Kantoorruimte St. Jacobsstraat.
Bijlage no. 407 Leeuwarden, 6 november 1984.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
In Uw vergadering van 1 oktober 1984 deden wij U het voorstel (bijlage nr. 346)
ons te machtigen een huurovereenkomst aan te gaan met betrekking tot de
3e etage, groot 521 ra^, van het kantoorgebouw "Gouverneurspassage" aan de
3t. Jacobsstraat. Deze kantoorruimte zou dienen voor de huisvesting van de
medewerkers van het bureau belastingen en het bureau externe secretariaten, die
momenteel gebruik maken van het pand St. Jacobsstraat 25. Een en ander tegen een
huurprijs van 100.000,in het eerste jaar, oplopend tot 122.542,in het
zesde jaar. Rekening houdend enerzijds met kosten die normaliter naast de kale
huurprijs samenhangen met het gebruiken van kantoorruimte en met anderzijds
vrijvallende lasten als gevolg van het verlaten en afstoten van het pand
St. Jacobsstraat 25, zijn de extra netto jaarlasten in de beleidsperiode
1985-1989 geraamd op 100.000,
Bij de behandeling van bedoeld voorstel, aanvaardde U een motie, waarin U ons
heeft verzocht het voorstel terug te nemen en een en ander uitvoeriger onder
bouwd opnieuw aan U voor te leggen in een volgende vergadering. Ter uitvoering
van deze motie doen wij U thans deze raadsbrief toekomen. In het onderstaande
zullen wij eerst ingaan op de noodzaak en wenselijkheid om het huidige gebruik
van het pand St. Jacobsstraat 25 te beëindigen, om vervolgens in te gaan op de
uitgangspunten, die naar ons oordee-1 in acht genomen moeten worden bij het
zoeken naar vervangende ruimte. Daarna zullen wij een aantal mogelijke alter
natieven aan een nadere beschouwing onderwerpen om tenslotte een keus te kunnen
doen
Noodzaak en wenselijkheid van gebruiksbeëindiging
De gedachte om het huidige gebruik van het voormalige winkelpand
St. Jacobsstraat 25 te beëindigen stoelt op twee argumenten, te weten een door U
aanvaarde motie en de ongeschiktheid tot kantoorruimte (netto 243 m~) voor de
huidige gebruikers.
In Uw vergadering van 13 december 1977 is een motie aanvaard, waarin de wens
werd uitgesproken het betreffende pand de oorspronkelijke winkelbestemming terug
te geven. Erkend dient te worden, dat de omstandigheden sedert eind 1977 als
gevolg van de economische recessie zijn gewijzigd en er twijfels rijzen ten aan
zien van de uitvoering van die motie op dit moment. De achterliggende gedachte
van deze motie onderschrijven wij echter nog steeds en wij zijn dan ook van oor
deel dat deze derhalve gerealiseerd dient te worden.
Met betrekking tot het tweede argument, te weten de zorg voor geschikte huis
vesting van de medewerkers, merken wij het volgende op.
Zoals U bekend is in het onderhavige pand het bureau externe secretariaten - in
hoofdzaak gevormd door het regiosecretariaat - gehuisvest. In de met de Regio