*9861 apueeSux—'000*82 qeejqs^aog uapjBeCaq jooa umjquao -uaqsuaxp uaqsepsSuxqsaAsxnq axpxeqns puappnAuev trL *8861 apuee3up '000*02 sjauiau>tj0M aspuBpuaqxnq uba uajapupjj jooa jnnqpno ua pBBq ua3xa ap ux sfxMjapuo qaq uba uauapuoAag '8861 apuBBSux'000*8 SuxuapjaAqsuaxp a^fxpaddBqos -qBBUi ap uba uapBJi qaq ux >iJaMSja8xqpxMf xja jooa *21 *6861 ux~'000't?t( qoq puadoxdo '886l ux 000*22 „>iua« japuoz uasuarn,, qoafoud qaq -A-q-q axpxsqns ejqxg *6861 9Pubb3ux —'000*01 Sux>jjaAiuauiBss3uxxs>i>iTMquo) qxaqxjBpxpos apBUopqBUjaqup ap uba japb>i qaq up uaqxaqxAxqov *01 886L up —'000*921 S 4oq Z86l ux '000*89 S UEA puadopdo uapuBqsjaqqoEsfxMjap -uo qaui uaaapupa uba uappapaSaq qaq -a-q-q 'o*p'8 qaq fiq uaqqoBJJiJaepsSuxjapniuxqs uba Suxppaqsuey *6 *9861 up '000*92 qoq 586l up—'000*0L uba puadopdo daojuio apbijop Supjgpppsqns *8 586L apuBBSup '000*61 S japqoaxxoosjaqxnxjupnx uaqsBpjnnq aSsapfpg 'I 986l apuBBSup '000*001 uba SBjpaq uaa qoq uap -Bzpaadsjaqnad uba uaqso^axqBqxopdxa ap up aSejpfpg *g '000*82 S uinzpng mnjquaouaqsuaxp qaq -A-q*q uapjefinaaq SjozuapjBBf ag Supqqoxqg ap jooa sqeEpdapqeuijoj oaxisu eaqxa uns uba 1861 spubbsut 8ut jgipxeqng q *9861 apuBBSup—'000*01 *T3*d/*X*V*H daojSannqs apppsqng *tj *9861 up —'000*01 auisppBpuBA uba uapfxjqsaq qaq do qqopjaS qoafoug •6861 up —'000*08 S puadopdo sg6L up '000*02 pxaqua3apa3>iJaH Bqow uajaoAqpn -a i986L up —'000*92 S deqoejauiaujapuo SxpBqosupapjj SupjapjoAaq *q •9861 up'000*02 apqpepnboB ua SupqqoppjooA uaaui -b :joop ppaquaSapaSjijaM SupjapjOAag *6861 up '000*0Z qoq 8g6t up '000*02 uba puadopdo SueAdo-Zquq uba uaqso>j ap up aSBjpfpg :uappnA aq up qSpoA spa pxap -aq Mnapu jooa aqiupna auapzjooA ap jooa fl uappaqs Cxm *6861 up —'000*989 qoq puadopdo 8g6i up 000*9trL uba pxapaq wnapu jooa aquiptu uaa qaui uapnoqaS 8uxua>iaj sp apqpsod ojXEqqaSpnq ap uba uapedaq qaq fxg •pxapaq nnapu uappaqsjooA '000*006*1 uba puiBBjaS uapjOM ub>i uaqsuio>iupjaaiu ubb Sejpaq uaa 886L~f786L apopjadsppapaq ap uba aqqoxzdo uaq qep 'SpoAaS qoq qjaaq japuB ua uag *ua>t>tejqaq uauun>j aq (apBupiuou *z*M-p) SuxjewzjaA ~>injp3upqsBpaq apgaj qaxu ap up saSaquaojad apjpazap jooa uap3pqqoaja3 ^fppa>ibz ap spa sjajprnjqaS ap pamz jooa suo uappaqe Cx/n *p3poAa3 qpjoM jaaw Suppa>i>ipMquo apBupuiou ap uaapps ua ufpz pez a>jBJde SupqqoppjaA>jnjp -SupqsBpaq apgaj uaa uba qoou 3upjBMZjaA>injp3upqsBpaq appaj uaa uba qoou uapSpqqoajaS >[Cppa>jBz ap uba aAaoqaq uaq ja qep 'ufpz uappnz 8xuepoz apopjadsppapaq apuaSSpp suo jooa ap up uaqsSuajqdo ap uba uazuauS -uaAOq ap qep 'uEBSsSqin uba ua fi« ufpz uaSuppeBpaq Ttt-X 15. Voor medezeggenschapsgeledingenraden 15.000, ingaande 1985. 3.4. Herwaarderingsvoorstellen. Zoals wij reeds op biz. 4 van hoofdstuk 0 hebben ge steld, worden dit jaar voor het eerst de voorstellen tot herwaardering integraal in het ontwerp-beleidsplan opgenomen De oorspronkelijke taakstelling was gesteld op 4.837.000,Dit bedrag kwam overeen met het in het voorjaar van 1984 (extra) comptabel ingeschatte tekort voor de periode 1985-1989. Uitgaande van dit tekort hebben wij een aantal taakvel den aangewezen waarbinnen voor met name genoemde acti viteiten de nodige bedragen naar onze mening boven water konden worden gekregen. Het voorlopig resultaat van de herwaarderingsoperatie wordt door ons voorshands geraamd op 855.000,in 1985 oplopend tot 3-327.000,— in 1989. In het kader van de taakstelling van f 4.837-000,zou onder meer worden onderzocht in hoeverre het mogelijk was de zgn. onderuitputtingspost te verhogen met 1.000.000,en in hoeverre binnen de limiet van de heffing van de onroerend-goedbelasting voor zakelijk gerechtigden een hogere opbrengst van de eigenaren zou kunnen worden verkregen om de zgn. onbedoelde belas tingverdrukking niet te laten doorgaan 555.000, Wij zijn tot de conclusie gekomen dat een en ander mogelijk was. De onderuitputting kan worden verhoogd op basis van in het verleden behaalde positieve reke ningsresultaten, het verkrijgen van een hogere op brengst van de eigenaren van onroerend goed, terzake van onroerend-goedbelasting bleek mogelijk aan de hand van de juni-circulaire over de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Gelet op het feit, dat er in feite sprake is van ramingen die thuis horen in de ongewij zigd beleid sector zijn onderzoeksresultaten meegenomen in de ramingen voor ongewijzigd beleid. De conclusie moet dan ook worden getrokken, dat een deel van de taakstelling van 4.837.000,in het kader van ongewijzigd beleid raming is ingevuld. Res teert daarna nog een bedrag van 4.837.000,1.555.000,— 3-282.000, Het voorlopige resultaat van de overige herwaarderingson- derzoeken wordt door ons voorlopig geraamd op 855.000,— in 1985 oplopend tot 3-327-000,— in 1989. Er kan dan ook worden geconcludeerd, dat de taakstelling is gehaald. Voor wat betreft de aanpak van deze herwaarderingsope ratie, de bij de keuze van de herwaarderingsprojecten gehanteerde politieke uitgangspunten, criteria en prioriteiten, de effecten van de herwaarderingsvoor stellen voor de werkgelegenheid en groepen burgers, alsmede voor een uitgewerkt overzicht van alle aan U voorgestelde herwaarderingsprojecten wordt verwezen naar de betreffende bijlage tot dit ontwerp- beleidsplan. In deze bijlage zullen wij tevens de vraag beantwoorden welke herwaarderingsprojecten een nader onderzoek behoeven alsmede het tijdstip waarop een zodanig onderzoek afgerond zou kunnen worden. Deze bijlage wordt U zo spoedig mogelijk toegezonden. In dit verband menen wij de projecten in een drietal rubrieken te kunnen onderscheiden: rubriek 1de projecten welke geen nadere onderzoek behoeven en waarvan wij U voorstellen bij de plenaire behandeling van dit ontwerp- beleidsplan een definitief standpunt te bepalen rubriek 2: de projecten welke na de technische haal baarheidsrapportages nog enig aanvullend onderzoek vergen, doch waarvan wij er naar streven deze per 1 december 1984 beschik baar te hebben, zodat U bij de plenaire behandeling van dit ontwerp-be-leidsplan ook hieromtrent een definitief standpunt kunt bepalen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 257