0-5 16 Is het college bereid nader P inzicht te geven over de effecten die de gewijzigde procedure inzake de behande ling van het ontwerp-beleids- plan c.a. teweeg brengt t.a.v. (a) de belasting van het amb telijk apparaat (b) het func tioneren van de Raad? zijner tijd in beschouwing wor den genomen. In hoeverre auto matisering van de door de vra gensteller bedoelde taken haalbaar is en zo ja, in hoe verre dat zal leiden tot kos tenbesparing en verlichting van werkdruk, valt nog niet aan te geven. Overigens zij opgemerkt, dat automatisering niet zonder meer behoeft te leiden tot kostenbesparing en verlichting van werkdruk, maar ook andere positieve effecten kan ople veren, waarbij gedacht kan wor den aan de kwaliteit van de informatievoorziening 16 Ja. Dit zal plaatsvinden in het kader van - en zonodig vooruitlopend op - de evaluatie van het algehele commis siestelsel. C. Organisatie en automatisering 17 Kan het college, gezien de P indruk dat steeds meer gemeen ten overgaan tot integratie van diensten en secretarie, aangeven welke "ervaringen el ders" leiden tot de conclusie dat zulks voor Leeuwarden niet in het voornemen ligt? 17 Op dit moment c.q. zijn in di verse gemeenten onderzoeken ingesteld met betrekking tot de totale organisatie binnen de gemeente. Bij veel gemeenten zijn deze onderzoeken er op gericht om te komen tot een integratie van de beleidsvoor bereiding en beleidsuitvoering in zogenaamde departementale sectoren van zorg, waarbij ten behoeve van het waarborgen van de algehele beleidscoördinatie en middelenafweging in de ge meente zogenaamde "secretarieën nieuwe stijl" in het leven wor den geroepen. Met name aan deze "secretarieën nieuwe stijl" wordt in de betreffende gemeen ten verschillende inhoud gege ven. Voor het overgrote deel gaan deze organisatie-on derzoeken, c.q. de voorgestelde wijzigingen op basis daarvan, gepaard met extra werkbelasting gedurende het meestal jaren 0-7 18 Leidt het streven om de ge- P meentelijke diensten "zoveel mogelijk integrale beleids adviezen te laten uitbrengen" tot vermindering van taken van de secretarie c.q. tot vermin dering van de personeelsomvang aldaar? 19 Welke resultaten heeft het P in het collegeprogram (blz. 5, punt 8a.toegezegde critische onderzoek naar de efficiency, met name de taakverdeling tussen secretarie en diensten (los van het DSO-onderzoek) opgeleverd? durende reorganisatieproces, veel onrust in de organisatie met de daaraan verbonden gevolgen en aanzienlijke kosten die een dergelijke operatie met zich mee brengt. Mede gelet op voornoemde factoren en vanwege het feit dat naar onze mening de organisatorische noodzaak daartoe ontbreekt achten wij een dergelijk ingrijpend onder zoek in de Leeuwarder verhoudingen niet gewenst. Overigens zijn er op dit moment nog maar weinig gemeenten die reeds gedurende een langere periode op basis van de nieuwe gemeentelijke modellen werkzaam zijn en met name met "secretarieën nieuwe stijl" ervaring hebben opgedaan. De voordelen van dergelijke an dersoortige structuren staan nog ter discussie. 18/ Als een eerste stap op weg 19 naar het streven om de gemeen telijke diensten zoveel moge lijk integrale beleidsadviezen te laten uitbrengen, wordt op dit moment nagegaan in hoeverre de secretarie zich kan beperken met betrekking tot haar becommentariëring in de vorm van nota's inzake voorstellen van de diensten. Een belang rijke voorwaarde hierbij zal zijn, dat de personele capaci teit terzake bij de verschil lende diensten in kwantitatieve en kwalitatieve zin voldoende is. Uiteraard zal daarbij steeds ook een afweging moeten plaatsvinden over de vraag in hoeverre bundeling van specia lismen (op de secretarie) c.q. decentralisatie daarvan (op de diensten) gewenst is. In enkele sectoren zijn tussen de functionele secretarie-af deling en de betreffende dienst inmiddels afspraken gemaakt, waarbij de diensten de (beleids-)voorstellen op een dergelijke wijze concipiëren, dat in principe op de secreta-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 616