HOOFDSTUK II. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie In le id i ng. Na de in het vorige hoofdstuk beschreven algemene aspecten van het beleid zal in dit hoofdstuk worden ingegaan op de beleidsvoornemens per hoofdfunctie. Per afzonderlijke hoofdfunctie wordt een uiteenzetting gegeven omtrent de concrete beleidsvoornemens voor de betreffende beleidsperiode. Tot deze voornemens behoren uitzettingen, herwaarderingsvoorstellen en voorstellen tot nieuw beleid. Voorts zal op functie- of subfunctieniveau een globale verklaring worden gegeven van de daaruit voortvloeiende ontwikkeling van uitgaven en inkomsten: Deze hoofdfuncties zijn: 0. Algemeen bestuur 1. Openbare orde en veiligheid 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 3. Economische Zaken H. Onderwijs 5. Cultuur en recreatie 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 7. Volksgezondheid 8. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 9. Financiering en andere dekkingsmiddelen. Hoofdfunctie 0. ALGEMEEN BESTUUR. Functie 002: Bestuursapparaat Personeelsbeleid Ontwikkeling werkgelegenheid en herverdeling van arbeid Op dit moment vindt registratie van de werkgelegenheid binnen het gemeentelijk apparaat nog plaats in eenheden van hele of gedeeltelijke formatieplaatsen en zijn in de personeelsstatistiek (zie bijlage I) ook alle tij delijke krachten opgenomen. Daarom is het vrijwel onmo gelijk een exact inzicht te geven in de ontwikkeling van die werkgelegenheid. Vast staat dat de werk gelegenheid afneemt. Dit blijkt uit een afname van het aantal voltijdfuncties met 13 en een toename van het aantal deeltijdfuncties met 2 (cijfers van 1 juli 1983 vergeleken met die van 1 juli 1984 exclusief Dienst voor Gezondheidszorg). Als gevolg van de realisatie van voorgaande herwaar deringsoperaties, de in dit beleidsplan opgenomen voorstellen en de resultaten van het organisatie onderzoek bij de Dienst Stadsontwikkeling zal de werk gelegenheid bij de gemeente ook de komende jaren een dalende tendens vertonen. Deze tendens zal enigszins worden afgeremd door de extra financiële middelen die vanwege het rijk beschikbaar zijn gesteld om de gevolgen van de arbeidsduurverkorting in de vorm van een 2-tal converteerbare vrije dagen voor elke amb tenaar op te vangen. Omtrent de besteding van dit structurele bedrag van 600.000,netto wordt reeds overlegd met de Commissie voor Georganiseerd Overleg, de diensthoofden en de Medezeggenschapscommissies. Wij hebben ons daarbij op het standpunt gesteld dat deze extra middelen - overeenkomstig het resultaat van het door de Minister van Binnenlandse Zaken gevoerde overleg met de ambtenarenorganisaties - volledig in de personele sfeer zullen worden besteed. De vraag of binnen het gemeentelijk apparaat met vrij willigers kan worden gewerkt wordt in het kader van de inspraak op de Nota werkgelegenheid met de Commissie voor Georganiseerd Overleg besproken. Herverdeling van arbeid is zowel gericht op het bevor deren van deeltijdarbeid (zittende ambtenaren) en arbeidstijdverkorting (nieuwe ambtenaren) als op het streven meer vrouwen in dienst te nemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 212