2-6
99 Bij oplevering van de nieuwe
C Van Harinxmabrug in R.W. 32
zal aan de zuidzijde hiervan
een grote overdekte loze
ruimte ontstaan. In hoeverre
kan bedoelde ruimte effectief
resp. voor welk doel geschikt
gemaakt worden?
100 Heeft het college de risico's
G ingecalculeerd, wanneer het
verlichtingsniveau van met
name de Groeneweg zal worden
verlaagd?
Diefstal, beroving, inbraak
etc. zijn immers geen uitzon
deringen in Leeuwarden.
101 Indien mocht blijken, dat door
V minder lampvermogen in de
woonwijken en door beperking
van de brandduur het van
dalisme en de onveiligheid
voor de inwoners toenemen,
bent U dan bereid deze maatre
gelen weer terug te schroeven?
B. Verkeersmaatregelen te land
102 Op grond van de studie over de
C westelijke binnenstadstangent
wordt voorgesteld het
tweerichtingen verkeer (voor
lopig?) te handhaven.
Er wordt voor meerdere buurten
nader onderzoek gedaan, c.q.
plannen gemaakt.
Is er aanleiding op basis van
het voorgaande het verkeers-
structuurplan te herzien of
aan te passen?
103 Op welke termijn bepaalt het
P college een standpunt terzake
van het verkeerscirculatieplan
in het Valeriuskwartier?
Zo er op korte termijn geen
standpunt zal worden ingeno
men, is het college dan bereid
boemerangeffec t
99 Een dergelijke ruimte bij de
Drachsterbrug is bij de afde
ling Plantsoenen van de Dienst
Stadsontwikkeling in gebruik
als zgn. posthuis. Aan een
posthuis bij de Van Harinxma
brug bestaat evenwel geen be
hoefte. Wij zullen ons t.z.t.
beraden of de bedoelde ruimte
ook voor een ander doel kan
worden gebruikt.
100/ De verlaging van het verlich-
101 tingsniveau van de Groeneweg en
de Anne Vondelingweg is mo
gelijk omdat het huidige niveau
boven de landelijke norm voor
verkeerswegen ligt. Het risico
van verhoging van de criminali
teit wordt naar onze mening
door de thans te nemen maatre
gelen niet groter.
Overigens hebben wij besloten
om in de buurt van horecabe
drijven in de binnenstad geen
reducering van het verlich
tingsniveau toe te passen.
Uiteraard is het mogelijk om
indien de noodzaak daartoe
blijkt de reducering ongedaan
te maken.
102 Een herziening van het Ver-
keersstructuurplan wordt voor
lopig niet overwogen.
103 Wij hebben over de verkeers
problematiek in deze wijk in
middels een standpunt ingeno
men. Dit standpunt zal binnen
kort met het buurtcomité worden
besproken. De verkeers
technische commissie en de
2-7
de achterliggende argumenten/
meningsverschillen ter
discussie te stellen?
Ziet het college mogelijkheden
het sluipverkeer door het Va
leriuskwartier dat van en naar
het Westeinde gaat, tegen te
gaan?
De wegbewijzering in de hele
stad laat te wensen over, m.n.
centrum/parkeergarageIs het
niet mogelijk om vanaf de be
langrijkste invalswegen
(Schrans, Dracht3terplein,
HarlingertrekwegTroelstra-
weg, Groningerstraatweg) deze
te verbeteren?
Er zijn hier en daar in de
stad verkeersborden waarop
nauwelijks iets te lezen valt
vanwege vervuiling of anders
zins. Wat kan er aan gedaan
worden om hier verbetering in
te brengen?
verkeerscommissie hebben beide
advies uitgebracht.
104 Om dit sluipverkeer tegen te
gaan zal eerst de capaciteit
van het kruispunt Harlinger-
straatweg-Douwe Kalmaleane
moeten worden vergroot. Gelet
op de beperkte omvang van dit
verkeer en gezien de omvang
rijke en kostbare reconstructie
van het kruispunt zien wij
voorshands geen aanleiding
hiertoe over te gaan.
105 Wij zullen U begin 1985 een
voorstel doen inzake de aan
passing van de bewegwijzering
in Leeuwarden.
Daarbij zal ook de bewegwijze
ring vanaf de invalswegen naar
het centrum van de stad worden
betrokken.
106 Zoals reeds bij de beantwoor
ding van vraag nr. 105 is op
gemerkt, zullen wij U begin
1985 een voorstel doen omtrent
de aanpassing van de bewegwij
zering in Leeuwarden. De be
staande verweerde borden zullen
vervolgens worden vervangen.
Het gebeurt te vaak dat het
zicht op verkeerssituaties
wordt belemmerd door gemeen
telijk groen en/of verkeers
borden. Wil het college deze
problematiek onderzoeken en
ter zake verbeteringen aan
brengen?
107 De Dienst Stadsontwikkeling
neemt indien het zicht op ver
keerssituaties wordt belemmerd
de nodige maatregelen. Op dit
gebied wordt nauw samengewerkt
met de politie, terwijl voorts
op klachten van burgers alert
wordt gereageerd.
Wij zijn van mening dat op deze
wijze voldoende aandacht aan
deze problematiek wordt besteed
en dat terzake geen nadere
regeling behoeft te worden
getroffen.
Op vele plaatsen in de stad
worden de verbodsborden voor
fietsers genegeerd. Bovendien
wordt vaak zonder licht ge
fietst, hetgeen vooral in het
108 Gelet op de positieve resul
taten in andere steden is be
sloten ook in Leeuwarden bij
zondere aandacht te schenken
aan het gedrag van met name