-aSqe ap sx Suixapuxaaq a^CxiaquaauiaS ap uea SxoAaS sxv
tr96L 10-L0 J9d Suxiapuxaaq a^rxiaquaauiao *8*8
•uaS
-SaqaooA uauun>i aq x9lSJOOA U99 PPTl aJBquaxzje uauuxq
0 fxM uadoq ueAJaxq SuxjiaaMqxn aqaaouoo ap quajqmo
•uauiouaSdo x99SJOOA
-eSuxjapjEEMjaq uaa sx uapiaSaaa^aed ap ueA uaxzuEE uax
•qxnqs uaJEMzaq aqosxpxjnf
do >jaxpoqqauis9uxj.jaq aSxpxnq ap qspuio qjaoqaq 9uxs
-sedues jnnqonjqs ap jo uaxzaq uapaoM x9Z fTQJ9TM 19P
q^jauiaSdo fxz qnnqxqsux^axznw uapxaSsax ep uea uoxzubb
uax pSaqaSJOOA uapaoM n qjo^ueuuxq uaxxnz uaSuxu
-apaoaaA apuajjajqaq ap uea SuxssEduEB qoq uaxxsqsjooA
puoj qaui qsBdaSuEB ufxz
uaAaxjBq ap 9ux>wapuaqso:>i
uea UEESaSqxn ex X"ux9aq ux
fpuiEsaaS uaAaxJBq ap uea
SuxssEduEE uaaS sx jooAJaxq
fuauiouaSdo '5
qain SuxSoqjaA uaa sx jooAaaxq
f paaoA
-aSux uapaoM x9Z 986L UT 9TP
Suxjjaq arnxaxu uaa qjajqaq
iaxqdransuoosuxzaS
jajfxoxapuxsfxjd qaq
uea 9uxxs>wtm3uo uea. SXSBq
do qsBdaSuee pSeaaqjaA qpjoM
uaSuxuunS
-jaAqaMjapuxq saSaq
uaSuxu
-unSuaAMnoq sa9ax
Suxqsexequapuoq
axqnqxjqajqooxj
uauuxzaS
uaqqoaJixnASxnq
:uCxz dojaxq
uaSuxjapuozqxn aqs^CxjSuBxeq 9a S861IL J0d %5'2
uea uaSuxqseqaq jooa ua %2 uea SuxSoqjaASjaxjBq uaa
uea UEESaSqxn x^suxSaq ux saqqnqxjqaj ap jooa 686l~586l
UEXdepxax®q~daaMquo uapoqaSuee sueqq n X9M ux sx sxsBq
exp do "5961-1-1 uaSuiisBiaq ua saxqnqxaqaj ap uea
uaSuxssEduBE ap uea q^EEtuaS Suxua>iajaq uaa sx Suxqajj
->!XMquouaqso>i ap uea uaxzuue uaq uapqoSaS uaqqaq 5861
SuxqojSaq ap jooa axp uaqundsSuaSqxn ap uea sxsuq do
sxuaxaoiuaqs^fxj apuadfxjSux
Cxja azap uea uajjaqosjB qaq jooa qxaqdaS qjaaq "D'N'A
ap qap q>]jauiaSdo fxz suaSxjaAO "qjfTTq pjeaqpuaqaS
jnnqonjqs apjqazap uaSuxqsdaq axemjoj ap uea uaxzuEE
uaq qsp uaxx09sj9puojaa Cxm qaop 'uaSuxSoqjaASjaxj
-ex ausqsaSaoq uea uaxzuEE uaq uaSueAquo Suxxspspsm
uaa3 3ou sbm pxaqsaSqsEA pjaM suo joop UEidspxaqaq
-djanquo qxp qsp quauiotu qaq do *iasuxSaqqrxjojd
•S'z qaq uea uaduaqosuEE qoq uapaq^CxxaSoui apuaauuaA
suaSaM p9axaSdo qjaaq uaquaauiaS ap ^fTU qaq axp uaSuxq
-jo>i asjoj ap joop uaAaSaSux xujooa sx SuxuixnjjaA azaa
•sx uapoqaS pxaqjaAOS^CxJ ap qain saxjsao jbjooa uaSuxS
-oqjaAsjaxjEq a^jaqs jooa xfT"u99 'Suxpxam uaa qatu uap
-jon uBBqsqoA uazuajS aja^az qoq ue>i uaAoqjeep 'uapuxA
-sqEEXd SuxqapuEq axsniJoj a3xua japuoz SuxssEduEE ub^
aSEquaajad pxEEdaq uaa qox 'pxaqaq aquaSuqjqs apjaoA
-a9 uajEf xu9uee qoojS uaa apuajripaS jooajbep qaq uea
aqqoxzdo uaq ux SuxuixnjjaA uaa qpnoq aJXBxnoJxa azaa
*t?86l uaSuxSoqjaAsjaxuuq uajaoA aq joop uea uaxzuss
uaq pxaqaq qaq •q'q'ui uaSuEAquo j^cxy qoq uea ajxexnojxa
ap sx 886l~h86l uEXdspxaqaq qoq uea uaufxqosjaA qaq en
5q6l jooa uaSuxSoqjaAsjaxjEq aa 'L'£
•(--'000'SLZ S
pE uaSuxqsEXoqpaoS-puajaoJUO t'000*5^1
uaqqoajsSuxSxuxaj) uaSuxqsEXoq uea SuxpxaqosqfXMJi
aptuEEja9 ap pjaaquoosxpjaA qoxu sx uaSsjpaq azap uj (i
000"06t?'Zl/ QOO'Oóg'Sl/
000*088" 11 000* Otr 1*6 (xuuuixuxm) Suxuom
jad 'StrZ S uaSuxq
-ssxsq-pso3 puauaojuo
- er is geen mogelijkheid om te voorzien in de
noodzakelijke behoeften;
in het kader van de circulaire m.b.t. de algemene
uitkering is tevens als eis geformuleerd dat de
gemeenten moeten aantonen hoe zij de rijkskortingen
hebben opgevangen (voorheen werd genoemd de z.g.
profijtkortingen)
Voor wat betreft de wijze waarop aanvullende steun
wordt berekend zij opgemerkt dat uitzettingen als b.v.
kapitaaluitgaven en uitbreiding personeel (door het
Rijk getypeerd als nieuw beleid) buiten beschouwing
worden gelaten, evenals beleidsafhankelijke versto
ringen (te denken valt o.m. aan de subsidiesfeer).
Daarna wordt van de vrije reserves
- na aftrek van een vrije omvang uitgedrukt in 17,25
per inwoner - 1/5 deel in mindering gebracht op het
begrotingstekort. Eerst nadat het z.g. relevante begro
tingstekort een bedrag van 17,— maal het aantal
inwoners overschrijdt, is er in principe een basis voor
aanvullende steun. Daarbij kunnen bijzondere voor
schriften als verhoging belastingen, opstellen sane
ringsplan, vacaturestop, verbod vervangingsinves
teringen e.d. worden opgelegd.
Bij dit alles moet er op gewezen worden dat art. 12
steun ten laste komt van de totaliteit van gemeenten.
Ofschoon onder zeer stringente voorwaarden tekorten
voortvloeiend uit enkele met name genoemde bedrijfsma
tige actviteiten meegenomen kunnen worden, hebben er
varingen elders uitgewezen dat veel uitgaven zullen
worden geweten aan z.g. eigen beleid. Afgezien van
verstoringen voortvloeiende uit eigen beleid, elimine
ring van uitzettingen, het buiten beschouwing laten van
resultaten uit de bedrijvensector (deze voorwaarden
zijn vooral kwalitatief en laten zich op voorhand niet
in objectieve zin kwantificeren), zouden de tekorten
voor onze gemeente globaal 10 min. moeten bedragen om
met succes een beroep op artikel 12 te kunnen doen.
Daar het tekort voor het jaar 1985 aanmerkelijk beneden
deze 10 min. ligt zal alleen al uit dien hoofde een
aanvraag ex. art. 12 buiten behandeling worden gelaten.
Verplicht heffingenniveau art. 12 gemeenten in relatie
tot niveau heffingen 1985-1989
Eén van de voorwaarden om voor een aanvraag ex art. 12
van de Financiële Verhoudingswet 1984 in aanmerking te
komen is onder meer dat de gemeenten hun eigen inkom
sten op een redelijk peil hebben vastgesteld.
In de jaarlijkse circulaire met betrekking tot de alge
mene uitkering uit het gemeentefonds wordt aangegeven
wat in een dergelijke situatie het minimum aan eigen
inkomsten (reinigingsrechten, rioolrechten en onroerend
goed-belastingen) dient te zijn.
Indien de berekening van de normopbrengst leidt tot een
overschrijding van de wettelijke limiet op één van de
onderdelen van het pakket, zal compensatie gevonden
moeten worden in een verhoging van de opbrengst van één
of meerdere onderdelen, tenzij ook daar de wettelijke
limieten dat verhinderen.
Uitgaande van de elders in dit beleidsplan omschreven
verruiming van de limieten voor de onroerend goed-
belastingen, is de vergelijking van ons pakket met de
art. 12 norm voor het jaar 1989
reinigingsrechten
100% kostendekking
rioolrechten minimum
125,per aan
sluiting; wettelijke
limiet: kosten minus
verfijningsuitkering
rioleringen saldo
daarna vermeerderd
met 25% matige winst=
3.400.000
art. 12 norm raming 1989 1
4.550.000 2.960.000
4.600.000 3-200.000