2-4 keling van het Vrijheidsplein? 92 Onlangs zijn verkeersoplos- C singen vastgesteld voor o.m. de Huizumerlaan en de Tijnje- dijk. Op zich passen deze oplos singen binnen het verkeers- structuurplan. Ligt hieraan een planning ten grondslag? 93 De inrichting van het Jacobij- P nerkerkhof voldoet niet aan de verwachtingen omdat het plein te leeg, te kaal, is. Over weegt het college om tot een bepaalde aanpassing te komen, bijv. door het planten van een aantal grotere bomen? 94 Het valt op dat na bouwwerk- P zaamheden met name in de bin nenstad vernielde straten en pleinen niet of maar ten dele worden hersteld. Het ten koste van veel geld herstelde en ingerichte Jacobijnerkerkhof is daarvan een voorbeeld. Welke maatregelen denkt het college te nemen om aange brachte schade en vernielingen te doen herstellen? 95 Op sommige plaatsen in onze P stad zijn de trottoirs on bruikbaar t.g.v. de heesters die over de omheining groeien. Is het niet wenselijk, de burgers te wijzen op hun plicht in dezen? Het spreekt voor zich dat het gemeentebe stuur daarbij zelf het goede van dit plein is nu overleg gaande over een tussentijdse oplossing. Deze houdt in dat de verbinding Groningerstraatweg - Prof. Gerbrandyweg ontkoppeld wordt van het Vrijheidsplein. Het plein blijft dan in zijn huidige vorm gehandhaafd. 92 Bij de jaarlijkse verdeling van de stelpost civieltechnische werken worden de op dit gebied te stellen prioriteiten tegen elkaar afgewogen. 93 Wij onderzoeken of met het plaatsen van grotere bomen het plein nader vorm kan worden gegeven. Wij hebben overigens besloten af te zien van het plaatsen van een monumentaal object op het Jacobijner Kerkhof. 94 Bij bouwactiviteiten, zowel in de binnenstad als in nieuw bouwwijken, dient door de aan nemer van het werk een waar borgsom te worden gestort. Deze waarborgsom wordt aangesproken indien schade aan het wegdek moet worden hersteld. Het valt in een aantal gevallen overi gens niet na te gaan wie de schade veroorzaakt heeft, omdat meerderen bouwmaterialen afle veren en werkzaamheden uit voeren. In zo'n geval dienen de her- stelkosten ten laste van het onderhoudsbudget te worden ge bracht. 95 In voorkomende gevallen worden burgers schriftelijk verzocht heesters, die over de omheining groeien en overlast veroorzaken aan passanten, te snoeien. Door het teruglopende onder houdsbudget zal het niet moge lijk zijn te garanderen dat op elk moment en op elke plaats 2-5 voorbeeld geeft! 96 Bewoners van woonschepen aan 96 P o.a. het Bisschopsrak gebrui ken de grond vóór hun schepen al geruime tijd als tuin en/of opslagruimte. Is het college met ons van mening dat deze in de tijd gegroeide situatie gelegali seerd dient te worden? Zo ja, op welke wijze? 97 Parkeerwachters plegen in 97 P duo's hun werk te doen. Gevolg daarvan is dat de betreffende duo's regelmatig en waarneem baar gezamenlijk hetzelfde werk doen dat één parkeerwach ter in dezelfde tijd ook had kunnen doen. Achtergrond van deze maatregel zal zijn dat de parkeer wachters elkaar bijstand kun nen verlenen ingeval zich pro blemen voordoen. Deze werk wijze is uit een oogpunt van efficiënte werkverdeling en het maximaliseren van parkeer- opbrengsten ondoelmatig. Is het college met ons van mening, dat het mogelijk moet zijn, dat parkeerwachters steeds per duo een straat con troleren, de ene aan de ene zijde van de straat en de andere aan de andere kant? In die situatie kan men elkaar zo nodig bijstaan bij pro blemen, terwijl de effec tiviteit en daarmee de op brengsten vrijwel worden ver dubbeld. 98 Heeft het college zich een 98 C voorstelling gemaakt van een eventueel boemerang-effect bij (relatief sterke) verhoging van parkeertarieven? (weglekken van koopkrachtige vraag naar goedkopere buurge meenten). genoemde hinder kan worden voorkomen. We zullen echter trachten de overlast zoveel mogelijk te beperken. De laatste tijd wordt gecon stateerd, dat particulieren in toenemende mate stroken ge meentegrond annexeren. Het gaat hierbij in sommige gevallen om een behoorlijke oppervlakte. De geschetste situatie aan het Bisschopsrak heeft onze aan dacht. Deze gedachte zullen wij met de korpsleiding bespreken. Wij achten een aanpassing van de parkeertarieven mede in het licht van het totale parkeer beleid noodzakelijk en aan vaardbaar. Overigens wijkt de tariefstelling naar ons oordeel niet ongunstig af van die in vergelijkbare steden. Wij vre zen dan ook niet het bedoelde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 631