0-16
38 Volgens het college verloopt
P het herplaatsen van ambtenaren
wier functie wordt opgeheven
naar wens. Om hoeveel arbeids
plaatsen ging het hierbij over
de afgelopen 4 jaar? Moeten
deze arbeidsplaatsen met name
bij de hogere, middelbare dan
wel de lagere functies gezocht
worden?
Voert het college ook een ac
tief beleid m.b.t. het roule
ren van beleidsmedewerkers
over functies in meerdere be
leidsvelden?
Zo ja, aan welke aantallen
moet in dit geval worden ge
dacht?
38 In de afgelopen periode van 2 a
3 jaar zijn ongeveer 9 amb
tenaren herplaatst wegens het
opheffen van de betrekking en
ongeveer 13 ambtenaren her
plaatst om sociaal-medische
redenen (o.a. APB-keuring)Van
de eerstgenoemde 9 her
plaatsingen hadden er 8 be
trekking op functies op lager
niveau en 1 op middelbaar ni
veau en van de laatstgenoemde
13 herplaatsingen hadden er 9
betrekking op functies op lager
niveau en 4 op functies op mid
delbaar niveau.
Buiten het kader van het her-
plaatsingsbeleid voeren wij
geen actief loopbaanbeleid.
Mede gelet op de omvang van het
apparaat zien wij overigens
geen mogelijkheid de in de
vraag bedoelde roulatie tot
stand te brengen.
39 In een beleidsbrief van het
Pa college van B. en W. van Arn
hem over de aanpak van discri
minatie, racisme en fascisme
in de gemeente staat het
volgende:
Sollicitanten bij de gemeente
Arnhem, van wie bekend is of
verondersteld wordt dat zij
uiting geven of kunnen geven
aan racistische of fascisti
sche opvattingen, zullen op
grond daarvan afgewezen wor
den.
Wanneer ambtenaren, die al in
gemeentedienst zijn, derge
lijke uitlatingen doen zullen
disciplinaire maatregelen
zoals overplaatsing worden
overwogen.
(Trouw, 27-10-1984).
Is het college van plan om de
door B. en W. van Arnhem uit
gezette beleidslijn over te
nemen?
39 Voor wat betreft de behandeling
van sollicitanten bij de
gemeente Leeuwarden hebben wij
gedragsregels vastgesteld. De
zogenaamde non-discriminatie
paragraaf hebben wij op Uw
uitdrukkelijk verzoek aange
scherpt (zie Memorie van Ant
woord beleidsplan 1984-1988,
vraag 34) en luidt thans als
volgt:
"Geen eisen worden gesteld aan
burgerlijke staat, sexuele ge
aardheid, psychiatrisch verle
den, ziekteverleden, uiterlijke
kenmerken, nationaliteit,
sociale afkomst, justitieel
verleden, godsdienstige-, po
litieke- of levensovertuiging,
lidmaatschap van een vakbond of
andere organisatie. Indien de
functie, danwel een tijdelijke
beoordeling van nu nog onder
vertegenwoordigde groepen, dat
wenselijk maken, kunnen eisen
gesteld worden aan leeftijd,
geslacht, ras, huidskleur
regionale afkomst of
werkloosheid.
Op grond van deze paragraaf
0-17
Wat bedoelt U met de zinsnede
dat "in een aantal gevallen
niet middels een beroep op de
arbeidsmarkt in de vacature
behoefte te worden voorzien".
Wordt hier gedoeld op het
"ondershands" vervullen van
vacatures zonder daarbij de
normale externe procedure te
volgen. Zo ja, acht U een der
gelijke werkwijze in overeen
stemming met het uitgangspunt,
dat elke Nederlander in begin
sel gelijke kansen moet hebben
als het gaat om het voorzien
in vacatures bij de overheid?
stellen wij bij de selectie
geen onderzoek in naar de
politieke- of levensovertuiging
van de sollicitanten.
Ingeval er aanwijzingen zijn
dat een ambtenaar die reeds in
onze dienst is zich op een
racistische of facistische wij
ze uitlaat en wij zulks consta
teren of wij erop attent
gemaakt worden zullen wij een
onderzoek instellen en worden
met inachtneming van de terzake
geldende regels disciplinaire
maatregelen niet bij voorbaat
uitgesloten.
40 Ingevolge art. B7 van het Al
gemeen Ambtenarenreglement ge
schiedt de vervulling van een
vacature bij voorkeur uit het
personeel van de gemeenteBo
vendien hebben wij besloten tot
een actief herplaatsings-
beleid.
Nadat onderzocht is of er her
plaatsingen gerealiseerd kunnen
worden, worden alle vacatures
eerst intern, dat wil zeggen
voor het eigen personeel, aan
gekondigd.
In de gevallen dat er dan een
of meer geschikte kandidaten
reageren vindt benoeming
plaats, en wordt er niet extern
(middels een beroep op de
arbeidsmarkt) geworven.
De kwalificatie "ondershands
vervullen van vacatures" achten
wij hier niet van toepassing.
Indien gemeentelijke diensten
spontaan, derhalve zonder uit
drukkelijke aanwijzing van het
college/de verantwoordelijke
wethouder, plannen gaat ont
werpen en uitwerken, kan de
situatie ontstaan dat het
zicht op het bestaan van on
rendabele delen in het appa
raat wordt bemoeilijkt; leeg
loop wordt dan weggepland. Is
het college bereid toe te
zeggen dat daartegen zal wor
den opgetreden?
41 De in de vraag beschreven si
tuatie doet zich, naar ons oor
deel niet in die mate voor dat
het noodzakelijk is terzake
maatregelen te treffen.