•UGU9SSBMIOA uooa axqeonpasdaouaq uexdepqaqaq uaqa>piqMquo aq >ifqu qaq uoop uaa uq uatuo>i Ibz apuo ap ubb pfqq uaufqz aq Buquao ap uba aqqqsod ap qep sq uaqoqsag *ufqz qqoquaSq>(UEiuspqaque axqueqs -uq aqsuaa uq aqp £!,*g'g*o op uba aqqqsod a>(f qqapqnpuo uaa qoq uapqaq noz pqnpaSuBB qpuow «aqqBonpaeqsBq,, qaiu qsp poqqaS qaq uauuqq Suquajaosdaouaq ap ua aqqBonpa apuauaqugquosdaouaq ap uba paqqaS qaq do uaqxaqxAxqoE ap uba Suqmaudo uoop qsp saauA ap nfqqauiBU puoqsaq nsaA -qu jBBJioq do 'uauaesBMXOA aqqBonpasqsBq 8uxqa8aus:>tf qu -qdaauoo ap uoop uajjauqsaq qpuow qsp pxaA qaq uba uajjBiuqqn uaqeq aq qaapuapuo SuquaqzuooA sqe 'Q*g'D qaq uio uaoiauuooA UBBq uba uaqzaSjB qjaaq - '0-N*A ap ua uaquaaiuaS-'g-g'o op uba apfqz ap uba SueupuBB bu •ui-o - ffuoAJjuaM azap qaiu qsBxaq sq aqp squBqauoassqBBqs ap qap 'uazfqw aq doua Suaqaq uba qaq sq s,*g-g»o ap a>iBzuq pqaqaq ajjfqqapuBX 9©M qoq Suqjjjjauqaq qa^ *06 q°q uaqaouS xez Sou uaqsqsuno XBquBB qaq qBp uapnoqaS sq aaiu 8uqua>iau ua qsaAsqnqaS sq uinuquao qaq uquBBM aqqapouiuioooB ap uba Mnoq ap fxq qsp doua fqM uazfqM suaSquaAO *q>iqauaq uapuo« jtsz Sqpaods 4uasqBBqdsnsuno 55 do pqaqsaSqsBA sq Sousxbuooa pxaquaSaqaSjiuart ua ua^BZ aqaxoos uba aquaqsquqM qaq uoop a>jxaM 'umuquao qaq uba qqaqxoBdBo aXBUiqxEui ap qBp uaqqoBMuaA fqfl -uaSeup aq uooa ggo qaq uooA uaqBpxpuBif pqaqsaS pqaquaSaqaS ap uq uiouBEp qpuoM axouxAOud ap uq snnaunqspqaquy a>ifqqaqsaMaq) ap uba >1x3 •puexsaqug uq s,oqSau aqqe qqnuBA uauiouqsuq uaqsqsuno uauunjj adqouqud uj -ua3Cqu>i SqoAuaA ufqz UBBfsSuqqouS -aq qaq uba dooq ap uq qsz uaqsqsuno uba daouS aqsuaa ap qaui t7ö6L uaqmaqdas uq uinuquao qqp uba quEqs aq -Suqu -ajaosdaouag ua aqqBqugquodaouag uooa lunuquao £0L19 q>iqau -aq uaqqaq (ubbC g) urtnps8uqua>)qqn-iunuiqxeiu ap aqp uau -oeusd uba uioouqeq-un ap usp ufqz xez uaSufuaS 'A'M'M ap uq uazoq^uaM puaunpquojj uba uioouqsuq ap pfqq apueiuojj ap uq qBp 'uBBSaSqqn uba uioubbp ua fqM ufqz uaqso>i apiuBBu -aS aijEzuaq UBqdspqaqaq qqp uq ap qoq Suqjjjjauqaq qaqj "A'M'M op suaqqoBU>] 8uqua>jqqn uaa uooa uauiojj Suqjjuaiu ubb uq uaaui qaqu ubbC uup ufqz uaSuof aqp uauosuad uauuroj 8uqAa8qa8au uq SuquapueuaA uaa uba SqoAaS sqy •8uquaqzuooAspqaqsooq>iuaM qaM 20" 119 •pxaqua8aqa3>luaM :iL9 oxqoung •qqoBuqaS uapuow \ez uaoAqqn uaq qaqu „Buiquxui aqqoa,, -u3z ap puaqqnqsqqn qoq ua>iuadaq aq 5861 JBBf qaq uooa 3uqua>iqqn aSqqBiuuaa ap uio 8uqua3au ap uba uauiauuooA qaq qep 'ueBSaS qqnuBA SousqeuooA ua fqM ufqz SuquiBu azap fqg 'ooS'lj 9oq 005 3©ui ua8uqua>[qqn aSqxBuiuaa uauaquaA aq q^quBB qaq uba auiBuaoq uaa jjoo UBp uaqqoBMuaA fqfl 'uaqaouS xbz wouapaM uinuiququjsuBBqs -aq qaq qoq ua8uoupa8Snuaq qpuoM 5961 uq qsp 'uauosuad qequBB qaq qsp puaaqBqsuooaS uapuoM qaoui UBp 'uaqBq -a8 qpuoM SuqMnoqosaq uaqqnq - qjaaq squa^aqaq aqosqu -qoaq uaa sqqoaqs pusquaA qqp uq aqp - uapuoouapuBBfaq ap do qaft ap uba 8uq8qzfqM ap uba uaSqoAaS ap uaauuefl puajja3aoq uapuoM uapuoouap -UEBfaq apuajjauqaq ap ubb pqaquaAO aqBqouqAoud ap uoop sjjaauqsqqoau 'paoSuaA uapuoM uapuBBfaq ap ubb pUBqs -fxq uba SuqjjjjauqsuaA uba uiuoa ap uq 8ou nu aqp uapuoo -uapuBBfaq ap uba uaqso>| ap uba qoap jjfquSueqaq uaa Xbz uoopuaqg 'uapuoouapuBBfaq ap do qa« ap uba 8uq8xz -fqM uauiouaSuooA ap uba SqoAaS sqe uaABSqqn ap uba Suqq -Bp ua>jfquSuBAUio x©3a uaa qBBqs - puaaquoujuooaS qpuoM aquaauia8 ap aauiuBBM uaqso^ ap uba aaiuueep ua - uapSqq -qoaua8s8uquajjqqn xoquBB qaq uba aiuBuaoq azap uaAouaSax •uaop uaqaoui 'M'M'U op do daouaq uaa >jfqxxoppquiuo 8uqua>iqqn--A*M'M JO -*M*M uaa do uba sqBBqd uq uEBf £g usp ufqz ua8uof aqp uauosuad uoopuBBM uaSuqqaSau -spqaqsooq>luaM ap uq SuquapuEuaA ap puiaouaS uapuow puequaA qqp uq uejj aqsuaa sqy -SuqAaSiaSau ap uq uaSuqS Tzfqw ie^ssm^ uaa uiopuou eiueu cjaui uacjqoa cjofz uauauq 611.0^: Sociaal-cultureel werk in het kader van werk gelegenheid. De tendens in het rijksoverheidbeleid t.a.v. de subsi diëring van projecten voor mensen zonder werk om de voorkeur te geven aan arbeidsgerichte activiteiten heeft nog niet geleid tot een geringer aantal of een geringere omvang van projecten voor mensen zonder werk, dat voor subsidiëring in aanmerking wordt gebracht om dat de middelen die de beide ministeries (Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur) ter beschikking staan voor de uitvoering van de genoemde regelingen zijn verruimd. Ook de mogelijk heden die het Europees Sociaal Fonds in dat kader biedt worden zoveel mogelijk benut. Mede gelet op het feit dat de activiteiten ten behoeve van werklozen een hoge prioriteit in het gemeentelijk beleid hebben, achten wij het gewenst om ingaande 1985 94.000,extra te ramen t.b.v. sociaal-cultureel werk voor werklozen. Daartegenover kan een hogere inkomst geraamd worden op grond van de mogelijkheden die het Europees Sociaal Fonds in dit kader biedt. Daarnaast stellen wij voor ten behoeve van de subsidiëring van projecten mensen zonder werk in 1988 f 22.000,en ingaande 1989 44.000,aan extra middelen ter beschikking te stel len. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in de daaraan' voorafgaande jaren het eventueel niet door het E.S.F. gedekte deel wordt gedekt binnen de gemeentebegroting, zonodig ten laste van het werkgelegenheidsfonds. Omtrent de besteding van de geraamde middelen zullen wij U binnen afzienbare tijd concrete voorstellen doen. De beoogde inpassing van deze voorstellen in het ontwerp-programma 1985 sociaal-cultureel werk is in verband met het overleg dat met de bijdragende ministe ries plaatsvindt ook dit jaar niet mogelijk gebleken. 611.05: Overige Werkg;eleKenheld S.„Werkloosheid en_Werkgelegenheid^_ Het aantal werklozen in Friesland en in het arbeids- rayon Leeuwarden bedroeg juni 1984 respectievelijk 34.254 (20,3/1) en 9.013 (19,8%). In de gemeente Leeuwarden waren eind juni 1984 2.151 vrouwen en 4.164 mannen zonder werk, in totaal dus 6.315. Een jaar eer der waren het er nog 5.647, er is derhalve sprake van een toename van 668. De in 1980 ingezette dalende tendens in de werkgele genheid in de gemeente Leeuwarden heeft zich ook in 1983, zij het in mindere mate, doorgezet. In mei 1982 waren er in Leeuwarden 41.653 arbeidsplaatsen, in mei 1983 waren dat er 41.270. De daling van de werkgele genheid deed zich voornamelijk voor in de bedrijfs takken industrie (-445), bouwnijverheid en installatie bedrijven (-280) en handel, hotel- en restaurantwezen en reparatiebedrijven voor gebruiksgoederen (-254). De bedrijfstakken bank- en verzekeringswezen, zakelijke dienstverlening (+219) en overige dienstverlening (+322) vertoonden een stijging in de werkgelegenheid. De toenemende werkloosheid was naast de afnemende werk gelegenheid mede een gevolg van het toenemende aanbod op de arbeidsmarkt. Voornoemde ontwikkelingen bevestigen nog eens de wen selijkheid van een - voorzover dit binnen de reikwijdte van de gemeente ligt - zo krachtig mogelijk beleid op het gebied van de werkgelegenheid en het sociaal- economisch terrein. Alhoewel (inter)nationaal tendensen tot verbetering merkbaar lijken, zullen de gemeente lijke inspanningen terzake op een zo hoog mogelijk ni veau moeten blijven. De bijzondere positie van Leeuwarden als centrum van Friesland, de perifere lig ging en de sterke afhankelijkheid van het agro- industrieel complex, maken dit beleid mede tot een strikte noodzaak.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 238