-'000*00Z*l -'000*006*1 "'000*001 -'000*000*£ uopuoo -uapueefaq Suquaxo -ubutj oqoaaqpux SuqSqpuxgeq aoop uaqsojtspueqsfxq aueSex - unnqonuqs axexoos Suxjajtq-cnsSuxufTjjsA - ua8uqqsexaq-pao3 -puaaaouuo uaqaxmxx SuquixnuaaA - saqaoquaajjued SuquaexieosTj qsSuauqdo oqqau - :upxz aqs>if xuSuexaq ap ubajbbm 'saaxXBAaaui axaijua jjoo aa ufxz qseeuubea '000-006-9 '000*00£ '000-002 '000*002 '000*008 uapuBd apxaadsaaA *3*z qeeq -XneaaaxqBqToxdxa SuxaaqqoaxsaaA quaSueqpxnz uaSupuaxzaooAuaoaS pnoqaapuo (uaxXEquBBua3uxxJ38X aaaSex •uro) uaSuxuaxzaooAsfxwaapuo axqeqxoxdxa •q-q-rn SupaaqqaaxeaaA t(86l SupSpriqiuo aaapBU Suxj^aaMaoop us pxaqaaAO auaSex ap uba apuauio>i aqeex uaq xssa ~oz aooA uaSuxua^qxnspuojaquasuiaS ap do 9ui^jo5i spusxxnAUBB -[aapuBB '000-00Z-1 axq>(npoadMnoq3uxuoM aaaSBX aparn ~SIB 1J8 t L pBEaaooASupuoM aqosxqexqeqs ap uba uassBduEB qaq uba SxoasS eqe spuojaquaauiaS qaq qxn Suqua^qxn auauia3[b aaaSBX i 000*001*1 '000*009*£ 7 >lfiu 9sq uba axqesuadmoo apuax -X nAUEB aqqoBAuaA '000*001 *tï pueqsfxq ua qsuaxp axBXoos 9>tfTl^XuaaiuaS uaqso^sqeeuedde aaaui SuxtuaBM -aaAepBqs opxBS Sxqapeu aaSoq - jCxapaqpuoao uapuoaSanriqxno uapueeMjjaoq SuxaauBS ua3uxqsB»xaq a>if xxoquaaiuaS ap uba pxaxaqs3uxpxaqosqCxM>i jaxqoE uaa uba uaaaoA qaq qarn pueqaaA uf uaqeuio>iux uba SuxAuap - :uazpXM aq ubb apopaadspjaxaq ap aaAO uaxxeqaS aXBqoxS ux uaqund aqs^fquSuexeq eqe uaufxxpjooq ux ufxz ubb3 aq aaAO Suxiuuiosdo apuaqqndqxn uaa qoq uapuoz •pqaxaq pSxzfXMaSuo uba sxseq do axqqsod axsxouBuxj ap uba SuxaaqqoaqsaaA ajjfxxajjuamuee uaa uba sx a>jeuds aa qep 'pxaqaS aoq aa qjaaq ua3uqX9>l>tTM9UO aAaqqeSau x^quee U83 *Z86l ua 986L uajef ap aooA uaqaojjaq aqaquapxaux sqqoaxs Ctm uaqqqoBMaaA 886l~ti86l uaqdspqaxaq qaq ux '000*009 '000*005*I '000*008 •pxaqaq pSqzfiMaSuo uba sxseq do uaqsuio>jqxn *2*£ •uaS -aoA aq aoq aAaasaaoopsxa ap ubb uaqqoqosaaAO aqaquap T°uf apuiBEJaS 6Q6L us 8861 jooa ap jooa n pt" uatla^s af korting op gemeen te fondsuitkering wegens beëindiging z.g. indirecte financiering be jaardenoorden 2.200.000,800.000, 1.800.000,— Met betrekking tot de financiële consequenties als gevolg van sanering boekwaarden cultuurgronden van het Grondbedrijf delen wij U mede, dat wij in het kader van de bijstelling van de begroting voor het dienstjaar 1981 de nodige voorstellen zullen doen. Wel is het duidelijk, dat de financiële consequenties, die gepaard gaan met de sanering van de boekwaarden in de orde van. grootte van 1.500.000,liggen. Voor wat betreft de hogere bijstands- en apparaats kosten van de gemeentelijke sociale dienst als gevolg van uitkeringen aan werkloze werknemers merken wij op, dat wij bij nader inzien hebben gemeend de uitgaven en inkomsten van de gemeentelijke sociale dienst te moeten afstemmen op de door de Regering gehanteerde veronder stelling met betrekking tot de ontwikkeling van werk loosheid in 1985 en volgende jaren. Mocht in de loop van 1985 blijken, dat de netto-uitgaven van de gemeen telijke sociale dienst de bijgestelde ramingen te boven gaan, dan gaan wij er voorshands van uit, dat daar tegenover compenserende bijdragen uit 's Rijks kas zijn te verwachten. Mocht dit echter onverhoopt niet of slechts ten dele het geval zijn, dan zullen wij U in het kader van de bijstelling van de begroting voor 1985 nadere voorstellen doen met betrekking tot de dekking van deze tegenvaller. Het aandeel in de aanvullende korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor 1985 en de con sequenties van de nadere ombuigingen van de nadere ombuigingen 1981 zijn voor onze gemeente berekend op 800.000,Wij zijn van mening, dat de gemeenten een onevenredig aandeel in de door het Rijk voorgenomen bezuinigingen moeten dragen. Wij zijn op dit punt nader ingegaan onder het kopje "Ontwikkeling algemene uitkering" op biz. III-6. De fiscalisering van parkeerboetes lijkt een nieuwe bron van inkomsten die de gemeente zal kunnen aanboren. Er bestaan thans nog een aantal juridische problemen, die op dit moment de invoering van de fiscalisering van parkeerboetes door de gemeente in de weg staan. Wij gaan er van uit, dat daarvoor in de loop van 1985 een oplossing zal worden gevonden. Tevens gaan wij er van uit, dat de fiscalisering een stukje uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied zal betekenen en dat het Rijk geen maatregelen zal nemen, die er toe leiden dat het financiële resultaat van de invoering nihil zal zijn. Met betrekking tot de verruiming van de limieten van de onroerend goed-belastingen delen wij U het volgende mede. De bovengrens van de opbrengsten van de onroerend goed-belastingen zijn gekoppeld aan percentages van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Voor wat betreft de heffing van de zakelijk gerechtigden is deze bovengrens 15% van de algemene uitkering en voor wat betreft de heffing van de gebruikers 12%. Mede als gevolg van de kortingen op de algemene uitkering uit het gemeentefonds zit de gemeente Leeuwarden voor de zakelijk gerechtigden aan de limiet. Dit heeft er in de afgelopen jaren toe geleid, dat er voor deze groep van belastingplichtigen een belastingverlichting ontstond. In het kader van de zgn. juni-circulaire heeft de staatssecretaris deze voor de gemeente ongewenste si tuatie erkend en heeft in verband daarmee maatregelen aangekondigd, die er toe zullen leiden dat er een be paalde limietverruiming zal optreden. Verder verwachten wij, dat in het kader van de invoering van de voor stellen van de commissie Christiaanse ook het een en ander zal worden gedaan aan de bovengrenzen van de opbrengsten van de onroerend goed-belastingen. Bij de ramingen van de opbrengsten van de onroerend goed-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 256