II-8
In een gesprek met het verificatiebureau zijn wij gesterkt in onze
opvatting dat dit mogelijk moet kunnen zijn, o.a. vanwege de plaats
vindende automatisering. Indien deze gepaard gaat met een strakke
organisatie van het financieel beheer en van de administratie, denken
wij de controlebehoefte te kunnen verminderen.
Wij hebben op grond van deze maatregelen met ingang van 198? een
vermindering van deze kosten met 20.000,geraamd.
Effect: 20.000,--
Verlaging raming post voor onvoorziene uitgaven.
In het kader van de herwaardering 1984 - 1988 is onderzocht wat vergelijk
bare gemeenten voor "onvoorzien" in hun begrotingen raamden. Daar het
merendeel van de onderzochte gemeenten een lager bedrag per inwoner ramen
achten wij een vermindering tot 4,45 per persoon haalbaar.
Deze maatregel levert een budgettair voordeel van 25.000,per jaar
op.
Effect: 25.000,--
Onttrekking aan de reserves.
Bij de herwaarderingsoperaties van de achter ons liggende jaren is de
beschikking over reserves steeds als incidenteel dekkingsmiddel in het
dekkingsplan gebruikt.
Bij de voorbereiding van de herwaarderingsoperatie 1985 - 1989 hebben wij
gemeend niet achteraf over reserves te moeten beschikken, maar dat reeds
bij het te herwaarderen bedrag met een vaste bijdrage uit de risico
reserve rekening diende te worden gehouden.
Wij vinden het namelijk niet langer verantwoord het voorzieningenhiveau
aan te tasten zonder de risico-reserve daarbij te betrekken.
Gelet op de stand van de risico-reserve achten wij voor de beleidsperiode
1985 - 1989 een vaste bijdrage uit de risico-reserve van 500.000,
(netto) verantwoord.
Effect: 500.000,—
III-1
Bijlage III.
Conclusies naar aanleiding van de gemeten werkgelegenheidseffecten en de
effecten op groepen burgers.
aWerkgelegenheidseffecten.
Ook in dit jaar hebben wij de werkgelegenheidseffecten van onze voorstel
len gemeten.
Hiertoe hebben wij gebruik gemaakt van de door het E.T.I.F. in 1983 opge
stelde vuistregels.
Gezien het feit dat hier slechts sprake is van vuistregels en dit een
zeer globale meetmethode is, kan aan deze getallen slechts indicatieve
waarde worden toegekend.
Het verlies aan arbeidsplaatsen (gemeten in mensjaren) veroorzaakt door
de herwaarderingsoperatie 1985-1989 kan voor deze jaren als volgt worden
weergegeven
Tabel(in mensjaren).
jaar
1985
1986
1987
1988
1989
aantal
4,0
38,6
28,9
31,5
34,2
Alhoewel dit niet direct voor zich zelf spreekt hebben deze getallen een
cumulatief karakter. Het grillige verloop houdt verband met het feit, dat
de besparingen' in de investeringssector in 1986 het grootst zijn.
Voor een nadere cijfermatige toelichting op de hierboven vermelde cijfers
verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken.
b. Effecten op groepen burgers.
Teneinde te komen tot een evenwichtige besluitvorming ten aanzien van de
herwaarderingsvoorstellen hebben wij niet alleen de werkgelegenheidseffec
ten, maar ook de effecten op groepen burgers zo goed mogelijk getracht te
inventariseren.
De betreffende effecten zijn samengevat, welke samenvatting voor U ter in
zage is gelegd.