0-16 38 Volgens het college verloopt P het herplaatsen van ambtenaren wier functie wordt opgeheven naar wens. Om hoeveel arbeids plaatsen ging het hierbij over de afgelopen 4 jaar? Moeten deze arbeidsplaatsen met name bij de hogere, middelbare dan wel de lagere functies gezocht worden? Voert het college ook een ac tief beleid m.b.t. het roule ren van beleidsmedewerkers over functies in meerdere be leidsvelden? Zo ja, aan welke aantallen moet in dit geval worden ge dacht? 38 In de afgelopen periode van 2 a 3 jaar zijn ongeveer 9 amb tenaren herplaatst wegens het opheffen van de betrekking en ongeveer 13 ambtenaren her plaatst om sociaal-medische redenen (o.a. APB-keuring)Van de eerstgenoemde 9 her plaatsingen hadden er 8 be trekking op functies op lager niveau en 1 op middelbaar ni veau en van de laatstgenoemde 13 herplaatsingen hadden er 9 betrekking op functies op lager niveau en 4 op functies op mid delbaar niveau. Buiten het kader van het her- plaatsingsbeleid voeren wij geen actief loopbaanbeleid. Mede gelet op de omvang van het apparaat zien wij overigens geen mogelijkheid de in de vraag bedoelde roulatie tot stand te brengen. 39 In een beleidsbrief van het Pa college van B. en W. van Arn hem over de aanpak van discri minatie, racisme en fascisme in de gemeente staat het volgende: Sollicitanten bij de gemeente Arnhem, van wie bekend is of verondersteld wordt dat zij uiting geven of kunnen geven aan racistische of fascisti sche opvattingen, zullen op grond daarvan afgewezen wor den. Wanneer ambtenaren, die al in gemeentedienst zijn, derge lijke uitlatingen doen zullen disciplinaire maatregelen zoals overplaatsing worden overwogen. (Trouw, 27-10-1984). Is het college van plan om de door B. en W. van Arnhem uit gezette beleidslijn over te nemen? 39 Voor wat betreft de behandeling van sollicitanten bij de gemeente Leeuwarden hebben wij gedragsregels vastgesteld. De zogenaamde non-discriminatie paragraaf hebben wij op Uw uitdrukkelijk verzoek aange scherpt (zie Memorie van Ant woord beleidsplan 1984-1988, vraag 34) en luidt thans als volgt: "Geen eisen worden gesteld aan burgerlijke staat, sexuele ge aardheid, psychiatrisch verle den, ziekteverleden, uiterlijke kenmerken, nationaliteit, sociale afkomst, justitieel verleden, godsdienstige-, po litieke- of levensovertuiging, lidmaatschap van een vakbond of andere organisatie. Indien de functie, danwel een tijdelijke beoordeling van nu nog onder vertegenwoordigde groepen, dat wenselijk maken, kunnen eisen gesteld worden aan leeftijd, geslacht, ras, huidskleur regionale afkomst of werkloosheid. Op grond van deze paragraaf 0-17 Wat bedoelt U met de zinsnede dat "in een aantal gevallen niet middels een beroep op de arbeidsmarkt in de vacature behoefte te worden voorzien". Wordt hier gedoeld op het "ondershands" vervullen van vacatures zonder daarbij de normale externe procedure te volgen. Zo ja, acht U een der gelijke werkwijze in overeen stemming met het uitgangspunt, dat elke Nederlander in begin sel gelijke kansen moet hebben als het gaat om het voorzien in vacatures bij de overheid? stellen wij bij de selectie geen onderzoek in naar de politieke- of levensovertuiging van de sollicitanten. Ingeval er aanwijzingen zijn dat een ambtenaar die reeds in onze dienst is zich op een racistische of facistische wij ze uitlaat en wij zulks consta teren of wij erop attent gemaakt worden zullen wij een onderzoek instellen en worden met inachtneming van de terzake geldende regels disciplinaire maatregelen niet bij voorbaat uitgesloten. 40 Ingevolge art. B7 van het Al gemeen Ambtenarenreglement ge schiedt de vervulling van een vacature bij voorkeur uit het personeel van de gemeenteBo vendien hebben wij besloten tot een actief herplaatsings- beleid. Nadat onderzocht is of er her plaatsingen gerealiseerd kunnen worden, worden alle vacatures eerst intern, dat wil zeggen voor het eigen personeel, aan gekondigd. In de gevallen dat er dan een of meer geschikte kandidaten reageren vindt benoeming plaats, en wordt er niet extern (middels een beroep op de arbeidsmarkt) geworven. De kwalificatie "ondershands vervullen van vacatures" achten wij hier niet van toepassing. Indien gemeentelijke diensten spontaan, derhalve zonder uit drukkelijke aanwijzing van het college/de verantwoordelijke wethouder, plannen gaat ont werpen en uitwerken, kan de situatie ontstaan dat het zicht op het bestaan van on rendabele delen in het appa raat wordt bemoeilijkt; leeg loop wordt dan weggepland. Is het college bereid toe te zeggen dat daartegen zal wor den opgetreden? 41 De in de vraag beschreven si tuatie doet zich, naar ons oor deel niet in die mate voor dat het noodzakelijk is terzake maatregelen te treffen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 621