1-8 plannen binnen de VNG (en VFG) en deze zonodig te starten? D. Overige beschermende maatregelen 78 P 79 G 80 G Tracht de politie ook in ge sprek te komen met de groep SC Cambuursupporters, "die ge welddadigheden niet uit de weg gaat"? In hoeverre hebben B. en W. het voornemen om een contact persoon te doen aantrekken om problemen met de eigen aanhang van Cambuur vroegtijdig te onderkennen c.q. preventief op te lossen? Voor maatregelen van orde is een post van 7.500,opge nomen i.v.m. het bezoek van "supporters" van betaalde voetbalclubs. Is de mogelijkheid onderzocht deze en andere kosten te verhalen hetzij op de ont vangende of op de bezoekende voetbalclub hetzij op beide clubs? 78 Binnen de groep supporters van SC-Cambuur, welke op de zuide lijke staanplaatsentribune pleegt plaats te nemen, lijkt zich een zeker organisatorisch verband te ontwikkelen. Met vertegenwoordigers van deze groep heeft op het politiebu reau een gesprek plaatsgevonden teneinde over en weer meer begrip te kweken. In dat kader is ook besloten tot het spelen van een voetbalwedstrijd tussen vertegenwoordigers van deze supporters en de politie. Deze wedstrijd vond plaats op 10 november jl. (uitslag 4-2 in het voordeel van de politie). 79 De contacten van de politie met de SC-Cambuur plegen, conform de aanbevelingen van de KNVB, reeds via daartoe aangewezen functionarissen te verlopen. 80 De mogelijkheid tot het verha len van o.m. de kosten van het in het belang van de openbare orde noodzakelijke transport van voetbalsupporters is lan delijk in discussie. Tot nog toe is daar geen een duidig resultaat uitgekomen. Met het bestuur van de SC- Carabuur hebben eveneens reeds enkele besprekingen plaats gevonden, zonder een voor wat het kostenverhaal aangaat, gunstig resultaat. Overigens wordt van die zijde wel alle mogelijke medewerking verleend ter voorkoming van wanor delijkheden. 2-1 Hoofdfunctie 2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat A. Wegen, Straten en Pleinen 81 In Functie 210, wegen, straten D en pleinen, spreekt het col lege de verwachting uit dat nog in deze beleidsperiode de aanleg van de Oostergoweg in uitvoering kan worden genomen. In deze zelfde Functie 210 laat het college echter even eens weten: "Gelet op de moeilijke positie waarin de gemeente verkeert, achten wij het noodzakelijk de stelpost civieltechnische werken jaarlijks met 1.74 mil joen aan investeringsruimte te verlagen". Mocht de verwachting van het college aangaande de aanleg van de Oostergoweg bewaarheid worden, zal de eigen bijdrage die ten laste komt van de gemeente praktisch de volle dige investeringsruimte civiel-technische werken opeisen. Acht het college dit verant woord gezien de vele verkeers knelpunten die op een oplos sing liggen te wachten, we denken b.v. aan de verkeers afwikkeling van het Vrij heidsplein? 82 Ten koste van welke civiel- P technische werken zal het ver lagen van de betreffende stel post met 1,74 miljoen vooral gaan? 83 Welke rijksbijdragen worden P verwacht voor de aanleg van de Oostergoweg en op welke ter mijn, e.e.a. ook in relatie tot de voorgenomen verlaging van de stelpost civieltech nische werken? 81/ Zoals gesteld zal de uit- 82/ voering van de Oostergoweg, 83 welke wij nog immer hoogst noodzakelijk achten, in sterke mate afhankelijk zijn van het verkrijgen van de benodigde rijksbijdragen. Wij gaan er van uit dat de rijksbijdrage mini maal 90% van de totale kosten zal bedragen. Aangezien het gemeentelijk aandeel over een aantal jaren zal kunnen worden gespreid, zal bij uitvoering gedurende drie jaar plm. 1 milj./jr. aan de stelpost wor den onttrokken. De recontructie van het Vrijheidsplein zal, voor welke oplossing ook t.z.t. wordt gekozen, een dermate hoge investering vergen, dat alleen uit voering met maximale sub sidiëring van rijkswege moge lijk zal zijn. De verdeling van de stelpost civ. technische werken komt jaarlijks in de Commissie O.W. aan de orde. De consequentie van een verlaging van de stelpost wordt beoor deeld. 84 Volgens het collegeprogram Pa wordt de aanleg van directe fietsverbindingen tussen nieuwbouwwijken en het stads- 84 Deze fietsverbindingen behouden hoge prioriteit. Deze zal even wel worden afgewogen tegen andere civieltechnische werken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 629