De toewijzing van de woningen aan de Iraniërs heeft inmiddels plaatsgevonden.
Mede gelet op de grootte van de woning en rekening houdend met de relaties
binnen de groep, worden de gezinnen in Camminghaburen en de alleenstaanden
in de beide andere wijken ondergebracht.
Voor de eerste inrichting van de woning is via de GSD een leenbijdrage beschik
baar, die bij het nakomen van de vastgestelde aflossingsplicht slechts gedeel
telijk behoeft te worden terugbetaald. De leenbijdrage is genormeerd en
varieert naar de grootte van het gezin. Ook voor de eventuele kosten van het
opknappen en gebruiksklaar maken van de woning is - via de GSD - een tege
moetkomingsregeling getroffen, waarvan gebruik gemaakt kan worden. De kosten
van beide regelingen zijn in het kader van de Faciliteitenregeling Vluchte
lingen geheel verhaalbaar op het Rijk.
2. (taal)onderwijs.
Door het VJV is in samenwerking met Het Baken een opzet gemaakt voor een
taalonderwijsprogramma, dat een vervolg bedoelt te zijn op het onderwijs
programma dat op dit moment reeds aangeboden wordt in het opvangcentrum
in Apeldoorn.
Het betreft een programma nederlandse taal en maatschappelijke oriëntatie
van minimaal 400 uur, waaraan door de 29 Iraniërs van 18 jaar en ouder kan
(en moet) worden deelgenomen. De taallessen zullen in drie (niveau)groepen
worden gegeven, 4 x per week gedurende 2g a 3 uur. Daarmee zijn de lessen
- wat de frequentie betreft, maar dat geldt ook naar inhoud en methodiek -
vergelijkbaar met de intensieve taalcursussen voor buitenlandersdie door
het VJV en het Baken reeds enige jaren worden gegeven. De taallessen starten
voor de eerste groep op 2 januari en voor de tweede groep op 4 februari 1985.
Vooralsnog is het de bedoeling dat de lessen worden gegeven in de accommo
datie van het VJV en het 3aken. De mogelijkheid wordt nog nagegaan om (ook
lessen te laten plaatsvinden in het wijkgebouw van Schieringen. Voor de dr e
groepen zullen professionele taaldocenten worden aangetrokken.
Om het mogelijk te maken dat beide ouders aan het taaiprogramma kunnen deel
nemen, kan voor de kleinste kinderen gebruik gemaakt worden van de crèche-
voorziening in het gebouw van Het Baken. De (vier) kinderen in de lagere
schoolleeftijd zullen naar verwachting door de ouders op één van de lagere
scholen in de wijk worden geplaatst. Gelet op de achtergrond van de betref
fende Iraniërs, ligt het 't meest voor de hand dat de openbare Sinnemaschool
in Camminghaburen daarvoor in aanmerking zal komen.
Ook voor de peuters en de kleuters zal in de directe nabijheid van die school
een plaatsingsregeling kunnen worden getroffen op resp. de peuterspeelzaal
en de kleuterschool. Het lijkt ons van belang met het oog op een goede inpas-
sing van de kinderen in het nederlandse onderwijssysteem, dat de betreffen
de scholen in de gelegenheid worden gesteld om aangepaste leermiddelen aan
te schaffen en zonodig extra aandacht aan deze kinderen te besteden.
Het aantal kinderen waar het hier om gaatmaakt het echter niet mogelijk om
gebruik te maken van de faciliteiten die het Ministerie van Onderwijs aan
de scholen biedt voor het onderwijs aan niet-nederlandstalige kinderen.
Aan de situatie komt per 1 augustus 1985 een einde, aangezien op die datum
de nieuwe wet op het basisonderwijs in werking treedt, in het kader waarvan
de nu van kracht zijnde normeringen voor stimuleringsleerkrachten vervallen
en zullen worden ingebouwd binnen de nieuwe regeling voor de basisformatie
per school. Tot die datum zal onzes inziens naar een tijdelijke regeling
moeten worden gezocht in het kader van de Faciliteitenregeling Vluchtelingen,
die het de betreffende scholen mogelijk zal maken om in dezen aangepaste
maatregelen te treffen.
3. vrijwilligersorganisatie.
Om de introductie in de nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te laten
verlopen en ook desgewenst begeleiding van de mensen op langere termijn te
kunnen waarborgen, wordt het wenselijk geacht een vrijwilligersorganisatie
op te bouwen. Door deze organisatie kunnen mettertijd tevens activiteiten
worden ontwikkeld, die erop gericht zijn de vluchtelingen te helpen een
zelfstandige plaats in onze samenleving te verwerven.
Het kan als de taak van de vrijwilligers worden gezien om als contactpersoon
op te treden met de individuele Iraniër of het Iraniërs-gezin en te helpen
bij het wegwijs raken in Leeuwarden en het leggen van contacten met de
Leeuwarder bevolking.
Meer concreet gaat het daarbij om taken, zoals:
a. hulp bieden bij het inrichten van de woning, het aanschaffen van
inventaris e.d.
b. vertrouwd maken met de nederlandse leefgewoonten, omgang met ons
geldsysteem e.d.
c. introductie in nederlandse samenlevingsverbanden (scholen voor de
kinderen, sport- en verenigingsleven, wijkorganisaties)
d. praktische uitleg en hulp bij het invullen van formulieren en het
vervullen van andere administratieve formaliteiten.
efungeren als praatpaal en referentiekaderhelpen zoeken naar een
reële vormgeving van de eigen toekomst in Nederland
f. steun en opvang bij persoonlijke problemen en verwijzing naar andere
instanties, indien op bepaalde punten een meer professionele hulp
geboden moet worden.
- 4 -
- 5 -