-aSqe ap sx Suixapuxaaq a^CxiaquaauiaS ap uea SxoAaS sxv tr96L 10-L0 J9d Suxiapuxaaq a^rxiaquaauiao *8*8 •uaS -SaqaooA uauun>i aq x9lSJOOA U99 PPTl aJBquaxzje uauuxq 0 fxM uadoq ueAJaxq SuxjiaaMqxn aqaaouoo ap quajqmo •uauiouaSdo x99SJOOA -eSuxjapjEEMjaq uaa sx uapiaSaaa^aed ap ueA uaxzuEE uax •qxnqs uaJEMzaq aqosxpxjnf do >jaxpoqqauis9uxj.jaq aSxpxnq ap qspuio qjaoqaq 9uxs -sedues jnnqonjqs ap jo uaxzaq uapaoM x9Z fTQJ9TM 19P q^jauiaSdo fxz qnnqxqsux^axznw uapxaSsax ep uea uoxzubb uax pSaqaSJOOA uapaoM n qjo^ueuuxq uaxxnz uaSuxu -apaoaaA apuajjajqaq ap uea SuxssEduEB qoq uaxxsqsjooA puoj qaui qsBdaSuEB ufxz uaAaxjBq ap 9ux>wapuaqso:>i uea UEESaSqxn ex X"ux9aq ux fpuiEsaaS uaAaxJBq ap uea SuxssEduEE uaaS sx jooAJaxq fuauiouaSdo '5 qain SuxSoqjaA uaa sx jooAaaxq f paaoA -aSux uapaoM x9Z 986L UT 9TP Suxjjaq arnxaxu uaa qjajqaq iaxqdransuoosuxzaS jajfxoxapuxsfxjd qaq uea 9uxxs>wtm3uo uea. SXSBq do qsBdaSuee pSeaaqjaA qpjoM uaSuxuunS -jaAqaMjapuxq saSaq uaSuxu -unSuaAMnoq sa9ax Suxqsexequapuoq axqnqxjqajqooxj uauuxzaS uaqqoaJixnASxnq :uCxz dojaxq uaSuxjapuozqxn aqs^CxjSuBxeq 9a S861IL J0d %5'2 uea uaSuxqseqaq jooa ua %2 uea SuxSoqjaASjaxjBq uaa uea UEESaSqxn x^suxSaq ux saqqnqxjqaj ap jooa 686l~586l UEXdepxax®q~daaMquo uapoqaSuee sueqq n X9M ux sx sxsBq exp do "5961-1-1 uaSuiisBiaq ua saxqnqxaqaj ap uea uaSuxssEduBE ap uea q^EEtuaS Suxua>iajaq uaa sx Suxqajj ->!XMquouaqso>i ap uea uaxzuue uaq uapqoSaS uaqqaq 5861 SuxqojSaq ap jooa axp uaqundsSuaSqxn ap uea sxsuq do sxuaxaoiuaqs^fxj apuadfxjSux Cxja azap uea uajjaqosjB qaq jooa qxaqdaS qjaaq "D'N'A ap qap q>]jauiaSdo fxz suaSxjaAO "qjfTTq pjeaqpuaqaS jnnqonjqs apjqazap uaSuxqsdaq axemjoj ap uea uaxzuEE uaq qsp uaxx09sj9puojaa Cxm qaop 'uaSuxSoqjaASjaxj -ex ausqsaSaoq uea uaxzuEE uaq uaSueAquo Suxxspspsm uaa3 3ou sbm pxaqsaSqsEA pjaM suo joop UEidspxaqaq -djanquo qxp qsp quauiotu qaq do *iasuxSaqqrxjojd •S'z qaq uea uaduaqosuEE qoq uapaq^CxxaSoui apuaauuaA suaSaM p9axaSdo qjaaq uaquaauiaS ap ^fTU qaq axp uaSuxq -jo>i asjoj ap joop uaAaSaSux xujooa sx SuxuixnjjaA azaa •sx uapoqaS pxaqjaAOS^CxJ ap qain saxjsao jbjooa uaSuxS -oqjaAsjaxjEq a^jaqs jooa xfT"u99 'Suxpxam uaa qatu uap -jon uBBqsqoA uazuajS aja^az qoq ue>i uaAoqjeep 'uapuxA -sqEEXd SuxqapuEq axsniJoj a3xua japuoz SuxssEduEE ub^ aSEquaajad pxEEdaq uaa qox 'pxaqaq aquaSuqjqs apjaoA -a9 uajEf xu9uee qoojS uaa apuajripaS jooajbep qaq uea aqqoxzdo uaq ux SuxuixnjjaA uaa qpnoq aJXBxnoJxa azaa *t?86l uaSuxSoqjaAsjaxuuq uajaoA aq joop uea uaxzuss uaq pxaqaq qaq •q'q'ui uaSuEAquo j^cxy qoq uea ajxexnojxa ap sx 886l~h86l uEXdspxaqaq qoq uea uaufxqosjaA qaq en 5q6l jooa uaSuxSoqjaAsjaxjEq aa 'L'£ •(--'000'SLZ S pE uaSuxqsEXoqpaoS-puajaoJUO t'000*5^1 uaqqoajsSuxSxuxaj) uaSuxqsEXoq uea SuxpxaqosqfXMJi aptuEEja9 ap pjaaquoosxpjaA qoxu sx uaSsjpaq azap uj (i 000"06t?'Zl/ QOO'Oóg'Sl/ 000*088" 11 000* Otr 1*6 (xuuuixuxm) Suxuom jad 'StrZ S uaSuxq -ssxsq-pso3 puauaojuo - er is geen mogelijkheid om te voorzien in de noodzakelijke behoeften; in het kader van de circulaire m.b.t. de algemene uitkering is tevens als eis geformuleerd dat de gemeenten moeten aantonen hoe zij de rijkskortingen hebben opgevangen (voorheen werd genoemd de z.g. profijtkortingen) Voor wat betreft de wijze waarop aanvullende steun wordt berekend zij opgemerkt dat uitzettingen als b.v. kapitaaluitgaven en uitbreiding personeel (door het Rijk getypeerd als nieuw beleid) buiten beschouwing worden gelaten, evenals beleidsafhankelijke versto ringen (te denken valt o.m. aan de subsidiesfeer). Daarna wordt van de vrije reserves - na aftrek van een vrije omvang uitgedrukt in 17,25 per inwoner - 1/5 deel in mindering gebracht op het begrotingstekort. Eerst nadat het z.g. relevante begro tingstekort een bedrag van 17,— maal het aantal inwoners overschrijdt, is er in principe een basis voor aanvullende steun. Daarbij kunnen bijzondere voor schriften als verhoging belastingen, opstellen sane ringsplan, vacaturestop, verbod vervangingsinves teringen e.d. worden opgelegd. Bij dit alles moet er op gewezen worden dat art. 12 steun ten laste komt van de totaliteit van gemeenten. Ofschoon onder zeer stringente voorwaarden tekorten voortvloeiend uit enkele met name genoemde bedrijfsma tige actviteiten meegenomen kunnen worden, hebben er varingen elders uitgewezen dat veel uitgaven zullen worden geweten aan z.g. eigen beleid. Afgezien van verstoringen voortvloeiende uit eigen beleid, elimine ring van uitzettingen, het buiten beschouwing laten van resultaten uit de bedrijvensector (deze voorwaarden zijn vooral kwalitatief en laten zich op voorhand niet in objectieve zin kwantificeren), zouden de tekorten voor onze gemeente globaal 10 min. moeten bedragen om met succes een beroep op artikel 12 te kunnen doen. Daar het tekort voor het jaar 1985 aanmerkelijk beneden deze 10 min. ligt zal alleen al uit dien hoofde een aanvraag ex. art. 12 buiten behandeling worden gelaten. Verplicht heffingenniveau art. 12 gemeenten in relatie tot niveau heffingen 1985-1989 Eén van de voorwaarden om voor een aanvraag ex art. 12 van de Financiële Verhoudingswet 1984 in aanmerking te komen is onder meer dat de gemeenten hun eigen inkom sten op een redelijk peil hebben vastgesteld. In de jaarlijkse circulaire met betrekking tot de alge mene uitkering uit het gemeentefonds wordt aangegeven wat in een dergelijke situatie het minimum aan eigen inkomsten (reinigingsrechten, rioolrechten en onroerend goed-belastingen) dient te zijn. Indien de berekening van de normopbrengst leidt tot een overschrijding van de wettelijke limiet op één van de onderdelen van het pakket, zal compensatie gevonden moeten worden in een verhoging van de opbrengst van één of meerdere onderdelen, tenzij ook daar de wettelijke limieten dat verhinderen. Uitgaande van de elders in dit beleidsplan omschreven verruiming van de limieten voor de onroerend goed- belastingen, is de vergelijking van ons pakket met de art. 12 norm voor het jaar 1989 reinigingsrechten 100% kostendekking rioolrechten minimum 125,per aan sluiting; wettelijke limiet: kosten minus verfijningsuitkering rioleringen saldo daarna vermeerderd met 25% matige winst= 3.400.000 art. 12 norm raming 1989 1 4.550.000 2.960.000 4.600.000 3-200.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 259