordt door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen gesubsidieerd in de huisvestingslasten en de kosten van personeel. Daar door Het Baken een be langrijk aantal activiteiten op het terrein van de basiseducatie wordt uitgevoerd, is van de kant van het ministerie de toezegging gedaan, dat gedurende een overgangsperiode van 2 jaar de subsidiëring grotendeels zal worden gecontinueerdDe gemeente zal daartoe een "geoormerkte" financiële bijdrage ontvangen. M.b.t. de activiteiten die niet als basiseducatie kun nen worden aangemerkt, is door de Staatssecretaris van 0. W. medegedeeld, dat deze na de inwerkingtreding van de rijksregeling niet langer door haar gesubsidi eerd zullen worden, doch in het kader van het vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen eventueel voor gemeentelijke subsidiëring in aanmerking zouden moeten worden gebracht Wij voorzien op grond van deze suggestie, dat de ge meente in 1985 aan de ene kant zal worden geconfron teerd met kortingen door de rijksoverheid t.b.v. de basiseducatie, terwijl aan de andere kant wellicht een beroep op de gemeente zal worden gedaan om het subsidie aan Het Baken en mogelijk ook het V.J.V. te verhogen teneinde de vermindering van het subsidie van het Ministerie van 0. W. aan deze instellingen, voor zover het gaat om activiteiten die niet als basiseduca tie worden aangemerkt, te compenseren. De hier geschetste ontwikkeling is zorgwekkend, zowel voor de gemeente als voor de betreffende instellingen. Wij beraden ons met de betrokkenen op de uit de rijks regeling basiseducatie voortvloeiende beleidsmatige, financiële en werkinhoudelijke consequenties voor de volwasseneneducatie in Leeuwarden. Emancipatie-aangelegenheden. Met de vaststelling van de Emancipatienota Leeuwarden en de beslissing van de gemeenteraad om de daarin vast gelegde ontwikkelingslijnen te hanteren als uitgangs punt voor het te voeren beleid, is een begin gemaakt met het in kaart brengen van een aantal sectoren van het gemeentelijke beleid, waarop vanuit een emancipa toir kader maatregelen en activiteiten kunnen worden ontwikkeld Als eerste vervolg)sector is gekozen voor het terrein van het onderwijs. Soortgelijke activiteiten, die overigens plaatsvinden in nauw overleg met de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden, worden c.q. zullen worden ontplooid met betrekking tot de werkvelden volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, werkgelegen heid, voorlichting, slachtofferhulp, participatie, buitenlandse vrouwen e.d. Tegelijkertijd wordt vanuit de gemeentesecretarie uit voering gegeven aan een aantal reeds genomen besluiten o.a. met betrekking tot het verwijderen van vrouw-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 205