Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT. Functie 200: Algemeen beheer. In de komende beleidsperiode zullen voorshands geen nieuwe bezuinigingen op het onderhoud van straten en pleinen plaatsyinden. Bezuinigingen uit eerdere beleidsplannen zullen wel worden doorgevoerd. Ook uit een landelijk onderzoek is gebleken dat het beschikbare budget in vergelijking met andere gemeenten van dezelfde grootte en met overeenkomstige bodemgesteldheid zeker niet als te hoog kan worden aangemerkt. Het desbetreffende onderzoeksrapport is ter- inzage gelegd. Functie 210: Wegen, straten en pleinen. Aanleg van nieuwe wegen in uitbreidingsplannen zal ook in de komende beleidsperiode worden afgestemd op de gronduitgifteDe verlengde Kanaalweg ter ontsluiting van het zuidelijk gedeelte van Camminghaburen zal medio 1985 in gebruik worden genomen. Medio 1986 verwachten wij dat de zuidtangent in gebruik zal worden genomen. In deze beleidsperiode verwachten wij de aanleg van de Oostergoweg in uitvoering te nemen, hetgeen in sterke mate afhankelijk is van het verkrijgen van de benodigde rijksbijdragen. Aan het gebied ten zuiden van het station zal naar verwachting in samenwerking met de N.S. een nieuwe invulling worden gegeven. Tussen het industriegebied de Herarik en Camminghaburen zal voor het gemotoriseerde verkeer in het verlengde van de Saturnusweg een viaduct worden aangelegd. De aanleg van fietsvoorzieningen zal ook in de komende jaren bijzondere aandacht krijgen. Met de totstand koming van het fietspad Goutum-Werpsterhoek (uitvoering eind 1985 - begin 1986en de aanleg van het fietspad langs de Dokkumer Ee tussen de Vierhuisterweg en Bartlehiem zijn belangrijke voorzieningen, vooral ook op het gebied van de recreatie, gerealiseerd. In samen werking met de gemeente Tietjerksteradeel verwachten wij in 1985 de fietaverbinding tussen het industrie gebied de Hemrik en de Rustenburgerweg tot stand te brengen. Voorts zal de gemeente de komende jaren financieel betrokken zijn bij de uitvoering van de ruilverkaveling "De Oude Jokse". De betrokkenheid met de ruilverkave lingen Leeuwarden en Tietjerksteradeel verkeren in een eindstadium. Gelet op de moeilijke positie waarin de gemeente verkeert, achten wij het noodzakelijk de stelpost civieltechnische werken jaarlijks met 1,7^ miljoen aan investeringsruimte te verlagen. Wij gaan er daarbij vanuit dat er voor het realiseren van belangrijke, infrastructurele voorzieningen een belangrijke verant woordelijkheid ligt bij de Rijksoverheid. Het financiële draagvlak van de gemeente is onvoldoende om het gebrek aan rijksmiddelen, die nodig zijn om aan rijksbijdrageregelingen uitvoering te geven, te compen seren door eigen reserveringen. Dit is ook een van de redenen dat de gemeente Leeuwar den ervoor blijft pleiten dat haar bijzondere positie in Friesland tot uitdrukking moet komen in het rijks beleid m.b.t. de Structuurschets Stedelijke Gebieden en het regionaal sociaal-economisch beleid. Het vorenstaande laat echter onverlet dat in de nabije toekomst een nog strakkere prioriteitsstelling en tem porisering voor de uitvoering van civieltechnische werken geboden is. Desalniettemin achten wij deze verlaging in de context van de totale gemeentelijke financiële positie onontkoombaar. Overigens zullen wij bij de totstandkoming van het beleidsplan 1986-1990 opnieuw bezien in hoeverre de structurele verlaging voor de jaren 1990 e.v. gehandhaafd dient te blijven. Functie 210.03? Parkeren. De rond 1150 parkeermeters in de binnenstad en de 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 219