2 gesloten dienstverleningsovereenkomst voorziet de gemeente "in overeenstemming met de Regio in adequate huisvesting, inclusief verwarming en verlichting, van het secretariaat van de Regio en haar archieven"; een en ander vindt plaats tegen kostprijs. Aan beide criteria voldoet de huidige situatie in onvoldoende mate en vanuit de regio is ons college hierop gewezen met het verzoek hieraan de nodige aandacht te schenken. Voor wat betreft het adequaat zijn van de huisvesting merken wij het volgende op. Het regiosecretariaat neemt de eerste en tweede verdieping in beslag en benut daarvan alle beschikbare ruimte, dat wil zeggen inclusief de voormalige keuken met een hoogte van 2,20 meter en een zinkendak. In deze ruimte zijn twee medewerkers gehuisvest, hetgeen ook het geval is in een andere kamer van circa 13 m^. Gezien de functie van het regiosecretariaat, wordt er geregeld bezoek ontvangen; noodgedwongen dient men dan vaak gebruik te maken van de kamer van de regiosecretaris. Een kamer overigens waar gezien de gebrekkige ventilatiemoge- lijkheden slechts in beperkte mate vergaderingen gehouden kunnen worden; voor dit doel kan men trouwens gebruik maken van de mogelijkheden die het hoofdgebouw biedt. Verder staan op alle kamers en gangen de kasten met het "lopende" archief, omdat een centrale en meer efficiënte archiefruimte in dit pand niet kan worden gerealiseerd. Raadpleging van dit archief werkt dan ook, zeker wanneer er bezoek is, verstorend. Op de tweede verdieping is het sanitair onvoldoende en ontbreekt een garderobe, terwijl een warmwatervoorziening node wordt gemist. Hoewel een deel van de tech nische gebreken wellicht kan worden ondervangen en/of verzacht, kan voor het werkelijk probleem, te weten voldoende ruimte, geen adequate oplossing worden gevonden. De koèten die de regio voor het gebruik van deze kantoorruimte in rekening wor den gesteld bedragen 65.500,Dit bedrag is tot stand gekomen door de total huisvestingskosten van de secretarie te delen door het aantal ambtenaren op de secretarie voor het berekenen van een gemiddeld bedrag per m^. Wij zijn met het dagelijks bestuur van de Regio van oordeel dat de prijs van 65.500,— te hoog is in verhouding tot het gebodene en uit dien hoofde aangepast zou moeten worden. Tenslotte willen wij hierbij opmerken, dat ook voor de medewerkers van het bureau belastingen, die gebruikmaken van de begane grond en één kamer op de eerste verdieping, de huisvesting niet optimaal is; dit gezien het aantal medewerkers en hun specifieke apparatuur in relatie met het beschikbare nuttige vloeroppervlak Uitgangspunten Bij het zoeken naar een oplossing van de hierboven genoemde problematiek dient naar ons oordeel een aantal uitgangspunten in acht te worden genomen, dat zich als volgt laat omschrijven. a. handhaving_van_de c entra1e_huisvesting_van_de secretarie Indertijd is op goede gronden het besluit gevallen de bestuursdienst te huisvesten in de gebouwen rondom het Raadhuisplein. Hoewel uit zuiver orga nisatorische overwegingen wellicht één centraal gebouw de voorkeur zou heb 3 ben, is de gekozen oplossing zoals wij die thans kennen mede gezien vanuit het gezichtspunt van het instandhouden van en zorg voor de oude binnenstad een goede. Verdere decentralisatie door delen te huisvesten buiten de directe omgeving van het stadhuiscomplex moet echter worden afgewezen, zeker in een tijd waarin als gevolg van de minder gunstige financiële omstan digheden een extra inspanning van de organisatie en haar bestuur gevraagd moet worden. Decentralisatie zal dan ook naar ons oordeel leiden tot een desintegratie, die ook in bestuurlijk opzicht ongewenst is. In 1981 moest hiervan in beperkte mate afstand worden genomen, toen de afdeling Per soneelszaken werd verplaatst naar het gebouw Amicitia. Gezien de toen aan wezige situatie was dat acceptabel, juist omdat het de afdeling per soneelszaken betrof, die een functie vervult ten behoeve van het totale gemeentelijke apparaat. Een herhaling van zo'n beslissing is, zoals gezegd, niet gewenst en zou bovendien in strijd zijn met het terzake gevoerde beleid tot nu toe; zo was de decentrale huisvesting en de gevolgen daarvan voor het functioneren de doorslaggevende reden om de diensten stadsontwikkeling en bouw- en milieutoezicht te concentreren in het gebouw Amicitia. handhaving_van_het_regiosecretariaat_ bij_ het_ bestuurscen trum_ Wij achten het een goede zaak dat het regiosecretariaat aan de secretarie organisatie blijft verbonden ook qua huisvesting en wel uit pragmatische en bestuurlijke overwegingen. Uit pragmatische overwegingen, omdat ten volle gebruik kan worden gemaakt van de faciliteiten die een secretarie biedt en waaraan een regiosecre tariaat gezien haar vergelijkbare functie dezelfde behoefte-heeftarchief, bibliotheek, repro, huishoudelijke dienst en vergaderaccommodatie. Uit bestuurlijke overwegingen, gezien de functies die leden van ons college binnen de samenwerkingsverbanden vervullen, waardoor veelvuldig overleg en consultatie nodig is; ook hier dringt zich de vergelijking met de secretarie op. Tenslotte spelen de gemakkelijk te leggen contacten tussen regiosecretariaat en de functionele afdelingen van de secretarie een rol, hetgeen de beleids voorbereiding over en weer ten goede komt. alg_ehel_e_ontruiming_ van het_ g_and_Sint_ Ja co bs s t r a a t _2 5_ Mede uit financiële overwegingen verdient het geen aanbeveling om slechts het regiosecretariaat te laten vertrekken en het bureau belastingen in het pand te blijven huisvesten; indien naar andere huisvesting wordt gezocht, zal dit dan ook op beide gebruikers betrekking moeten hebben. Bij een gedeeltelijke oplossing blijven immers de uit het gebruik voorvloeiende lasten gehandhaafd. De huur ad 65.500,wordt echter niet meer ontvangen; de extra la3ten zijn in dat geval gelijk aan de gederfde huuropbrengst verhoogd met 50Ï aandeel van Leeuwarden in kosten van de regio) van de eventuele meerkosten van de vervangende huisvesting. Bovendien staat tegenover zo'n lastenverzwaring niet het voordeel dat samenhangt met de uitvoering van de meergenoemde motie van 13 december 1977.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 483