6
De totale huuropbrengst van dit pand is thans 829-050,dit is inclusief
energie-, schoonmaak- en andere gebruikskosten.
Hiervan komt ten laste van de D.G.G.D. 311.445,van de SAD 439.945,--
en van de gemeente wegens "leegstand" door het vertrek van de I.L.O.
77.650,Ingaande 1986 zal de SAD vanwege de in het beleidsplan
1982-1986 begrepen herwaardering minder personeelsleden behoeven te
huisvesten. Dit betekent dat binnenkort één etage ontruimd kan worden, waar
door 280 m2 bruto ofwel 196 m2 netto kantoorruimte vrijkomt. In het
beleidsplan is in verband hiermede voorshands rekening gehouden met een
leegstandsverlies van 232.950,Op grond hiervan zou overwogen kunnen
worden om te besluiten het regiosecretariaat in dit pand te huisvesten, doch
om de navolgende redenen zullen wij U dit niet voorstellen:
- het voldoet in geen enkel opzicht aan de door ons geformuleerde
uitgangspunten, want het pand is te ver verwijderd van het bestuurscentrum
(decentraal) en niet alle gebruikers van het pand Sint Jacobsstraat 25
kunnen hier worden gehuisvest. Ook bestuur van regio onderschrijft de wens
om het secretariaat ook qua lokatie te koppelen aan het bestuurscentrum;
- het biedt geen oplossing voor de financiële problematiek die samenhangt
met het in eigendom hebben en gebruiken van het Cooperberghuishet zal
duidelijk zijn dat een huurprijs van 232.950,per jaar voor 280 m2
bruto vloeroppervlak niet haalbaar is, maar ook niet gewenst, omdat
Leeuwarden daarin voor 50% participeert;
- de problematiek naar ons oordeel anderzins opgelost moet worden; mogelijke
oplossingen, waarbij ook de toekomst van de schoolbegeleiding (zie
beleidsplan 1985-1989, blz. 11-21) betrokken is, dienen niet te worden
doorkruist door een besluit dat 3lechts een beperkte oplossing biedt.
Gouverneurspassage
Alles overziende 3tellen wij U voor kantoorruimte te huren in het onlangs
gereedgekomen woon-, winkel- en kantoorgebouw op de hoek Gouverneursplein/
St. Jacobsstraat, de zogenaamde Gouverneurspassage. De terzake met de eige
naresse, de Stichting Pensioenfonds P.G.G.M., gevoerde onderhandelingen hebben
geresulteerd in een offerte met betrekking tot de derde etage, groot 521 m2
bruto. De huurprijs bedraagt 100.000,in het eerste jaar om daarna jaarlijks
tot en met het zesde jaar te stijgen met een vijfde deel van 22.542,tot
122.542,in het zevende tot en met het tiende jaar zal de huur worden
aangepast met een index van 3%In deze huurprijs zijn begrepen de lasten van de
door de P.G.G.M. aan te brengen scheidingswanden, welke nodig zijn om deze etage
geschikt te maken voor de huisvesting van de meer genoemde bureaus. Zoals tot
dusver gebruikelijk worden de servicekosten afzonderlijk in rekening gesteld bij
wijze van bevoorschotting; inclusief B.T.W. worden deze kosten voor het eerste
jaar geraamd op 15.630,Voor de verdere bijzonderheden mogen wij U
kortheidshalve verwijzen naar de voor U ter inzage gelegde offerte.
De voor eigen rekening komende kosten voor schoonmaken, klein onderhoud,
elektriciteitsverbruik e.d. worden geraamd op 25.460,per jaar. Voorts moe
de gemeente nog een aantal voorzieningen treffen om het gebouw daadwerkelijk te
betrekken. Dit betreft de telefoon- en terminalaansluiting en aanschaf enig
meubilair. De hiermede gemoeid zijnde kosten bedragen 45.000,waarvoor
7
derhalve een krediet beschikbaar gesteld dient te worden.
De totale financiële lasten die in het eerste jaar uit de huur van deze ruimte
en het vrijkomen van het pand St. Jacobsstraat 25 voortvloeien zijn
samenvattend
huurprijs
servicekosten
schoonmaak c.a.
inrichting op basis van
10% afschrijving en 9%
rente van 45.000,
100.000,-
- 15.630,.
- 25.460,-
3.550,—
149640
vrijvallende lasten Sint
Jacobsstraat 25
netto
- 55.700,—
93.890,—
Bij de opstelling van het ontwerp-beleidsplan 1985-1989 is met deze lastenver
zwaring rekening gehouden.
Voor nadere gegevens verwijzen wij U kortheidshalve naar de voor U ter inzage
gelegde stukken.
Uit het vorenstaande moge duidelijk zijn geworden dat wij van oordeel zijn dat
ook daadwerkelijk geprobeerd moet worden het vrijkomende pand St. Jacobs
straat 25 zijn oorspronkelijke winkelfunctie terug te geven. Ongetwijfeld zal
dit, gezien de huidige economische omstandigheden de nodige moeite kosten, maar
dit mag geen reden zijn om hiervan bij voorbaat af te zien. Bij onze pogingen
daartoe zal er overeenkomstig de algemene beleidslijn vanuit gegaan worden dat
de grond wordt uitgegeven middels erfpacht gecombineerd met het accessoire recht
van opstal. Een en ander impliceert dat wij U geen voorstel zullen doen om het
pand in gebruik te nemen ten behoeve van de afdeling voorlichting.
In de in 1980 verschenen vervolgnota op de meergenoemde huisvestingsnota 1978 is
namelijk de suggestie gedaan in dit pand een voorlichtingscentrum te vestigen
door op de begane grond een expositieruimte en filmzaal voor circa 60 personen
te maken; de medewerkers van deze afdeling zouden in dit plan op de eerste en
tweede verdieping ruimschoots gehuisvest kunnen worden. Wij onderschrijven de
wens om een (kleine) permanente ruimte waarin groepen mensen kunnen worden ont
vangen en waar informatie (bijvoorbeeld in de vorm van een dia- of film
voorstelling) wordt gegeven. De huisvesting van de medewerkers zelf is naar
ons oordeel echter wel voldoende. Uitvoering van het grootschalige in 1980 geop
perde plan achten wij evenwel in de huidige financiële omstandigheden niet
gewenst. Wij zullen op deze problematiek nader ingaan op de in voorbereiding
zijnde nota voorlichting.
Samenvattend stellen wij U voor ons te machtigen een huurovereenkomst te sluiten
met de P.G.G.M. met betrekking tot de derde etage in de Gouverneurspassage en
een krediet ten bedrage van 45.000,beschikbaar te stellen voor het treffen
van de noodzakelijke voorzieningen, een en ander overeenkomstig het bijgevoegde
ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mrGJte Loo
Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.