6 De totale huuropbrengst van dit pand is thans 829-050,dit is inclusief energie-, schoonmaak- en andere gebruikskosten. Hiervan komt ten laste van de D.G.G.D. 311.445,van de SAD 439.945,-- en van de gemeente wegens "leegstand" door het vertrek van de I.L.O. 77.650,Ingaande 1986 zal de SAD vanwege de in het beleidsplan 1982-1986 begrepen herwaardering minder personeelsleden behoeven te huisvesten. Dit betekent dat binnenkort één etage ontruimd kan worden, waar door 280 m2 bruto ofwel 196 m2 netto kantoorruimte vrijkomt. In het beleidsplan is in verband hiermede voorshands rekening gehouden met een leegstandsverlies van 232.950,Op grond hiervan zou overwogen kunnen worden om te besluiten het regiosecretariaat in dit pand te huisvesten, doch om de navolgende redenen zullen wij U dit niet voorstellen: - het voldoet in geen enkel opzicht aan de door ons geformuleerde uitgangspunten, want het pand is te ver verwijderd van het bestuurscentrum (decentraal) en niet alle gebruikers van het pand Sint Jacobsstraat 25 kunnen hier worden gehuisvest. Ook bestuur van regio onderschrijft de wens om het secretariaat ook qua lokatie te koppelen aan het bestuurscentrum; - het biedt geen oplossing voor de financiële problematiek die samenhangt met het in eigendom hebben en gebruiken van het Cooperberghuishet zal duidelijk zijn dat een huurprijs van 232.950,per jaar voor 280 m2 bruto vloeroppervlak niet haalbaar is, maar ook niet gewenst, omdat Leeuwarden daarin voor 50% participeert; - de problematiek naar ons oordeel anderzins opgelost moet worden; mogelijke oplossingen, waarbij ook de toekomst van de schoolbegeleiding (zie beleidsplan 1985-1989, blz. 11-21) betrokken is, dienen niet te worden doorkruist door een besluit dat 3lechts een beperkte oplossing biedt. Gouverneurspassage Alles overziende 3tellen wij U voor kantoorruimte te huren in het onlangs gereedgekomen woon-, winkel- en kantoorgebouw op de hoek Gouverneursplein/ St. Jacobsstraat, de zogenaamde Gouverneurspassage. De terzake met de eige naresse, de Stichting Pensioenfonds P.G.G.M., gevoerde onderhandelingen hebben geresulteerd in een offerte met betrekking tot de derde etage, groot 521 m2 bruto. De huurprijs bedraagt 100.000,in het eerste jaar om daarna jaarlijks tot en met het zesde jaar te stijgen met een vijfde deel van 22.542,tot 122.542,in het zevende tot en met het tiende jaar zal de huur worden aangepast met een index van 3%In deze huurprijs zijn begrepen de lasten van de door de P.G.G.M. aan te brengen scheidingswanden, welke nodig zijn om deze etage geschikt te maken voor de huisvesting van de meer genoemde bureaus. Zoals tot dusver gebruikelijk worden de servicekosten afzonderlijk in rekening gesteld bij wijze van bevoorschotting; inclusief B.T.W. worden deze kosten voor het eerste jaar geraamd op 15.630,Voor de verdere bijzonderheden mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar de voor U ter inzage gelegde offerte. De voor eigen rekening komende kosten voor schoonmaken, klein onderhoud, elektriciteitsverbruik e.d. worden geraamd op 25.460,per jaar. Voorts moe de gemeente nog een aantal voorzieningen treffen om het gebouw daadwerkelijk te betrekken. Dit betreft de telefoon- en terminalaansluiting en aanschaf enig meubilair. De hiermede gemoeid zijnde kosten bedragen 45.000,waarvoor 7 derhalve een krediet beschikbaar gesteld dient te worden. De totale financiële lasten die in het eerste jaar uit de huur van deze ruimte en het vrijkomen van het pand St. Jacobsstraat 25 voortvloeien zijn samenvattend huurprijs servicekosten schoonmaak c.a. inrichting op basis van 10% afschrijving en 9% rente van 45.000, 100.000,- - 15.630,. - 25.460,- 3.550,— 149640 vrijvallende lasten Sint Jacobsstraat 25 netto - 55.700,— 93.890,— Bij de opstelling van het ontwerp-beleidsplan 1985-1989 is met deze lastenver zwaring rekening gehouden. Voor nadere gegevens verwijzen wij U kortheidshalve naar de voor U ter inzage gelegde stukken. Uit het vorenstaande moge duidelijk zijn geworden dat wij van oordeel zijn dat ook daadwerkelijk geprobeerd moet worden het vrijkomende pand St. Jacobs straat 25 zijn oorspronkelijke winkelfunctie terug te geven. Ongetwijfeld zal dit, gezien de huidige economische omstandigheden de nodige moeite kosten, maar dit mag geen reden zijn om hiervan bij voorbaat af te zien. Bij onze pogingen daartoe zal er overeenkomstig de algemene beleidslijn vanuit gegaan worden dat de grond wordt uitgegeven middels erfpacht gecombineerd met het accessoire recht van opstal. Een en ander impliceert dat wij U geen voorstel zullen doen om het pand in gebruik te nemen ten behoeve van de afdeling voorlichting. In de in 1980 verschenen vervolgnota op de meergenoemde huisvestingsnota 1978 is namelijk de suggestie gedaan in dit pand een voorlichtingscentrum te vestigen door op de begane grond een expositieruimte en filmzaal voor circa 60 personen te maken; de medewerkers van deze afdeling zouden in dit plan op de eerste en tweede verdieping ruimschoots gehuisvest kunnen worden. Wij onderschrijven de wens om een (kleine) permanente ruimte waarin groepen mensen kunnen worden ont vangen en waar informatie (bijvoorbeeld in de vorm van een dia- of film voorstelling) wordt gegeven. De huisvesting van de medewerkers zelf is naar ons oordeel echter wel voldoende. Uitvoering van het grootschalige in 1980 geop perde plan achten wij evenwel in de huidige financiële omstandigheden niet gewenst. Wij zullen op deze problematiek nader ingaan op de in voorbereiding zijnde nota voorlichting. Samenvattend stellen wij U voor ons te machtigen een huurovereenkomst te sluiten met de P.G.G.M. met betrekking tot de derde etage in de Gouverneurspassage en een krediet ten bedrage van 45.000,beschikbaar te stellen voor het treffen van de noodzakelijke voorzieningen, een en ander overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mrGJte Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 485