2-6 99 Bij oplevering van de nieuwe C Van Harinxmabrug in R.W. 32 zal aan de zuidzijde hiervan een grote overdekte loze ruimte ontstaan. In hoeverre kan bedoelde ruimte effectief resp. voor welk doel geschikt gemaakt worden? 100 Heeft het college de risico's G ingecalculeerd, wanneer het verlichtingsniveau van met name de Groeneweg zal worden verlaagd? Diefstal, beroving, inbraak etc. zijn immers geen uitzon deringen in Leeuwarden. 101 Indien mocht blijken, dat door V minder lampvermogen in de woonwijken en door beperking van de brandduur het van dalisme en de onveiligheid voor de inwoners toenemen, bent U dan bereid deze maatre gelen weer terug te schroeven? B. Verkeersmaatregelen te land 102 Op grond van de studie over de C westelijke binnenstadstangent wordt voorgesteld het tweerichtingen verkeer (voor lopig?) te handhaven. Er wordt voor meerdere buurten nader onderzoek gedaan, c.q. plannen gemaakt. Is er aanleiding op basis van het voorgaande het verkeers- structuurplan te herzien of aan te passen? 103 Op welke termijn bepaalt het P college een standpunt terzake van het verkeerscirculatieplan in het Valeriuskwartier? Zo er op korte termijn geen standpunt zal worden ingeno men, is het college dan bereid boemerangeffec t 99 Een dergelijke ruimte bij de Drachsterbrug is bij de afde ling Plantsoenen van de Dienst Stadsontwikkeling in gebruik als zgn. posthuis. Aan een posthuis bij de Van Harinxma brug bestaat evenwel geen be hoefte. Wij zullen ons t.z.t. beraden of de bedoelde ruimte ook voor een ander doel kan worden gebruikt. 100/ De verlaging van het verlich- 101 tingsniveau van de Groeneweg en de Anne Vondelingweg is mo gelijk omdat het huidige niveau boven de landelijke norm voor verkeerswegen ligt. Het risico van verhoging van de criminali teit wordt naar onze mening door de thans te nemen maatre gelen niet groter. Overigens hebben wij besloten om in de buurt van horecabe drijven in de binnenstad geen reducering van het verlich tingsniveau toe te passen. Uiteraard is het mogelijk om indien de noodzaak daartoe blijkt de reducering ongedaan te maken. 102 Een herziening van het Ver- keersstructuurplan wordt voor lopig niet overwogen. 103 Wij hebben over de verkeers problematiek in deze wijk in middels een standpunt ingeno men. Dit standpunt zal binnen kort met het buurtcomité worden besproken. De verkeers technische commissie en de 2-7 de achterliggende argumenten/ meningsverschillen ter discussie te stellen? Ziet het college mogelijkheden het sluipverkeer door het Va leriuskwartier dat van en naar het Westeinde gaat, tegen te gaan? De wegbewijzering in de hele stad laat te wensen over, m.n. centrum/parkeergarageIs het niet mogelijk om vanaf de be langrijkste invalswegen (Schrans, Dracht3terplein, HarlingertrekwegTroelstra- weg, Groningerstraatweg) deze te verbeteren? Er zijn hier en daar in de stad verkeersborden waarop nauwelijks iets te lezen valt vanwege vervuiling of anders zins. Wat kan er aan gedaan worden om hier verbetering in te brengen? verkeerscommissie hebben beide advies uitgebracht. 104 Om dit sluipverkeer tegen te gaan zal eerst de capaciteit van het kruispunt Harlinger- straatweg-Douwe Kalmaleane moeten worden vergroot. Gelet op de beperkte omvang van dit verkeer en gezien de omvang rijke en kostbare reconstructie van het kruispunt zien wij voorshands geen aanleiding hiertoe over te gaan. 105 Wij zullen U begin 1985 een voorstel doen inzake de aan passing van de bewegwijzering in Leeuwarden. Daarbij zal ook de bewegwijze ring vanaf de invalswegen naar het centrum van de stad worden betrokken. 106 Zoals reeds bij de beantwoor ding van vraag nr. 105 is op gemerkt, zullen wij U begin 1985 een voorstel doen omtrent de aanpassing van de bewegwij zering in Leeuwarden. De be staande verweerde borden zullen vervolgens worden vervangen. Het gebeurt te vaak dat het zicht op verkeerssituaties wordt belemmerd door gemeen telijk groen en/of verkeers borden. Wil het college deze problematiek onderzoeken en ter zake verbeteringen aan brengen? 107 De Dienst Stadsontwikkeling neemt indien het zicht op ver keerssituaties wordt belemmerd de nodige maatregelen. Op dit gebied wordt nauw samengewerkt met de politie, terwijl voorts op klachten van burgers alert wordt gereageerd. Wij zijn van mening dat op deze wijze voldoende aandacht aan deze problematiek wordt besteed en dat terzake geen nadere regeling behoeft te worden getroffen. Op vele plaatsen in de stad worden de verbodsborden voor fietsers genegeerd. Bovendien wordt vaak zonder licht ge fietst, hetgeen vooral in het 108 Gelet op de positieve resul taten in andere steden is be sloten ook in Leeuwarden bij zondere aandacht te schenken aan het gedrag van met name

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 632