UBBqS -TOA uauumj uaqBojjsqBEJBddB aua8e[ qam uoopuaqq uaquaauia9 ap >joo qsp sx qsqnp JifxH 49H uba 9uqxX9qs -uapuouaA Bp qsp p3qnqjaAO uba puEquooA do qaqu ua ufqz FlM •SuTmiSTujQAspBXS 8uqua>iqxniaop apauq uaa uba uaqqaqsuq qeq uba 8qoAa9 sx"b uaqso^eqBBJ -BddB do SuTjBdsoq apuaauuaA subSbm 9ujqjo>t ap9aq -a9do uaquaauia9 sp ubb sp sx UEAuaqq pqaaquooA uag •UBAoqosaS qpuoM pqaquaAO bjbSbx ap uba pqaqjifxiepuoomqubjba sp do jjaxqBiuaxqoud bxstoubutj >jnqs pusmsuaoq uaa qBp ufqz psaauABq fx« qBp UBApxxq pxnqjBAUo qaqu 9bui 'uauiauaoq qsz pqaq -fXjAspxaxeq 9>)f naquaama9 ap spuojaquaauiaS qaq qqn 9uqjajfqqn bubuibSxb ap uba uatnauaoq qaq qaui aquoaqq ux uooqosjo "0*A"M uba uqauuaq qaq do ua9uqua>(qxn 9^9Xjqoads ua uaawpuBuq axBuoq9au uaSBjppxq 'pqaqaq -uapaquapuqm uaqsojjsunnqsaq uBEqs aqqBuquiou ap do "00*L26 9iq -ounj do 8uqqqoqiaoq ap fqq sqJiaauiaSdo quaaquiouBep qaq ubbu uazawaaA fqz 5Q6l ubbf qeq uooa UBAuaqq uaqEqqnsau aqauouoo ap jooa "uibbzSubx qaapaoA spuoj -axouxaoad ua -aquaauiaS ubb uaxap aq aoq ubaubbp uaqappqm apuauio>i('xuA ap ua uajjaq aq do ua9uqua>i -qqn a^aqjqoads qBquBE qooa3 uaa uio uauiauaooA qaq üaSüxaajiqxnsjjfxu B^Bqjqoade guquaueg -b •ua3uxaa>iqxn a^aqjqoads •SuqaapBuaq a9xpun>iua>iaa puaqqnqeqqn uaa uba sx a>jBads qsp jpnapux 99qiqaqs ap fxw uaqqaq ua8ux8ynqiao a9qqsiuo>iaoq uba 9uqqapuaA a9xq -qox«uaAa ua ajtfqqapau uaa qoq uatuo>i aq iuo uaqaj^qMquo aq ^aqpoqqaui uaa Bqou azap ux qpaon p9ooda9 uooqosjo "(9861-2861 puoojjjjBuaaSayuaqoxsaq sx x9^ mnxpeqs aapaaa uaa ux aoqjEBM qoop paaanqoajjga9 ufxz qaxu 9ou ubbmsxX9" 9TP ua9ux3xnqiuo qBquBB uaa do qsqxdsaoq qaxu qoxz pqaqjtf qqapau ua pqaq9qpauuaAa uba 9uTsqaoq ap qep qaq fqM uapupA >ifixapajuo uapuozfqg •uauBAua aq sqaoqspxaquPxispau uba iujga uaa sxb qxp PT8MJ3AO sj39e"[ ap quaxp >if XTauusn i spuojapoupAOJd ua -aquaauia9 uba ubb989 jbbmzaq uaqqnq naqqeuiaxqoud-"ö'g ap uba 3uxssoxdo ap sx 886l eqouuauaopxxw ap sua>)Pxxa tr89—62 "P'P Bpuojaquaama8 qaq qqn uaSuqjajtqxu 9P apuajjauqaq auqBxnouqo 9p39ia8 e9Bzuq aaq n jooa ap uba 9 *zqq ubbu uazfqmjaa n Pïw uaSoui sxa9auqads azap uba 8uxqqEAuauies uaa jooa *ua>iyajaq aq uapaquaAO aja9Bq ua >ipcu uassnq 8uqpnoqjaA a9uqqjapuo 9P ux pqaq8qpinA9joz a>jfx[a9oiu qoou9 oz uaa apuqa uaq uauioua9 uapjow aq uauoqaq qqoB uq aqp pmaoua8 uaqund -s3uB3qqn -b-o sqa3ajiads qBquaqq uaa qpaoM Bqou ap uj ltua8uxx "I9qs>jBBqs9ux9xnquio uq uapaquaAO aaa9Bq qaapuBVu Bqou ap uapoqa9uBB quatuaquBd qaq ubb ugqouBuqa uba uaqsquqw 9P qjaaq PX9q9qpauuaAa uba Bquaqquo a>iPxx9>iBzpoou ubb u3ab9 aq 9uqxxnAuq uio uuBUijaqxnBq/uiB^auuaH aqqoiu ap uba 9uqpqaxuBB jbbm 9uxqoj9aqsnpqj ap do ua9uq9xnquio 9IBqoq ap qoq 3uqpnoquaA uq uauaAaq uaqsaoui uaquaauia9 9P qap X"puBB qaq uajBAua ua9uqu>i a>ipxx9quaauia9 uq aoq 3ou qoq puaM jjCqqapaauo ua 8qqqoqMuaAauo sqv (uauua>jspBqs aqosqaoqsqq 9uquPxjaaA aq9ooqs3uqMnoqaq apX9ppquia9 -rn'o) UEB3a8qqn sq (7861 8uqqoa8aq ap uba aapB>i qaq uq ubaabbm uaABqsqBBiuqaap -aaA ap uba jb aqBiu a9uqaa9 uq 3uq>jaaMqxn Bnb ua^pq« uaABqsqBBUiqaapaaA aa *>iaoqua9Bxpxq qaq uq uauioua3do sq uaABqsqBBiuxaapaaA azap uba nnoqdo ap uba qqoqzaaAO U93 "t?86l q9Ms9uqpnoqa0A aq^TouBuqi ap suaqqoBa>] uaABqs -qEBiuqaapaaA ap do paaasBqa9 sq 9uqu9>iqxn auaiua9qB aa spuojaquaauia8 qaq qqrt 3uqaa>iqxn auauia3qv ■>irTU 999 q9iu 9uqpnoqaaA axgqouBuqj 9uqqa>i>)XMquo "S"£ •uaop aq JlBBadsqqn-adqouqad uaa uaaqqB quaaquioaaqq SuqqapuBqaq aaqBuaqd ap pqq uaqqaqsaooA n pq« qBpoz uaqqaq aq aBBq^qqosaq a3BqaoddBa a3qdoqaooA uaa 1,96 L aaquiaoap 7 do ubbu aa fq« uaAaaqs uaqoafoad azap a bq uaSeuA >|30zjapuo puEBSdatp uaa aman ua^oefojd ap napjqnj FT^"^1* Bijstandsuitkeringen In de sfeer van de bijstandsuitkeringen mag gewezen worden op een niet onbelangrijke wijziging inzake de beëindiging van de z.g. indirecte financiering van bejaardenoorden. Leiden veel wijzigingen in de financiële verhouding voor ons tot nadelen, de onderhavige wijziging heeft voor de gemeentelijke financiën per saldo (minder kosten bijstand, kor ting op algemene uitkering) een voordeel opgeleverd van rond 800.000, In de structuur van de bijstandsuitkeringen is overigens nauwelijks enige wijziging gekomen. Wel is het zo dat het Rijk op andere wijze - via de algemene uitkering uit het gemeentefonds - gezorgd heeft voor enige verlichting in de ontwik keling van de ten laste van de gemeente blijvende kosten van bijstand. Zo is voor het jaar 1984 inmiddels compensatie toegekend tot een bedrag van 67.000.000,Voor de gemeente Leeuwarden betekent dit een bedrag van rond 500.000, Op basis van berekeningen van de Raad voor de Gemeentefinanciën inzake de stijging van de bij- standslasten - dit begrip is overigens ruimer dan de ontwikkeling van de R.W.W. - en apparaatskosten is voor 1985 een compensatie toegezegd van 2/3, zij het dat daarop een correctie is toegepast wegens een evenredig aandeel (beslag gemeentelijk aandeel bijstandskosten op gemeentefondsuitkeringen) in het z.g. volumeaccres van 1$ dat in principe wordt meegenomen in het kader van de algemene uitkering. De compensatie is voorshands 50.000.000,resp. 26.000.000,Voor de gemeente Leeuwarden hebben wij dit becijferd op 575.000, Overigens is aanvullende compensatie in het vooruitzicht gesteld indien de afwijking meer dan 20 miljoen is resp. meer dan 20.000 gevallen (compensatie apparaats kosten is berekend op 670,per geval). Voor de uitgangspunten t.a.v. verdere rijksvergoedingen zij verwezen naar de toelichting op functie 921.00. 3.6. Toepassing van artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet 1984 Met zijn circulaire van 18-7-1984 heeft de Staatssecre taris van Binnenlandse Zaken de richtlijnen voor toe passing van art. 12 opnieuw geformuleerd en op een aantal punten aangescherpt. Art. 12 heeft ten doel dat een gemeente die door bij zondere omstandigheden, waarin de verdeelmaatstaven van de Financiële Verhoudingswet niet of onvoldoende voor zien, de kosten verbonden aan de voorziening in de noodzakelijke behoeften niet kan dekken door vergroting van haar eigen inkomsten, terug kan vallen op toepas sing van dit artikel. Het stelsel van verdeelmaatstaven zal nooit zo kunnen zijn dat voor elke gemeente kan worden voorzien in de noodzakelijke behoeften. Verstoringen worden onder scheiden in: beleidsafhankelijke structureel verstorende (geheel of nagenoeg geheel onafhankelijk van gemeentelijk beleid) verdeelstoornissen. Beleidsafhankelijke verstoringen kunnen in beginsel niet als basis dienen voor de bepaling van aanvullende steun. Het resultaat van bedrijven in economische zin kan in beginsel niet als structureel verstorende factor worden erkend, hoewel een zekere opening is gemaakt naar grondbedrijven onder overigens zeer stringente voorwaarden. Om voor aanvullende steun in aanmerking te kunnen komen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, zoals: - de eigen inkomsten moeten tenminste tot een rede lijk peil zijn opgevoerd; - de algemene middelen zullen aanmerkelijk tekort moeten schieten (voor 1985 is dit uitgedrukt in een bedrag van 17,per inwoner);

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 258