•pjsuuaA SuxqoaSaq-djaMquo ap ut saxqounjqns apuajjauqaq ap do >if n uapuozje euaSxoAuaA ua pxamez -usa axqounj azap do uanaqsuooA 3zap ufxz pxaxaq Mnaxu u9z qaq uba Subauio ap ux uaqqaq aq qqoxzux ufxz ub>i SuBxaq uba pfxq ap ux qaq qsp 'ufxz Suxuaui uba fxM uaxz -aSuBV "qqoBuqaS Sux>[>injpqxn qoq uaqsod axauoxqounj ap do pTSIsq Hnatu qoq u8XTs;sjooa ap o Jfnqspjooq ut ufjz Hoofdstuk III. Financiële toestand van de gemeente. 3.0. Inleiding. In dit hoofdstuk zullen wij ingaan op de budgettaire uitkomsten, uitkomsten op basis van ongewijzigd beleid, nieuw beleid, herwaardering, de ontwikkeling van de financiële verhouding met het Rijk, artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet 1984, de tariefsverhogingen voor 1985, de financiële consequenties van de gemeen telijke herindeling alsmede de geraamde investeringen. Tenslotte geven wij U een overzicht van de kwantita tieve uitgangspunten die wij hebben gehanteerd bij het opstellen van dit ontwerp-beleidsplan. 3.1. Budgettaire uitkomsten. Het U thans aangeboden ontwerp-beleidsplan geeft exclu sief voorstellen tot herwaardering tekorten aan van 1.446 min in 1985 oplopende tot 2.560 min in 1989. Deze bedragen zijn inclusief voorstellen tot nieuw beleid van 0,146 min in 1985 oplopend tot 0,586 min in 1989. Door de onderscheidene werkgroepen zijn voorstellen tot herwaardering ingediend, die resulteren in 0,855 min in 1985 tot 3-327 min in 1989- Na verwerking van de voorstellen tot herwaardering resulteren er tekorten voor de jaren 1985, 1986 en 1987 van resp. 0.591 min, 1.520 min en 0,726 min en overschotten voor de jaren 1988 en 1989 van resp. 0,841 min en 0,767 min. Dit gegeven stelde ons voor de vraag op welke wijze de tekorten voor 1985, 1986 en 1987 gedekt zouden kunnen worden. De volgende mogelijkheden hebben wij daarbij de revue laten passeren: aanvullende herwaarderingsvoorsteHen - belastingdrukverzwaring; - verhoging van de post "onderuitputting" (meevallers op rekeningsbasis ten opzichte van de begroting) verhoging structurele beschikking over de risico reserve - incidentele beschikking over de reserves. Aanvullende herwaarderingsvoorstellen leiden tot ver dergaande pijnlijke ingrepen in het voorzieningenni veau. Bovendien leiden deze voorstellen tot nog hogere overschotten in de laatste jaren. Om die redenen moet naar onze mening van deze mogelijkheid worden afgezien. De tweede mogelijkheid bestaat uit een verzwaring van de belastingdruk. Gegeven de huidige problematiek met betrekking tot de koopkracht in het algemeen en voor de minst draagkrachtigen in het bijzonder hebben wij ge meend ook dit alternatief te moeten afwijzen. Het sa menstellen van de ramingen heeft geresulteerd in het hanteren van een aantal optimistische veronderstellin gen, waaronder het verhogen met 1 min. van de in het verleden gebruikelijke omvang van de onderuitputtings- post. In dit beeld past niet een nog hogere raming van de onderuitputtingspost dan thans reeds geraamd. Ook een hogere structurele onttrekking aan de risico reserve achten wij niet verantwoord. Onder de voor stellen voor de herwaardering is reeds een voorstel opgenomen tot een structurele beschikking over de risico-reserve van 500.000,netto per jaar. Gelet op de stand van de risico-reserve en een aantal op de gemeente afkomende onzekerheden achten wij een verdere structurele beschikking over de risico-reserve niet verantwoord. Blijft uiteindelijk over de incidentele beschikking over reserves. In dit kader merken wij op, dat in de reserve voor extra afschrijving op onrenda bele investeringen op basis van ongewijzigd beleid een bedrag van 1.844.000,beschikbaar is. Naar onze mening is het verantwoord over dit bedrag te beschikken ter dekking van de begrotingstekorten in de eerste jaren. De daarna nog resterende tekorten, die van be trekkelijk geringe omvang zijn, kunnen naar onze mening worden gedekt door incidenteel te beschikken over de risico-reserve. Daar in het kader van de herwaarde ringsoperatie is voorgesteld en in de ramingen onge wijzigd beleid reeds is opgenomen een jaarlijkse ont trekking aan de risicoreserve van 500.000,netto,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 255