Afgezien van het feit dat drie gezinnen een familie-band met elkaar hebben,
bestaat er geen directe samenhang in de groep. Wel zijn er in de afgelopen
periode van eerste opvang relaties in de groep gegroeid. Van oorsprong is
men veelal op eigen gelegenheid door de bergen van Iran naar Turkije gevlucht
en heeft men zich daar bij de Turkse autoriteiten gemeld. Door bemiddeling
van de Hoge Commissaris voor vluchtelingen van de Verenigde Naties is een
wijkplaats voor hen gevonden in Nederland. De groep is in twee delen naar
Nederland gekomen: de eerste groep op 19 september j.l., de tweede op 17
oktober j.l.
De gehele groep wordt op dit moment opgevangen in het tijdelijk opvangcentrum
van het Ministerie van W.V.C. in Apeldoorn en krijgt daar het eerste onderwijs
in de Nederlandse taal. Inmiddels wordt "uitplaatsing" naar Leeuwarden voorbe
reid. Deze zal ook in twee etappes plaatsvinden: de eerste groep per 1 decembe--
а.s., de tweede groep per 1 januari a.s. De eerste groep is inmiddels voor een
kennismakingsbezoek in Leeuwarden geweest.
Uitgangspunten
Om door het Rijk te worden aangemerkt als kerngemeente en als zodanig een rijks
bijdrage te ontvangen in de kosten van opvang, maatschappelijke begeleiding en
introductie in de nederlandse samenleving.van de groep Iraniërsdient een plan
te worden gemaakt. Voor een dergelijk opvangplan kiezen wij de volgende uit
gangspunten:
1Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs het voornemen hebben om zich blijvend
in Nederland te vestigen.
2. Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs zich gedurende tenminste één jaar
in Leeuwarden zullen vestigen.
3. Er wordt vanuit gegaan dat de Iraniërs verspreid over een beperkt aantal
woonwijken van Leeuwarden zullen worden gehuisvest.
4. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject onder eindverantwoordelijkheid
van de gemeente wordt gerealiseerd. Voor de uitvoering ervan zal een beroep
gedaan worden op de Iraniërs zelf, op vrijwilligers en een op te zetten
vrijwilligersorganisatie en voorts op (andere) instellingen, die zich
bezighouden met het maatschappelijk en (sociaal) cultureel welzijn.
5. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject een tijdelijk karakter heeft.
De Iraniërs zullen gebruik moeten maken van de bestaande algemene voorzie
ningen en regelingen. Er kunnen slechts voor een aanloop-periode van b.v.
2 jaar specifieke voorzieningen voor de groep worden getroffen.
Er wordt vanuit gegaan dat alle kosten van het project betaald (kunnen)
worden uit de op grond van de Faciliteitenregeling Vluchtelingen door
het Rijk ter beschikking te stellen middelen.
- 3 -
Doelstelling.
Het opvangproject is erop gericht dat de Iraniërs zo snel mogelijk zelfstandig
kunnen functioneren in de nederlandse samenleving. Van meet af aan zal daarom
een beroep gedaan moeten worden op het zelf verrichten van handelingen. In het
kader van het project zal naar middelen en wegen gezocht worden om de ingroei
in de nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te doen verlopen (cursussen,
sociaal-culturele activiteiten). Voorwaarde daarvoor is een redelijke beheer
sing van de nederlandse taal. Daarom zal met voorrang een taaiprogramma moeten
worden aangeboden dat in één jaar tenminste 400 lesuren zal omvatten. De omvang
van een dergelijk programma is overigens ook een eis in het kader van de genoemde
Faciliteitenregeling
Het plan
In concreto zal een aantal zaken geregeld moeten worden voordat de (eerste)
soep Iraniërs naar Leeuwarden komt. Welke zaken dit betreft wordt in dit plan
ingegeven. In verband met de korte termijn, waarop alles zijn beslag moet
hebben gekregen, is met de praktische voorbereiding van één en ander reeds een
begin gemaakt. In het plan komt tevens aan de orde welke middelen ter beschik
king staan voor de uitvoering van het opvangproject en welke organisatiestruc
tuur en verantwoordelijkheidsverdeling ervoor is ontworpen. Eén en ander
tespreken wij hierna successievelijk.
huisvesting.
Voor elke eenheid (alleenstaande of gezin) dient een woning beschikbaar te
zijn. In overleg met het Gemeentelijk Woningbedrijf en de Federatie van
Woningkorporaties is per 1 november '34 woonruimte gereserveerd in de wijken
Cambuursterpad (Insulindestraat, Albert Scweizerstraat)Schieringen
(Xastanjestraat, Cederstraat, Hagedoornplein) en Camminghaburen (Jongama-
state, Dotingastate, Mockemastate, Oenemastate, HumaldastateRoptastate,
Hanenburg, Schuilenburg en Roordaburg)
Het uitgangspunt van verspreide huisvesting over een beperkt gedeelte van
de stad is daarmee gehonoreerd. Overigens is door alle woningbouwverenigingen
in het gebied een bijdrage geleverd aan het opleveren van het noodzakelijke
contingent woningen. Dat de keuze op de drie genoemde wijken is gevallen,
hangt vooral samen met het feit dat in deze wijken naar verhouding de meeste
woningen direct beschikbaar zijn. Ook de ligging van de wijken ten opzichte
van elkaar speelde een rol. Door de mensen niet te ver van elkaar te huis
vesten, blijven onderlinge contacten gemakkelijker bestaan. Ook wordt het
zo beter mogelijk om specifieke activiteiten en voorzieningen dichter bij
de woningen - b.v. in het gunstig gelegen wijkcentrum Schieringen - ta
realiseren.
- 2 -
I