Afgezien van het feit dat drie gezinnen een familie-band met elkaar hebben, bestaat er geen directe samenhang in de groep. Wel zijn er in de afgelopen periode van eerste opvang relaties in de groep gegroeid. Van oorsprong is men veelal op eigen gelegenheid door de bergen van Iran naar Turkije gevlucht en heeft men zich daar bij de Turkse autoriteiten gemeld. Door bemiddeling van de Hoge Commissaris voor vluchtelingen van de Verenigde Naties is een wijkplaats voor hen gevonden in Nederland. De groep is in twee delen naar Nederland gekomen: de eerste groep op 19 september j.l., de tweede op 17 oktober j.l. De gehele groep wordt op dit moment opgevangen in het tijdelijk opvangcentrum van het Ministerie van W.V.C. in Apeldoorn en krijgt daar het eerste onderwijs in de Nederlandse taal. Inmiddels wordt "uitplaatsing" naar Leeuwarden voorbe reid. Deze zal ook in twee etappes plaatsvinden: de eerste groep per 1 decembe-- а.s., de tweede groep per 1 januari a.s. De eerste groep is inmiddels voor een kennismakingsbezoek in Leeuwarden geweest. Uitgangspunten Om door het Rijk te worden aangemerkt als kerngemeente en als zodanig een rijks bijdrage te ontvangen in de kosten van opvang, maatschappelijke begeleiding en introductie in de nederlandse samenleving.van de groep Iraniërsdient een plan te worden gemaakt. Voor een dergelijk opvangplan kiezen wij de volgende uit gangspunten: 1Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs het voornemen hebben om zich blijvend in Nederland te vestigen. 2. Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs zich gedurende tenminste één jaar in Leeuwarden zullen vestigen. 3. Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs verspreid over een beperkt aantal woonwijken van Leeuwarden zullen worden gehuisvest. 4. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject onder eindverantwoordelijkheid van de gemeente wordt gerealiseerd. Voor de uitvoering ervan zal een beroep gedaan worden op de Iraniërs zelf, op vrijwilligers en een op te zetten vrijwilligersorganisatie en voorts op (andere) instellingen, die zich bezighouden met het maatschappelijk en (sociaal) cultureel welzijn. 5. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject een tijdelijk karakter heeft. De Iraniërs zullen gebruik moeten maken van de bestaande algemene voorzie ningen en regelingen. Er kunnen slechts voor een aanloop-periode van b.v. 2 jaar specifieke voorzieningen voor de groep worden getroffen. Er wordt vanuit gegaan dat alle kosten van het project betaald (kunnen) worden uit de op grond van de Faciliteitenregeling Vluchtelingen door het Rijk ter beschikking te stellen middelen. - 3 - Doelstelling. Het opvangproject is erop gericht dat de Iraniërs zo snel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren in de nederlandse samenleving. Van meet af aan zal daarom een beroep gedaan moeten worden op het zelf verrichten van handelingen. In het kader van het project zal naar middelen en wegen gezocht worden om de ingroei in de nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te doen verlopen (cursussen, sociaal-culturele activiteiten). Voorwaarde daarvoor is een redelijke beheer sing van de nederlandse taal. Daarom zal met voorrang een taaiprogramma moeten worden aangeboden dat in één jaar tenminste 400 lesuren zal omvatten. De omvang van een dergelijk programma is overigens ook een eis in het kader van de genoemde Faciliteitenregeling Het plan In concreto zal een aantal zaken geregeld moeten worden voordat de (eerste) soep Iraniërs naar Leeuwarden komt. Welke zaken dit betreft wordt in dit plan ingegeven. In verband met de korte termijn, waarop alles zijn beslag moet hebben gekregen, is met de praktische voorbereiding van één en ander reeds een begin gemaakt. In het plan komt tevens aan de orde welke middelen ter beschik king staan voor de uitvoering van het opvangproject en welke organisatiestruc tuur en verantwoordelijkheidsverdeling ervoor is ontworpen. Eén en ander tespreken wij hierna successievelijk. huisvesting. Voor elke eenheid (alleenstaande of gezin) dient een woning beschikbaar te zijn. In overleg met het Gemeentelijk Woningbedrijf en de Federatie van Woningkorporaties is per 1 november '34 woonruimte gereserveerd in de wijken Cambuursterpad (Insulindestraat, Albert Scweizerstraat)Schieringen (Xastanjestraat, Cederstraat, Hagedoornplein) en Camminghaburen (Jongama- state, Dotingastate, Mockemastate, Oenemastate, HumaldastateRoptastate, Hanenburg, Schuilenburg en Roordaburg) Het uitgangspunt van verspreide huisvesting over een beperkt gedeelte van de stad is daarmee gehonoreerd. Overigens is door alle woningbouwverenigingen in het gebied een bijdrage geleverd aan het opleveren van het noodzakelijke contingent woningen. Dat de keuze op de drie genoemde wijken is gevallen, hangt vooral samen met het feit dat in deze wijken naar verhouding de meeste woningen direct beschikbaar zijn. Ook de ligging van de wijken ten opzichte van elkaar speelde een rol. Door de mensen niet te ver van elkaar te huis vesten, blijven onderlinge contacten gemakkelijker bestaan. Ook wordt het zo beter mogelijk om specifieke activiteiten en voorzieningen dichter bij de woningen - b.v. in het gunstig gelegen wijkcentrum Schieringen - ta realiseren. - 2 - I

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 530