2-8
huidige jaargetijde gevaarlijk
is. Zou het college in over
weging willen nemen jaarlijks
een actieweek te organiseren,
waarin de politie (extra) con
trole op e.e.a. uitoefent?
109 Hoe staat het met het op grote
D schaal invoeren van de 30 km
borden om mede daardoor een
veiliger woon- en speelsitua-
tie te scheppen in woonwijken?
110 Is er enig zicht op de beno-
P digde gelden voor de invoering
van de 30 km/uur-maatregel in
woongebieden en dorpen?
C. Stadsau tobusd ienst
111 Zijn er aanwijzingen, dat het
G openbaar vervoer in Leeuwarden
zich positief ontwikkelt?
112 Welke commissies of instel-
P lingen zullen betrokken worden
jeugdige fietsers. De politie
let hierbij in het bijzonder op
de verlichting. Op de Jaarbeurs
van Friesland was de
voorlichtingsstand van de poli
tie daar grotendeels aan
gewijd. Ook via de media vindt
gerichte voorlichting plaats.
Het politie-optreden in de win
termaanden omvat - in aan
sluiting op de
voorlichting -gerichte contro
les. Afhankelijk van de
resultaten zal deze aanpak wor
den voortgezet.
109/ De Dienst Stadsontwikkeling
110 heeft een inventarisatie ge
maakt van de gebieden waar een
30 km/uur-zone kan worden in
gevoerd. Daarbij is tevens een
voorlopige prioriteitenvolgorde
aangegeven. In de aan de
invoering van 30 km/uur-zones
verbonden kosten bestaat momen
teel echter nog onvoldoende
inzicht. Van rijkswege wordt
ervan uitgegaan dat met minder
dan de helft.van de kosten van
het inrichten van woonerven
(ca. 100,per m2) kan wor
den volstaan. Zodra hierover
duidelijkheid bestaat zullen
wij U omtrent de (gefaseerde)
invoering van de 30
km/uur-regeling en de kosten
dekking een voorstel doen.
111 Neen. In de jaren 1982 en 1983
lag het aantal passagiers dat
gebruik maakte van de stads
dienst op hetzelfde niveau van
rond 3-980.000. Naar verwach
ting zal in 1984 dit aantal
lager komen te liggen. Wij
achten het niet uitgesloten dat
dit het gevolg is van de sterke
tariefstijging en wellicht van
de gewijzigde routes in de bin
nenstad tengevolge van de werk
zaamheden aldaar.
112 Ter zake zal de Verkeerscom-
missie worden betrokken.
2-9
bij de route en/of frequentie
wijzigingen van het stadsver
voer, nu dit een gemeentelijke
zaak wordt?
D. Binnenhavens en waterwegen
113 De provincie heeft een vast
D baggerschemaom de tien jaar
wordt het vaarwater uitge
baggerd en op vereiste diepte
gehouden. Terwijl bij tussen
tijdse klachten van schippers
wordt gepeild en bij geconsta
teerde ondiepte het vaarwater
meteen op gewenste diepte
ordt gebracht.
Ervan uitgaande dat ook voor
het college het onderhoud aan
het vaarwater een net zo van
zelfsprekende zaak is als
onderhoud aan het gemeentelijk
wegennet
Welk baggerschema geldt voor
het gemeentelijk vaarwater en
kunt U een overzicht geven van
de peilingen en uitgevoerde/
nog uit te voeren baggerwerk-
zaamheden van de afgelopen
tien jaar en de komende jaren
die dit beleidsplan bestrij
ken?
113 In de afgelopen tien jaar zijn
de volgende vaarwegen en vaar
ten gebaggerd:
de Oostergrachtswal (van
Dokk. Ee tot Nieuwe Kanaal)
de Tuinen
de Weaze
de Voorstreek
de Nieuwestad en Schavernek
de Wirdumervaart tussen Ra
penburg en Aldlansdyk
de Wirdumervaart van Van Ha-
rinxmakanaal tot Tearnserdyk.
de Wirdumervaart tussen de
oostelijke bebouwing van Wir-
dum tot de Nieuwe Vaart ten
zuiden van Wirdum
de Tsjaardervaart vanaf de
pijp te Wirdum tot het
bedrijf van Kijlstra De
Jong
de Kurkemeer
het Langdeel van Rustenburg
tot Van Haringxmakanaal.
de vijvers langs Schierin-
gerweg.
De Kalkhaven en Kalkvaart zijn
thans in uitvoering. In het
voorjaar van 1985 zal het Woud
mansdiep worden gebaggerd. In
de Zuiderstadsgracht en het
Nieuwe Kanaal (tussen Verlaats-
brug en 2e Kanaalsbrug) worden
momenteel peilingen verricht.
Sinds er geen afzonderlijke
begrotingspost meer is voor het
baggeren, wordt slechts inci
denteel daartoe overgegaan
(piepsysteem) en wel met per
geval beschikbaar gestelde mid
delen.
114 Is het juist dat voor de
D scheepvaart in Leeuwarden-oost
tot de 2e Kanaalsbrug en in
Leeuwarden-west tot de Ver-
laatsbrug een diepgang tot
2.60 meter is toegestaan en
vanaf genoemde bruggen de
toegestane diepgang tot 1.90
is?
114 Zoals gesteld in het antwoord
op vraag nr. 113 worden momen
teel tussen de Verlaatsbrug en
de 2e Kanaalsbrug peilingen
verricht. Aan de hand van de
uitkomsten hiervan kan een
kostenbegroting worden opge
steld en worden nagegaan of het
beschikbare onderhoudsbudget