afqjA ap uba ouieuooq uaa spfqzaaue utjbem >taqsaqspfqq uaa uq qep uapnoq uaqaom uaSo jooa aM uaqqnz qseeuaeEa •uaop aq jjnaaqje aqqounj aAaqqBaaoaa -annqeu ap ueb aapuoz 4paapaoAaq uapaow ubjj paxqa2 qxp uba >jqriaqa2 qaq uba 2uqaaATsuaquq uaa aaaaAaoq UT paoopnqsaq uapaow qez suaAax -qqoozaapuo uapaoM uqaa -aaqaaadiue>i qaq uba 2uqjasqqEAqjd qoq pqaq>if qqaaoui ap >loo xez fqqjBea -uaqsexaqqeqqoxdxa azap uba Suq2exjaA uaa qoq uapqaq uauunq uaqaSaaqeeui aiixow uajjaozaapuo aq suaiuauaooA ufqz flM 'uaofxqui I puoa uba 2eapaq uaa s>]CqT aeef (u cajjaqaaaduie}[ qaq uba dqa2aquq qarn) aquaauia3 ap qso>i UJ93S auaoao 90» p9qqa29Tqeaaoaj qaq •qjaaq 2qoAa2 qoq ua2ux2quaaaAiuaMz ap jooa uapaq^CxxaSouiiuaMz ap uba 2uqaapuqmaaA a2xua aqqeiujojsTaauosaad apuaAf qqq>if qqaS uaa fqq 'uapeq aq>]ap -jaAO ap uba BTqourijsiiaxxqnd ap uba 2uqqoa2aaA uaa qep 'qsrrnaq uba fqqaeep aa suo ufqz f TM •pT9qaq qxp uq qsed «.sr^flpuaAXBjj,, pequiaMz qaq uq -e-o ueeqfxx2jaqeM uaa uba 2aquee aa 'uagaaa aquaaiuag ap uba 2uquuedsuq SI8T9 -ueuqj aqoa2 uaa qqoxzdo jaqqeqqoqdxa uq axp saqqepoui -uioooe axp auibu qaiu uba jjxnaqag jaqsuaquq aaam uaa qoq uapxax uauun^ axp uaxoSaaqeeui uba uauiau qaq do uaqqoqa euoAaq apoxaadspqaqaq apuauiojj ap ux suo uaxxuz f fM •uaaanuqquoo fq« uaxxnz aapB>i qqp ux pqaqaq aqqaza2 gueg uq spaaa qan -saqqepoui -ujoooB ap uba uajjeuiuooqos qaq ua do qqoqzaoq qaq -iu*o sxeoz 4ua>jjiajqaq aq aaaqaq qaq uq jaqqoe saa>jxnaqag 9P 4*fTTa2oui jbbm aBBp 4uaqqoeaq aq sq uapnoq aq neaatu JBBqxBBqaq uaa do uaAaqaeq ap aio uapeqjjfqx9goui ap uba uaa 'ua^em (uaAfqqq) uauumj >]xnaqag ubajb 2uq>j -qoAaq ap uba uagxq 9X1® q®P uapnoq aq neaAqu gquBpoz uaa do uaguquaqzaooAaqqBaaoaa uo -qaods a>(fqxsquaaiuag uba ^xnaqag qaq jooa uaAaqaeq ap ufqz aq quaqp qqoqa -ag doaa pqaqaq qaq 'qqeA uaaaqeqsuoo aq uatuo^uq aaeq -pssqsaq Ptja qaq uba 3ux2bxjsa uaa spfqzaapue ua pfqq •q>lBBUiag uapaoM uaqaoui uaxxnz uaqsojj Baqxa uinqpeqs aaqex uaa uq pnoqaapuo uba uaqeq agaMaaqqoB qaq aoop qBp jo 'qpaow jjfqxegoujuo guquaqzaooA ap uba >iqnaqag aqBuiaou qaq uapaquieez>ijaMspnoqjapuo azap uba uaaaoAqxn qaxu qaq aoop qep 4ufqz uaqaoiu qez puooqaguBB jjfqqapqnp qsp 4uaaaqueq qundsguugqqn qaq fqqaeep uaqqnz fq^ -uap -noqaapuo uapaoM apuaopqoA (aaapno qeM ap auiBU qaiu ua) saqqepouiuioooe ap qep 4JifqqanEzpoou qaMuaAa qjfxqq qan •uaqsuiojiux ap uba guqgoq -aaA uaa ueb x9« ubp uaqso>iepnoqaapuo ap uba guqgBqjOA uaa ubb uapaoM uauuroj qqospag aapaaA noz aapB>i qqp uj •uaguxaaqsaAuq(sguxpqajqqxn) ap uba guqaasqaoduiaq qoq UBBgagaaAO spaaa mnqpBqs aapaaa uaa uq ex 'uaqsaq aq ubb guquaqasAqeuaqp ap uba nuaA -xu qaq aapuoz 4uagqxx9qsjjaaMaq aq aoqoas agqABqaapuo ap uq uaguquaqzaooA 'A'q-q uaqso>t apuaAfcqq aquaauiag ap uba guqua^aa jooa oqqau ap uba guqgeqaeA uaa apuqauai UBBpx oa uapaoM 2bbja ap ubb qaaqeg qaMfqjA ubji X9aquauio^ 'aoqjBBp >ieezpoou ap >joo qjjaaaqquo suagqaaAO "JBeqxuBq qexu uauapaa aqp uio fx« uaqqoB uaguquaxzaooAqaods ubb x®e9u® q9M uba guqpqaaq -qqn uag -uapnoq aq puBqs uq ^Cqqagoui X99aoz neaAquuag -uquaqzaooA agqpqnq qaq ufxz qqoqaag do >ifqqauiBuaooA apoqaadspqaqaq apuauio>i ap aa aqqBaaoaa ua qaods 4guqp -aoAdo ajtfqqeuiBqoqx aoqoas ap uq pxaqeq qaq q®z guqg -quqnzaq qoq >iBBzpoou opuBBgaapaaA uaa aoop uaguowpaq) •aqqBaaoaa •pqaqaq -exqedqouBiua a>ifxqsquaauiag apaaoAOg aoq nu qoq qaq do uapaoM x®z UBBgaguq uqabbm uaggaqaooA n ubb aqqEnqeAa uaa ajjBzaaq fqn uaqquz ^g61 uba qjqaq aqsaaa ap ui -eqqBSXUBgjo a>jfqqequaaiuag ap uauuxq uaMnoaA jooa axq -ounjspnquio uao uba guquio>jpuBqsqoq ap ua axqBjqsquqiupB -sguq^qoAaq ap uq usnnojA apMnqag uba SuqqxaqsuiBBuaq ap 'uaaaqxnuiaoj aiiPxxsquaeuisa uq uaSuxx®daq a>ifxxspuaTjAuo 1.5 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk. Het terrein van de sociale voorzieningen en het maatschappelijk werk is de laatste tijd zeer in beweging Wij achten het derhalve van belang om kort op de alge mene ontwikkelingen hieromtrent in te gaan. In het vervolg van deze paragraaf zullen wij nader ingaan op de decentralisatie van de maatschappelijke dienstverlening, de wijziging van de Wet op de Bejaar denoorden, de herziening van het sociale zekerheidsstelsel, de sociale werkvoorziening, werken met behoud van uitkering, projecten voor mensen zonder werk en etnische groepen. Algemeen De mogelijkheden waarover de lokale overheid beschikt om een geheel eigen beleid te voeren met betrekking tot het veld van de sociale voorzieningen en de maatschap pelijke dienstverlening zijn gering. Een deel van de regelgeving terzake is wettelijk vast gelegd en is slechts aan de gemeentebesturen ter uit voering opgedragen, zoals b.v. de regelingen op het gebied van de sociale zekerheid. De vaststelling van de financiële middelen die besteed kunnen worden aan voor zieningen en activiteiten waarmee de gemeente wèl een eigen beleid zou kunnen voeren, m.n. op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening, vindt evenwel op rijksniveau op een dusdanige wijze plaats, dat in toe nemende mate aanvulling vanuit de eigen gemeentelijke middelen noodzakelijk is, teneinde het bestaande voor zieningenniveau in stand te houden. Hoewel wij decentralisatie van bevoegdheden toejuichen, kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat dit instrument mede wordt gehanteerd om bezuinigingen door te voeren. De macro-economische ontwikkelingen die van invloed zijn op verschillende segmenten van het maatschappe lijke leven drukken ook een stempel op de zgn. zorg voorzieningen in Leeuwarden. De verslechtering van de inkomenspositie van grote groepen uit de bevolking, ondermeer als gevolg van het hoge niveau van werk loosheid in onze gemeente, leidt ertoe dat niet alleen de Gemeentelijke Sociale Dienst geconfronteerd wordt met toenemende aantallen cliënten die noodgedwongen een beroep moeten doen op financiële ondersteuning, maar heeft tevens tot gevolg dat in toenemende mate een beroep gedaan wordt op de instellingen op het gebied van de maatschappelijke dienstverlening. Recentelijk heeft U uitgesproken dat de gemeente noodgedwongen een eigen minima-beleid moet voeren, hetgeen een samenhangend pakket van maatregelen dient te omvatten. Wij zullen op korte termijn onderzoeken of en op welke wijze de in dit kader gedane voorstellen kunnen worden gerealiseerd. Gelet op de prioriteit die wij in het collegeprogramma hebben gelegd bij de maatregelen en voorzieningen die gericht zijn op de bescherming van de zwakkeren in onze samenleving, achten wij het daarom van belang het bud get ten behoeve van de voorzieningen die vallen onder deze hoofdfunctie zoveel als mogelijk is te ontzien in het kader van eventuele toekomstige herwaarderings operaties Naast ongewisheden met betrekking tot de sociaal- economische ontwikkelingen die zich in de komende tijd zullen voordoen, welke van invloed zijn op de aard en de omvang van het benodigde niveau aan zorgvoorzienin gen, zullen de onzekerheden over de effectuering van beleidsvoornemens van de rijksoverheid in de komende beleidsperiode in sterke mate het te voeren gemeente lijke beleid bepalen. Een aantal van de bedoelde beleidsontwikkelingen brengen wij onderstaand onder Uw aandacht. Decentralisatie van de maatschappelijke dienstverle ning. Als gevolg van het intrekken van de Kaderwet Specifiek

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 206