-'000*2.5 qSeejpaq Suxqjoq aa SuTJa^qxniaop apajq •uSz ap uba uaqqaqsux qaq joop SuxMnaxujaAspBqs uaqso^sqBBJBddB ap do SuxjBdsaq uaa uba ufxz xbz a>lbjds ja qep SuxqqaqsjapuojaA ap uba qxn nCTI -aroeu qaa9 j^Cxj qaH SuxMnaxuaaAspaqs ap do qa^ ap uba 9uxj80aux ap uba SqoAaS sqB sqBBqd qpuxA SuxjaqqaaqsjaA uag SuxqaSajaxpxsqns apuBBqsaq jooajbbp ap uba Suxj^ajqux japuo uapadsqaxj jooa pSaoAaSaoq uapjoM spuojaquaauiaS qaq ube uaqap -pxui Subx jbbC saz qBp 'pmaouaS Sou qpjoM japjaA '000*561 do jaau UBp qmo>i aquaauiaS ap jooa jaqqBAuaSaq 3I9T9U9UTJ ag *uaxz ub>i qaouiaSaq '000*522. U9A SteupsQ uaa qxnSooq aquaauiaS ap qap 'qxn uba uBqdspxaqaq -daaMquo qqp ux -<9 ubeS Cxm '000*026 SuxqaSaj a^aqjxoads ap uba sxsaq do susqq qSuEA -quo aquaauiaS aq -uaua^aqaq SuxqBqjape sXPT^ubuxj a^fxjSuBfaq u" uapJBMnaaq aquaauiaS ap jooa SuxqaAaqjaAO azap xbz uaqzuBE qEBq qoxz qaq jbbn spuojaquaauiaS qaq qxn Suxja^qxn auauiaSqB ap jeau SuxqaSajaSBjpfxq a^axjxoads uaa uba 'qawsfXMJapuo -jaSaq ap uba £i -qjB uba SuxjaoAqxn uaq uaqso>i ap ux aSBjpCxq sjb qSuBAquo aquaauiaS ap axp 'uaqsuioïjux ap uba SuxqaAaqjaAO ap do Sux^ajqaq ^BBzpjooq ux uaqqaq uaqsuio^ux aMnaxu azag uaSuxja^qxn a>iaxjxoads Suxjaues •uqui g'o uba SuxuaqaqjaA uaa joopjaxq aquaauiaS ap uba axqxsod aqgxouEUXj ap qaeSjapuo uaxpsqxw *uqui puoa qaui uaqsoqspuBqsfxq ap uba SuxSaqjaA uaa qBBqs jaAouaSaquaxq "uqui z(Z U9A spuojaq -uaauiaS qaq qqn 9uxja>iqxn auauiaSqB ap do uapuoAaS sqBBXd Suxqjoji uaa qjaaq uapjoouapjBBfaq ap uba SuxaaxouBuxj aqoaaxpux ap uba SuxSxpuxgaq suaSaM •uap -joouapjBBTaq Suxjaxoueuxj aqoaaxpux SuxSxpuxgag pueqsfxq 9A9TSS90X9 U^A TJ0^SO^ ap UT UOSUTUIO^^ 0OU1 -aSaq uba japB>7 qaq ux jiCxj qaq uba SuxpaoSjaA uaa aoop ua jnnqonjqs aqaxoos Suxaa>iqxnsSuxu -fxjjaA ap uba SuxSoqaaA uaa joop qqapaS uap -jon uauun^ SxpaqqoA qsuaxQ aqaxoog 95lfxqaquaauiao ap uba qBBJBddB ua pueqsfxq uba uaqsoqjaaui ap qap 'uBBSaSqxn SuqqqaqsjapuojaA 9P U9A ufiz 5g61 9U uaJBf ap qjaaqaq qbm jooa '000*592*1 XBBqoq ux uba pua^aaaS uapjoM qsSuBAquo uaa do spuojaquaauiaS qaq qxn Suxaa>iqxn auauiaSqu ap uba qaapjapuo sxb gg6L "9 tr861 J8AO qsuaxa axBXoog ajjCxxaquaauiao op uba uaqso^sqBBJBddB ua pusqsCxq uba uaqso^ Bjqxa ap jooa ubjj axqoui uatuouaSuBB jauiB)j apaaMj, ap joop uaa uba SuxjaoAqxn jax '5961 "9 fx961 puBqsfxq axqBsuaduiog *2 '000*521 "9A 9S9J 92 ap gg6L bpubbSux ua q^jaMjaA '000*521 P9 SUTP -aoSjaA ap uba asBj aqsjaa ap gg6l apuBBSux Cxm uaqqaq 6861-5861 uaSuxuiBJ ap ui -uaoCxTtu 9L U9A SBjpaqx^Bqoq uaa qoq pjaaAjasajaS uaqapPT"1 uaqso>i -jaaui ua^Bui aq uba aAaoqaq uaq sjauonux 000*05 ap uaAoq uaquaauiaS jooa ufxz spuojaquaauiaS qaq uq *ux qaauosjadsdaojaq qaq uba Suxpxajqqxn uaa qpnoq 'uapajq xbz Sux^jaM uq 5861 xjEnuBf i jad >irxqapaouuaA axp qaMjaaMpuBjq-djaMquo aq qaMjaaMpuEjg L "ti86L U9A sqqoxzdo u99 5961 uaSuxSxzfxM *9 •uaqads uguunq aq ux dojBBp uio aqqauijojux apuaopqoAUO uaqqBAaq azaa uaSuxufxjjba apuBBqsaq ap uba uajauoxqounj qaq jbbu uajjaozjapuo *b*o uaSuxSxzCxM qaquBE uaa aJXBqnoJXo ap qBAaq suaSxjaAO pjaaquoosxpjaA uaSuxuiBJ ap ux spaaj azap Cxm uaqqaq uaSuxSSazaoq ap uba pjbe ap do qaqao *q^J3MjaA ufxz uaABqsqBBuiqaapjaA ap ux qaxu Sou axp 'uaSuxSSazaoq aqajouoo qaquBB uaa qBAaq aJXBqnoJXo azaa *(7861 xunf 62 U9A aJXBqnoJXo ap do pjaasaqaS sx Suxuiej aq •uaatuaSqv *b "uaSuTJSJiqTn auauiaSiv 126 ^Tioury wat betreft de eigenarenheffing is de limiet reeds bereikt. Als gevolg van de herwaardering van de econo mische waarden moet nog wel rekening worden gehouden met eventuele belastingdrukverschuiving. Ten aanzien van onze veronderstelling aangaande de heffing van onroerend-goedbelasting van de eigenaren in de jaren 1986 tot en met 1989 verwijzen wij U naar paragraaf twee in hoofdstuk III. In het kader van de limieten voor de onroerend-goedbelastingen - deze zijn voor de gebruikers en de eigenaren resp. 12% en 15$ van de algemene uitkering uit het gemeentefonds exclusief de vergoeding van de kosten van 3ociale zorg - delen wij U nog het volgende mede. Tijdens de behandeling van de begroting voor 1984 van het Gemeentefonds is door meerdere fracties in de Tweede Kamer op verruiming van de limieten aangedron gen, omdat een groot aantal gemeenten door de koppeling van de opbrengst aan de gemeentefondsuitkeringen en de daarop toegepaste kortingen, met de heffing van de onroerend-goedbelastingen in de problemen kwamen. De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken heeft deze problemen erkend en in zijn circulaire van 29 juni 1984 enige verruiming aangekondigd. Deze verruiming houdt in, dat voor de berekening van de limieten enkele kor tingen, die op de algemene uitkering uit het gemeen tefonds zijn toegepast, administratief mogen worden bijgeteld. Voor 1985 mag in dat verband bij de algemene uitkering een bedrag van circa 3,2 min worden bij geteld. Dit bedrag loopt tot 5,1 min. op in 1989De kortingen, die mogen worden bijgeteld, bestaan uit korting profijtgedachte/versoberingen (30$ van de totale rijkskortingen), effect beëindiging indirecte financiering bejaardenoorden en instellingen. Daar tegenover staat dat afgetrokken moeten worden de toevoegingen aan de algemene uitkering uit het gemeen tefonds als gevolg van de sanering van specifieke uitkeringen. Voor 1985 neemt aldus de belastingcapaciteit toe met rond 390.000,voor gebruikers, resp. 490.000, voor eigenaren. 920.01Hondenbelasting. Conform de uitgangspunten, die zijn vastgelegd bij het opstellen van het beleidsplan 1982-1986 is in de ramingen rekening gehouden met een verhoging van de hondenbelasting van ƒ5,per hond voor de jaren 1985 en 1986. 920.01; Overige belastingen. Ten aanzien van de overige belastingen merken wij op, dat de drank- en horecabelasting per 1 januari 1984 is vervallen. In het kader van de algemene uitkering uit het gemeentefonds heeft het rijk daarvoor een compen satie gegeven van 65.000,De vervallen opbrengst bedroeg 75.000, Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (div. functies) Begin 1984 hebt U besloten de nodige bekendheid te geven aan de mogelijkheden om voor kwijtschelding van enkele gemeentelijke belastingen in aanmerking te komen. In het bijzonder werd daarbij gedacht aan de onroerend-goedbelasting en aan de afvalstoffenheffing. Ten aanzien van de afvalstoffenheffing delen wij U mede, dat er thans een aantal verzoeken om kwijtschel ding (per 1—10—1984 200) in behandeling is. Voor wat betreft de onroerend-goedbelasting kunnen wij U geen informatie verstrekken, daar deze verzoeken om kwijt schelding door de rijksbelastingdienst worden afgehan deld. Naast een aantal verzoeken om kwijtschelding van met name de door U bedoelde belastingen is ook nog een aantal verzoeken om kwijtschelding van andere belastin gen c.q. heffingen ingediend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 253