•pXBBqj9A uapjoM usuunji aq sjaqSessBd apuajjajqaqsap ap do qaqu ua^fqqq UBAjaqq uaqsojf aa JnnqaiBO-'O'S usSaq uapfqjqs -paM Cqq sqnqo apua^aozaq uba „sjaqjoddns,, uba jaoAjaA jooa uassnq uba jnnq auiBU qaui qjajqaq qaH "uauiouaSdo sbm SuqqouSaq op uq Sutuibj uoa jooAjaqq qBp japuoz UBepaS uapaon uaqsaoui uaAsSqqn a>jEZjaq japjaa qBp ua>i -aqqaS st qaH sqnqoqBqqaoA apqBBqaq sjaqjoddns >jaozaq qatu pueqjaA uq apjo uba uaqaSajqeBUi jooa '009*2. uba uauiouaSdo qsod uoa sq „pqaq^qiqaA u9 ®pJO auBquado uba uaqaSajqaeuj aSqjaAQii 5 20 sqqounjqns japug uaxaSauqBBUi apuanuaqosaq aSxuaAO otr L sqqounj 'ua>(Btu uauuroi pqaSqqoBM do ^bbjOsubb qasuqSaq uq uaqqnz 'uaAfqqqjaAO uapnoz Sou bujbbp axp uauaSaQ •a-H*g ap Cxq qsqBBqdaS? uapjon aq uaaqsaq pqaq^LxxaSoui ap xbz uaqa^ua jooa *pxaqsaSuBB uapjoM uauuroi aq sjapqa axqounj aMnaqu uaa uq uapaq^fqxaaocu 8P UBA usqcu3JSA qaq do Soo qaq qam Suqqoqosrqq ua -mo jooa pqaqsaS jeeq^qqosaq uaqqaqqiqoej ejqxa uapjon qsuaxp aqsBA ux qaauosjad *g*g aSxpxnq qaq jooa -uapuxA aq sqaaqd uauaxp qez uapaqSxpueqsuio auoMaSuaqxnq ux SuquaqjaA -dqnq ap uauuqqjEBM uaAaSaSuBB uapjOM suapB>i ap uaqqnz qaMuadmag ap ua qaMjaaMpuBJg ap uq *uasrxjji xbz SBqsaq ufqz jbbC apuamo^ qaq uba doox ap ux s>q[nz qap qqoaaS uapjoM uaqoqsaSqqn qaqu qanuaAa 990tu 98H 'uaAaqaSdo uapjOM xbz qoBxa SuqjqqoAag Suxmjaqosag aqqasqueSjo ap jaauuBM uba SubSut qam pua^aq qaqu Sou sq quamom qqp do auxpfxjqeaquadtueii :o£l axqounj anj, den aanvankelijk een tekort van rond 180.000,Dit tekort vindt zijn oorsprong in een "inhaal" op diverse begrotingsposten (overuren, vervoermiddelen, uitrusting en administratie). Het tekort is gedekt uit het egali satiefonds politiekosten, welk fonds een batig saldo had van rond 190.000,Dit saldo is gevormd uit de rekeningsoverschotten op het onderdeel politie over de jaren 1981 en 1982. In het concept-beleidsplan is alleen op een onttrekking aan het egalisatiefonds gere kend voor 1985, hetgeen inhoudt dat er van uitgegaan wordt dat in 1986 de inkomsten en uitgaven van de poli tie weer in evenwicht zullen zijn. Het beleidsplan voor de politie blijft een centraal gegeven in de wijze waarop aan de politiezorg vorm moet worden gegeven. In het kader van dit continue proces ligt een groot accent op de "despecialisatie" van de politiefunctionaris. De bedoeling is dat als gevolg hiervan meer politiemensen beschikbaar komen voor de algemene politietaak. Dit terugdringen van specailismen mag uiteraard niet ten koste gaan van de kwaliteit van de taakuitoefening en is derhalve een aangelegenheid die met omzichtigheid dient te worden aangepakt. Het ligt in het voornemen aan de Commissie Openbare Orde in de loop van het volgende jaar een overzicht aan te bieden van de inmiddels bereikte resultaten in dit ver band. Een ander centraal thema in het beleidsplan wordt gevormd door het uitgangspunt dat de taak van de poli tie aanvullend is t.o.v, de burger, D.w.z. dat de bur ger zelf verantwoordelijk is doch dat de politie hem te hulp komt wanneer de situatie de burger boven het hoofd groeit. Dit is een ontwikkeling welke niet op korte termijn haar beslag zal hebben gekregen. Er zal nog veel voorlichting nodig zijn alvorens dit voor ie der een vanzelfsprekend gegeven is. Niettemin verdient dit uit zowel principiële overwegingen van de verhou ding van de burger t.o.v. de overheid als ook vanwege de hierboven gesignaleerde financiële omstandigheden, hoge prioriteit. Met enige bezorgdheid moet worden vastgesteld dat het in toenemende mate noodzakelijk blijkt politie aanwezig te doen zijn bij de wedstrijden van de F.C.-Cambuur Sedert enige tijd blijken wanordelijkheden niet alleen veroorzaakt te worden door supporters van bezoekende clubs, maar lijkt zich ook onder de aanhang van Cambuur een groep te manifesteren die gewelddadigheden niet uit de weg gaat. Met name de bescherming van de bezoekende supporters voor en na afloop van de wedstrijd geeft de politie handen vol werk. De ervaringen met het "binnenstadproject" zijn gunstig. Dit project, inhoudende een versterkte politiesur- veillance in de nachtelijke uren, met name in de week einden, zal dan ook onverminderd worden voortgezet. Functie 120: Brandweer. Het dienstverleningsniveau van de Brandweer zal ten ge volge van de maatregelen met betrekking tot personeel en materieel op grond van de herwaarderingsoperatie 1984—1988 onder druk blijven staan. De betreffende maatregelen zijn in het beleidsplan 1985-1989 verwerkt. In het kader van de voor de Brandweer te treffen her waarderingsmaatregelen zal voortdurend een zorgvuldige afweging dienen plaats vinden tussen de hieraan verbon den financiële aspecten en de mogelijke consequenties voor het dienstverleningsniveau. Overigens merken wij op, dat wij in het kader van de herwaarderingsmaatregelen voor de periode 1985—1989 een besparing op het van dienstwege verstrekken van brand weeruniformen verantwoord achten. Hiermee is een bedrag gemoeid van 25.000,ingaande 1985- Wij zijn voornemens een nader onderzoek te doen uit voeren naar de mogelijke besparingen met betrekking tot de water- en warmtehuishouding in de brandweerkazerne. Voorshands is hiervoor in het beleidsplan een bedrag opgenomen van 10.000,(ingaande 1985).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 217