- 4 - Naar aanleiding van de behandeling van deze aangelegenheid door de Com missie voor de Ruimtelijke Ordening hebben wij de (toekomstige) functie van de panden Kleine Kerkstraat 13 en 36 nog eens bekeken. Aan eerstgenoemd pand was in eerste instantie de functie "kantoren" gegeven. Gelet op het gebruik van dit pand kan deze functie worden gewijzigd in "bedrijven/werkplaats". De kantoorfunctie van het pand Kleine Kerkstraat 36, welk pand een verbinding heeft met het hoofdpand van de Ver zekering Maatschappij AGO, dient te worden gehandhaafd. Bovendien stellen wij U voor om in afwijking van de kaart Toekomstige functies (kaart 5) aan de panden Kleine Kerkstraat 21, 37 en 43 in principe de dubbelbestemming wonen/winkels te geven. De binnenstad is reeds aangewezen als stadsvernieuwingsgebied in de zin van de V.S.B.S., zodat de ondernemers van het gebied nu al een beroep kunnen doen op de in de verordening genoemde steunmaatregelen. Het uitvoeringsplan behoeft in verband hiermee niet meer ter visie te worden gelegd. VI. Overleg met de bevolking. Hoofdstuk 10 van het uitvoeringsrapport beschrijft het overleg dat met belanghebbende is gevoerd over de totstandkoming van het uitvoeringsplan. De werkzaamheden van de contactgroep voor dit gebied hadden tevens betrekking op het gebied Nieuwesteeg/Oude Doelesteeg, waarvoor U onlangs een uitvoeringsplan hebt vastgesteld. De belanghebbenden stemmen in grote lijnen in met de ontwikkelde plannen; derhalve verwijzen wij U kortheids halve naar het hiervoor genoemde hoofdstuk. VII. Financiën. - De kosten en opbrengsten zijn gebaseerd op de eenheidsprijzen die gehan teerd zijn in het aanwijzingsrapport voor de Binnenstad. Wel is rekening gehouden met opgetreden prijsstijgingen; daarnaast is de post direc- tiekosten aangepast conform de richtlijnen van de Minister van V.R.O.M. In paragraaf 9-2 van het uitvoeringsrapport is aangegeven welke wijzigingen zijn opgetreden ten opzichte van het aanwijzingsrapport. Zo is thans een aantal verwervingen opgenomen van braakliggende terreinen in de Haniasteeg en van een aantal panden aan de Wolvesteeg in verband met de realisering van een verhard binnenterrein ter plaatse. Zoals uit de financiële raming in paragraaf 9.3 blijkt bedraagt het nadelig saldo ten laste van de I.S.R. 2.758.000, Hiervan heeft een bedrag van 381.000,betrekking op de vernieuwing van riolering. Voor de aanleg van riolering in de Burmaniastraat is reeds een beschikking ontvangen, aangezien deze straat deel uitmaakt van het rioleringsproject Bagijnestraat e.o. In verband hiermee kan de post riolering met een bedrag van 47.727,-- (incl. b.t.w.) worden verlaagd, zodat het negatieve saldo uiteindelijk 2.710.273,bedraagt. Zoals hiervoor reeds is vermeld is een groot deel van de werkzaamheden reeds uitgevoerd ten laste van het werkkapitaal dat de Minister van V.R.O.M. ten behoeve van de binnenstad beschikbaar heeft gesteld. Het betreft hier de volgende werken: herinrichting Nieuwestad, vernieuwen walmuren Nieuwestad tussen Duco Martenapijp en de Westerpijp en de restauratie van de Duco Martenapijp. - 5 - Onder de mededeling dat de Commissie voor het Grondbedrijfde Commissie voor de Ruimtelijke Ordening alsmede de Commissie voor de Volkshuisvesting over dit voorstel zijn gehoord, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden mr. G.J. te Loo Burgemeester mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 36