•qeRqoe aqouS do aqqRuSaqupsap ura saooud uaa qoq Suquam azuo jbru qxp qpqeq uap 'uauaqqoaqsuaA puaAfqqq uazoq^uaM (SqunpSuBq) aqaA ura uapaqSqpuBqsuio 9q0STUI0U009 u9 aqBXOOS 9p j99uurm uapuoj) j3m-qaXU u9 uapua^a9" uassnq Suquueds aqaqoos opuauiauaoq op jlfpqauiBU 'SuTia^^TMquo a>ifqqaddBqosqRem apua^aMgueqaq U99 qarn uapnoqaS Suqua^au uaaS qaqsjooAsSuquaSau qaq up sx aqqoqsuax 'qqoRjqaS uapaoM - ppaquaAO aqe^oq op jooa uaqso>i uapuoqjaA ubrjbbp ap qam - naaApuspuBqsfpq do e^aauqsqqoaa sjqaz jo aaqqaus 3upjn:°A9q ap qpn uadaoaS aaaoi spaaqs qaprao aqsqaaq qpa 'pxaqaaAO aqa:>\oq ap do uaqsojj ap ura SupqaquaMje ua uaqqoaasSuxaajiqxn ap ura SuxaapuxujaaA ap ux uapaoM uapuoAaS xbjooa qasqaqs -spxaqaa^az aqapoos qaq ux uaSuxSxuxnzaq ap qap qjoaq SqoAaS qoq SupSpzfXMqasqaqs auaqsaSaooA ap qap aaqqoa uazauA fqM -uaop do daoaaq uaa aa axp uauaSap aooA qpaoM jjf pqajjuaSaoq jaqaq qaq qRpoz 'uauf pquioojqs aq uaSuqqaSajsSuqja^qpn ura uiaaqsAs aSxqqoxzaoopuo uaqaA aooA 'aSpppnq qaq mo ufxz SpzaMuea uauapaa apuaopxoA uaxzaq qoxz do aa qap Suxuaui ura Cxm ufpz *D*N"A 9P 49W •qjaapueaeS SuequauiRS aaaqaq uaa ua sx aaSppnoAuaa qxp qap paaoAaSuRR qpaoH ubajbbm paaaquasaadaS jaqqeuaaqqa uaa aaqsxuxcu ap aoop aSBJAUBBsaxApe ap do axqoaaa sqe 'O'N'A 9P 1J"H °Z "Spzaq doqoA Sou ufxz uiaoA apqaqs -aSaooA SuxaaSaa ap aoop ap ux qasqaqs Mnaxu uaa ura ppaq>tf pqasuaM ap aaAO sapssnospp aa •uaSuqSquajaASjfpjp -aq ap ura uaAaS aq uapueq ux qaMspqaqsooq^jaM aMnaxu azap ura SuxaaoAqxn ap ua AMM ua MM 9P "BA axqaaS -aqux qoq urrS aq uoao qg6i oxpatu spaaa 'Suquaxzaaq -qasqaqs qoq uamojj aq mo dooquee sqe 'mo uaAaSaS uauuaji aq X9 aaqsxuxm ap qjaoq X9M 'uaSeapaSdo uapaoM qez uiuoa ajlfxxapuxaqxn ufxz ux qasqaqs auaxzaaq qxp ura Suxa -aoAqxn ap (uaSuxSxuaaaAsjfxapaq jo/ua uaquaamaS) apM urr Sbbua ap aaAO uamouaS uaSupssqqsaq uaaS Sou ufxz ag Suxaa^ -qpn apaaaqRqaaaSuoox uaa do uapqaS uaop uauunjj uaqqoaa uaaS axp uazoq^aan ap jooa *r'o 'qaMspueqs -Cpg auaraaSxv ap aoop praaoAaS qpaoM qauSuRA qaq - JpaaoAaSup uaSepsaoqsupzaS ura tuaaqs^s uaa qpaoM Suxpnoqsxnq unq ux uaaapuR aooA uaqqaq Saoz aqgpoueupj ap axp uapSxqqoaaaSsSuxafoiqxn aooA I apueeqsuaaqqe uaa aooA) uinmxuxm XRBTaos qaq ura %ol qoq pMnoqaSje ^fpqappaqaS qpaon ua annp aq>jaadaq ura sx Suxaa^qxnsSuxAaapuoox ap i apSxqqoaaa9sSuxaa>iqxn ap ura pfpqjaaq ap ura y\£pqa^ueqje qpjOM Supja^qpn ap ura annp ap i Suxaa>iqxn apaaaqaqaaaSuoox ap ura annp aqaqaS ap aooA uap -qaS uaop uauun>] uaqqoaa uaMnoaA apMnqaS >^oo qapoz 'pXRRdaq X"nPTATPuX sq Suxaajiqqn uaa do qqoaa qaq fSuxaa^qxn azap do aaam qqoaa uaaS uaqqaq ufxz sooq^aaM SxxqxMfxaAuo qaxu axp uauosaad I Suxquqaqaxmaad ura sxsRq do ufiaaqoueuxj aq SuxqaSaasSuxAaapuooq apaaaaSaquq.aS uaa aoop uaSuRAaaA ua qjaqosaSjB uapaoM AMM ua MM aSxpxnq ap :sq qazdo aMnaxu ap ura jiaxqsxaaqurarji aqs>ifxaSuRqaq aa '„qauSuRA qam uaSuxqaSaasSuxAaapuooq,, ura maaqs/s qaq sqs uaAaaqosmo qaM qpaoM qasqaqs aMnaxu qqa 'uapuoAaSsqRRqd uaqqaq Suxuaxzaaq -qasqaqs aqaanqonaqs uaa aa qsz axqRnqxqspuxa ap ui •URRpaS uapaoM ur>^ SuxqaSaasSuqaa^qxn uaa do daoaaq uaa suaaoAqa Rqaaqxao aaaSuaaqs ura SuqaaoAuq ap do sqR 'annpspfxq ua aqSooq urru 'uaqqoaasSuqaaiiqxn ap ura SuxSaqaaA uaa do Sux^aaqaq qaMOz uaqqaq uaSxq -qaqs>iaaMaq aq qasqaqs Mnaxu uaa ubbu SunSaaAO a^fxqap -xaqaS uaa uaqqaq qaop qoq aqp uaqqaqsaooAsSuxSxzfxm aa •ubbS aq aaAO uaARSqxn aAaxqoaqqoo ap ura qaap qxp do uaSuxSxnqmo qoq mo qqoR Sxzomurr SuqaaSaa ap axp ^RRzpoou ap uq uaSaqaS sx qasqaqs qaq ura SuqS -xzfxm qoq uaaAjfxup a^fquSunqaq uaa qnp uaAfxqq pqam -jaAUO qaqu qaom qsRRUURRa *pjaauqsaSRU qpuoM SuqSqpnoA -uaauoA uaa suaAaq fxqjbbm ua uaqjjqqosaSuospxaqjr ua uaz -oqjjaaM ura uaqqoaJsSuxjtanqxn ap uassnq qqoRjqaS qpuoM puaqs qoq qqoxMuaAa uaaui qap uapqaq uaqaom aoqua axp 'pxaqua^az aqaqoos ap ura paxqaS qaq do uaSuqqaSau ura qasqaqs qaq ux uaSuauq aq urr uaSuxSxzfqM uaqapuapuo aqa^ua do mo uamauuooA qaq qRRqsaq pqaqaaAOSjjfqj ap fqg iaeqaqsspqaqua>jaz aqspoos qaq ura SuquaqzaaH S'-i Welzijn is door de regering het ontwerp van een zoge heten Welzijnswet om advies voorgelegd aan de Raad van State. Dit wetsontwerp beoogt regelingen aan te reiken ten aanzien van de beleidsvorming en de uitvoering en bekostiging van voorzieningen op het terrein van het maatschappelijke en sociaal-culturele welzijn. Uit de toelichting bij het wetsontwerp kan worden opgemaakt dat de voorzieningen die onder de reikwijdte van de wet vallen ondermeer gekenmerkt worden door het gegeven dat zij alle gericht zijn op de bevordering van het indivi duele en maatschappelijke welbevinden alsmede de ontplooiing van de eigen verantwoordelijkheid en de emancipatie van de burgers. Het betreft voorts voor zieningen die de burgers direct raken en ten aanzien waarvan, als gevolg van de traditioneel grote betrokkenheid van de lagere overheid, de beleidsvorming zich dicht in hun nabijheid afspeelt. Het nu ingediende wetsontwerp, naast het al voorliggen de ontwerp van een Wet Gezondheidszorg en Maatschap pelijke Dienstverlening (Zorgwet), kan voor de verschillende werksoorten binnen de maatschappelijke dienstverlening een hernieuwde plaatsbepaling beteke nen. In verband met de nu gepresenteerde beleidsvoornemens heeft de Minister van W.V.C. aangekondigd de werkings duur van de Rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening fase 1 (als overbruggingsregeling naar het nieuwe wettelijke kader) met één jaar te verlengen tot 1 januari 1985. De in de rijksbijdrageregeling vervatte verplichting om een plan en programma voor de maatschappelijke dienstverlening vast te stellen is voor onbepaalde tijd opgeheven. Gelet op de onzekerheden die bestaan over welke werk soorten op het terrein van de maatschappelijke dienst verlening uiteindelijk onder de verantwoorde!!jkheid van de gemeente zullen worden gebracht, achten wij het niet zinvol op dit moment het initiatief te nemen om te komen tot een planopzet voor de maatschappelijke dienst verlening Wijziging Wet op de Bejaardenoorden De door de regering per 1 januari 1984 voorgenomen her ziening van de Wet op de Bejaardenoorden in verband met directe financiering en beheersing van kosten, is als gevolg van een te kort gebleken voorbereidingstijd opgeschort tot 1 januari 1985. Het systeem van individuele financiering van de bejaar denoorden via de Algemene Bijstandswet is daarom in 1984 voortgezet, terwijl middels een Interimwet de kosten van de bejaardenoorden aan banden zijn gelegd. Op grond van de voorgenomen wetswijziging zullen de bejaardenoorden in de toekomst worden gefinancierd uit een doeluitkering aan de provincies en de vier grote steden. In het verlengde hiervan komt de integrale beleidsverant woordelijkheid t.a.v. bejaardenoorden - tot uiting komend in ondermeer de financiering van de oorden, de planning, het beoordelen van verzoeken van verklaringen van geen bezwaar en sluiting van oorden - geheel bij de provinciale besturen te liggen. Ook de financiering van de wijkfunctie van de bejaardenoorden, waaraan door de wetswijziging een wettelijke basis wordt gegeven, is aan de provincie toebedacht. Wel wordt in het wetsvoorstel de mogelijkheid tot ver dere decentralisatie naar gemeenten van provinciale taken en bevoegdheden opengelaten. De vaststelling en inning van de door de bewoners van de oorden verschuldigde bijdrage is toebedacht aan de gemeenten. Het moge in het licht van bovenstaande duidelijk zijn dat de coördinatie tussen het provinciale beleid m.b.t. de bejaardenoorden en het gedeeltelijk bij de gemeente liggende beleid t.a.v. de extramurale voorzieningen in de toekomst belangrijker wordt. Omtrent de vraag op welke wijze hieraan vorm moet wor den gegeven, zullen wij t.z.t. in overleg treden met de provincie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 207