lokale gemeenschap en op een zodanige wijze dat de verschillende orga nisaties direct of indirect in dat orgaan vertegenwoordigd (kunnen) zijn. c. In de statuten moet worden bepaald welke van deze organisaties een zetel in het beleidsbepalend orgaan krijgen, dit met vermelding van de benoemingsprocedure 4. In het programma- of redactiestatuut zal nader omschreven moeten zijn op welke wijze en in welke mate in programmatisch opzicht aandacht wordt gegeven aan de diverse terreinen in de samenleving. 5. Het beleidsbepalend orgaan moet bindende aanwijzingen ten aanzien van het programma-beleid kunnen geven. 6. De lokale omroeporganisatie dient te waarborgen dat er mogelijkheden worden geboden voor het uitzenden van programma's door derden onder de verantwoordelijkheid van de betreffende organisatie. 2. Aanwezige technische faciliteiten. In Leeuwarden is ten aanzien van het eventueel realiseren van lokale omroep steeds uitgegaan ,van gebruikmaking van het kabelnet (hetgeen ook voor de hand ligt, gelet op de hogere kosten die verbonden zijn aan gebruikmaking van de ether en de relatieve schaarste aan uitzendmogelijkheden via de ether). Voor de aanleg en exploitatie van het in Leeuwarden aanwezige kabelnet is de Stichting Kabeltelevisie Leeuwarden (S.K.L.) in het leven geroepen. In een daartoe opgestelde overeenkomst is de verhouding tussen de gemeente en de S.K.L. nader geregeld. Vastgelegd is onder meer, dat de exploitatie van het kabelnet geen bijdrage uit de gemeentelijke middelen met zich mee mag brengen. Mede op basis van de voorwaarden waaronder de gemeente een door de S.K.L. aangegane geldlening heeft gegarandeerd, zijn de tariefstelling en wijzigingen daarin onderworpen aan de goedkeuring van de Gemeenteraad. Er bestaan thans plannen het kabelnet zodanig uit te breiden, dat ook de gemeenten Menaldumadeel en Leeuwarderadeel kunnen worden aangesloten. Het is daarbij technisch gezien mogelijk de afgifte van signalen van een even tueel te realiseren lokale omroep te beperken tot de gemeente waarin en ten behoeve waarvan de betreffende lokale omroep opereert. Opgemerkt kan worden, dat de S.K.L. in principe bereid is haar medewerking te verlenen aan de technische realisering van lokale omroep in Leeuwarden. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen aan de lokale omroeporganisatie in rekening worden gebracht. Voor de berekening van deze kosten worden de volgende grondslagen gehanteerd: a. een eenmalige bijdrage van 2.000,-- t.b.v. de start van lokale omroep; b. een bijdrage van 30,per maand per aansluitingspunt (voor uitzen dingen) op de kabel. De werkgroep concludeert uit het vorenstaande dat voldoende technische faciliteiten voor het via de kabel doorgeven van signalen aanwezig zijn om lokale omroep mogelijk te maken en dat de S.K.L. bereid is de betreffende omroeporganisatie van deze mogelijkheden gebruik te laten maken. Daarbij is de werkgroep van mening, dat de kosten voor de verzorging van lokale omroep, alsmede de kosten van te betalen B.U.M.A.-rechten, niet mogen leiden tot een, verhoging van het'tarief dat door de S.K.L. de abon nees in rekening wordt gebracht. 3. Gemeentelijke medewerking. De werkgroep is van mening, dat de gemeentelijke medewerking ten aanzien van het realiseren van lokale omroep zich primair zal moeten richten op het geven van advies over de representativiteit van de aanvrager van de zend machtiging. Het is de werkgroep echter gebleken, dat een lokale omroeporganisatie niet zal kunnen (blijven) functioneren zonder overheidssteun. Gegeven de uitspraak van de minister dat indien er van overheidssteun sprake moet zijn, dit lokale overheidssteun zal moeten zijn, is de kans niet uitgesloten, dat een lokale omroeporganisatie zich voor een financiële ondersteuning tot het gemeentebestuur zal wenden. Gelet hierop en mede in aanmerking genomen de ervaringen elders in den lande, adviseert de werkgroep het college eventuele medewerking aan lokale - 12 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 22