1-8
plannen binnen de VNG (en VFG)
en deze zonodig te starten?
D. Overige beschermende maatregelen
78
P
79
G
80
G
Tracht de politie ook in ge
sprek te komen met de groep SC
Cambuursupporters, "die ge
welddadigheden niet uit de weg
gaat"?
In hoeverre hebben B. en W.
het voornemen om een contact
persoon te doen aantrekken om
problemen met de eigen aanhang
van Cambuur vroegtijdig te
onderkennen c.q. preventief op
te lossen?
Voor maatregelen van orde is
een post van 7.500,opge
nomen i.v.m. het bezoek van
"supporters" van betaalde
voetbalclubs.
Is de mogelijkheid onderzocht
deze en andere kosten te
verhalen hetzij op de ont
vangende of op de bezoekende
voetbalclub hetzij op beide
clubs?
78 Binnen de groep supporters van
SC-Cambuur, welke op de zuide
lijke staanplaatsentribune
pleegt plaats te nemen, lijkt
zich een zeker organisatorisch
verband te ontwikkelen. Met
vertegenwoordigers van deze
groep heeft op het politiebu
reau een gesprek plaatsgevonden
teneinde over en weer meer
begrip te kweken. In dat kader
is ook besloten tot het spelen
van een voetbalwedstrijd tussen
vertegenwoordigers van deze
supporters en de politie. Deze
wedstrijd vond plaats op
10 november jl. (uitslag 4-2 in
het voordeel van de politie).
79 De contacten van de politie met
de SC-Cambuur plegen, conform
de aanbevelingen van de KNVB,
reeds via daartoe aangewezen
functionarissen te verlopen.
80 De mogelijkheid tot het verha
len van o.m. de kosten van het
in het belang van de openbare
orde noodzakelijke transport
van voetbalsupporters is lan
delijk in discussie.
Tot nog toe is daar geen een
duidig resultaat uitgekomen.
Met het bestuur van de SC-
Carabuur hebben eveneens reeds
enkele besprekingen plaats
gevonden, zonder een voor wat
het kostenverhaal aangaat,
gunstig resultaat. Overigens
wordt van die zijde wel alle
mogelijke medewerking verleend
ter voorkoming van wanor
delijkheden.
2-1
Hoofdfunctie 2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat
A. Wegen, Straten en Pleinen
81 In Functie 210, wegen, straten
D en pleinen, spreekt het col
lege de verwachting uit dat
nog in deze beleidsperiode de
aanleg van de Oostergoweg in
uitvoering kan worden
genomen.
In deze zelfde Functie 210
laat het college echter even
eens weten:
"Gelet op de moeilijke positie
waarin de gemeente verkeert,
achten wij het noodzakelijk de
stelpost civieltechnische
werken jaarlijks met 1.74 mil
joen aan investeringsruimte te
verlagen".
Mocht de verwachting van het
college aangaande de aanleg
van de Oostergoweg bewaarheid
worden, zal de eigen bijdrage
die ten laste komt van de
gemeente praktisch de volle
dige investeringsruimte
civiel-technische werken
opeisen.
Acht het college dit verant
woord gezien de vele verkeers
knelpunten die op een oplos
sing liggen te wachten, we
denken b.v. aan de verkeers
afwikkeling van het Vrij
heidsplein?
82 Ten koste van welke civiel-
P technische werken zal het ver
lagen van de betreffende stel
post met 1,74 miljoen vooral
gaan?
83 Welke rijksbijdragen worden
P verwacht voor de aanleg van de
Oostergoweg en op welke ter
mijn, e.e.a. ook in relatie
tot de voorgenomen verlaging
van de stelpost civieltech
nische werken?
81/ Zoals gesteld zal de uit-
82/ voering van de Oostergoweg,
83 welke wij nog immer hoogst
noodzakelijk achten, in sterke
mate afhankelijk zijn van het
verkrijgen van de benodigde
rijksbijdragen. Wij gaan er van
uit dat de rijksbijdrage mini
maal 90% van de totale kosten
zal bedragen. Aangezien het
gemeentelijk aandeel over een
aantal jaren zal kunnen worden
gespreid, zal bij uitvoering
gedurende drie jaar plm. 1
milj./jr. aan de stelpost wor
den onttrokken. De recontructie
van het Vrijheidsplein zal,
voor welke oplossing ook t.z.t.
wordt gekozen, een dermate hoge
investering vergen, dat alleen
uit voering met maximale sub
sidiëring van rijkswege moge
lijk zal zijn. De verdeling van
de stelpost civ. technische
werken komt jaarlijks in de
Commissie O.W. aan de orde. De
consequentie van een verlaging
van de stelpost wordt beoor
deeld.
84 Volgens het collegeprogram
Pa wordt de aanleg van directe
fietsverbindingen tussen
nieuwbouwwijken en het stads-
84 Deze fietsverbindingen behouden
hoge prioriteit. Deze zal even
wel worden afgewogen tegen
andere civieltechnische werken.