De toewijzing van de woningen aan de Iraniërs heeft inmiddels plaatsgevonden. Mede gelet op de grootte van de woning en rekening houdend met de relaties binnen de groep, worden de gezinnen in Camminghaburen en de alleenstaanden in de beide andere wijken ondergebracht. Voor de eerste inrichting van de woning is via de GSD een leenbijdrage beschik baar, die bij het nakomen van de vastgestelde aflossingsplicht slechts gedeel telijk behoeft te worden terugbetaald. De leenbijdrage is genormeerd en varieert naar de grootte van het gezin. Ook voor de eventuele kosten van het opknappen en gebruiksklaar maken van de woning is - via de GSD - een tege moetkomingsregeling getroffen, waarvan gebruik gemaakt kan worden. De kosten van beide regelingen zijn in het kader van de Faciliteitenregeling Vluchte lingen geheel verhaalbaar op het Rijk. 2. (taal)onderwijs. Door het VJV is in samenwerking met Het Baken een opzet gemaakt voor een taalonderwijsprogramma, dat een vervolg bedoelt te zijn op het onderwijs programma dat op dit moment reeds aangeboden wordt in het opvangcentrum in Apeldoorn. Het betreft een programma nederlandse taal en maatschappelijke oriëntatie van minimaal 400 uur, waaraan door de 29 Iraniërs van 18 jaar en ouder kan (en moet) worden deelgenomen. De taallessen zullen in drie (niveau)groepen worden gegeven, 4 x per week gedurende 2g a 3 uur. Daarmee zijn de lessen - wat de frequentie betreft, maar dat geldt ook naar inhoud en methodiek - vergelijkbaar met de intensieve taalcursussen voor buitenlandersdie door het VJV en het Baken reeds enige jaren worden gegeven. De taallessen starten voor de eerste groep op 2 januari en voor de tweede groep op 4 februari 1985. Vooralsnog is het de bedoeling dat de lessen worden gegeven in de accommo datie van het VJV en het 3aken. De mogelijkheid wordt nog nagegaan om (ook lessen te laten plaatsvinden in het wijkgebouw van Schieringen. Voor de dr e groepen zullen professionele taaldocenten worden aangetrokken. Om het mogelijk te maken dat beide ouders aan het taaiprogramma kunnen deel nemen, kan voor de kleinste kinderen gebruik gemaakt worden van de crèche- voorziening in het gebouw van Het Baken. De (vier) kinderen in de lagere schoolleeftijd zullen naar verwachting door de ouders op één van de lagere scholen in de wijk worden geplaatst. Gelet op de achtergrond van de betref fende Iraniërs, ligt het 't meest voor de hand dat de openbare Sinnemaschool in Camminghaburen daarvoor in aanmerking zal komen. Ook voor de peuters en de kleuters zal in de directe nabijheid van die school een plaatsingsregeling kunnen worden getroffen op resp. de peuterspeelzaal en de kleuterschool. Het lijkt ons van belang met het oog op een goede inpas- sing van de kinderen in het nederlandse onderwijssysteem, dat de betreffen de scholen in de gelegenheid worden gesteld om aangepaste leermiddelen aan te schaffen en zonodig extra aandacht aan deze kinderen te besteden. Het aantal kinderen waar het hier om gaatmaakt het echter niet mogelijk om gebruik te maken van de faciliteiten die het Ministerie van Onderwijs aan de scholen biedt voor het onderwijs aan niet-nederlandstalige kinderen. Aan de situatie komt per 1 augustus 1985 een einde, aangezien op die datum de nieuwe wet op het basisonderwijs in werking treedt, in het kader waarvan de nu van kracht zijnde normeringen voor stimuleringsleerkrachten vervallen en zullen worden ingebouwd binnen de nieuwe regeling voor de basisformatie per school. Tot die datum zal onzes inziens naar een tijdelijke regeling moeten worden gezocht in het kader van de Faciliteitenregeling Vluchtelingen, die het de betreffende scholen mogelijk zal maken om in dezen aangepaste maatregelen te treffen. 3. vrijwilligersorganisatie. Om de introductie in de nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te laten verlopen en ook desgewenst begeleiding van de mensen op langere termijn te kunnen waarborgen, wordt het wenselijk geacht een vrijwilligersorganisatie op te bouwen. Door deze organisatie kunnen mettertijd tevens activiteiten worden ontwikkeld, die erop gericht zijn de vluchtelingen te helpen een zelfstandige plaats in onze samenleving te verwerven. Het kan als de taak van de vrijwilligers worden gezien om als contactpersoon op te treden met de individuele Iraniër of het Iraniërs-gezin en te helpen bij het wegwijs raken in Leeuwarden en het leggen van contacten met de Leeuwarder bevolking. Meer concreet gaat het daarbij om taken, zoals: a. hulp bieden bij het inrichten van de woning, het aanschaffen van inventaris e.d. b. vertrouwd maken met de nederlandse leefgewoonten, omgang met ons geldsysteem e.d. c. introductie in nederlandse samenlevingsverbanden (scholen voor de kinderen, sport- en verenigingsleven, wijkorganisaties) d. praktische uitleg en hulp bij het invullen van formulieren en het vervullen van andere administratieve formaliteiten. efungeren als praatpaal en referentiekaderhelpen zoeken naar een reële vormgeving van de eigen toekomst in Nederland f. steun en opvang bij persoonlijke problemen en verwijzing naar andere instanties, indien op bepaalde punten een meer professionele hulp geboden moet worden. - 4 - - 5 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 531