2-8 huidige jaargetijde gevaarlijk is. Zou het college in over weging willen nemen jaarlijks een actieweek te organiseren, waarin de politie (extra) con trole op e.e.a. uitoefent? 109 Hoe staat het met het op grote D schaal invoeren van de 30 km borden om mede daardoor een veiliger woon- en speelsitua- tie te scheppen in woonwijken? 110 Is er enig zicht op de beno- P digde gelden voor de invoering van de 30 km/uur-maatregel in woongebieden en dorpen? C. Stadsau tobusd ienst 111 Zijn er aanwijzingen, dat het G openbaar vervoer in Leeuwarden zich positief ontwikkelt? 112 Welke commissies of instel- P lingen zullen betrokken worden jeugdige fietsers. De politie let hierbij in het bijzonder op de verlichting. Op de Jaarbeurs van Friesland was de voorlichtingsstand van de poli tie daar grotendeels aan gewijd. Ook via de media vindt gerichte voorlichting plaats. Het politie-optreden in de win termaanden omvat - in aan sluiting op de voorlichting -gerichte contro les. Afhankelijk van de resultaten zal deze aanpak wor den voortgezet. 109/ De Dienst Stadsontwikkeling 110 heeft een inventarisatie ge maakt van de gebieden waar een 30 km/uur-zone kan worden in gevoerd. Daarbij is tevens een voorlopige prioriteitenvolgorde aangegeven. In de aan de invoering van 30 km/uur-zones verbonden kosten bestaat momen teel echter nog onvoldoende inzicht. Van rijkswege wordt ervan uitgegaan dat met minder dan de helft.van de kosten van het inrichten van woonerven (ca. 100,per m2) kan wor den volstaan. Zodra hierover duidelijkheid bestaat zullen wij U omtrent de (gefaseerde) invoering van de 30 km/uur-regeling en de kosten dekking een voorstel doen. 111 Neen. In de jaren 1982 en 1983 lag het aantal passagiers dat gebruik maakte van de stads dienst op hetzelfde niveau van rond 3-980.000. Naar verwach ting zal in 1984 dit aantal lager komen te liggen. Wij achten het niet uitgesloten dat dit het gevolg is van de sterke tariefstijging en wellicht van de gewijzigde routes in de bin nenstad tengevolge van de werk zaamheden aldaar. 112 Ter zake zal de Verkeerscom- missie worden betrokken. 2-9 bij de route en/of frequentie wijzigingen van het stadsver voer, nu dit een gemeentelijke zaak wordt? D. Binnenhavens en waterwegen 113 De provincie heeft een vast D baggerschemaom de tien jaar wordt het vaarwater uitge baggerd en op vereiste diepte gehouden. Terwijl bij tussen tijdse klachten van schippers wordt gepeild en bij geconsta teerde ondiepte het vaarwater meteen op gewenste diepte ordt gebracht. Ervan uitgaande dat ook voor het college het onderhoud aan het vaarwater een net zo van zelfsprekende zaak is als onderhoud aan het gemeentelijk wegennet Welk baggerschema geldt voor het gemeentelijk vaarwater en kunt U een overzicht geven van de peilingen en uitgevoerde/ nog uit te voeren baggerwerk- zaamheden van de afgelopen tien jaar en de komende jaren die dit beleidsplan bestrij ken? 113 In de afgelopen tien jaar zijn de volgende vaarwegen en vaar ten gebaggerd: de Oostergrachtswal (van Dokk. Ee tot Nieuwe Kanaal) de Tuinen de Weaze de Voorstreek de Nieuwestad en Schavernek de Wirdumervaart tussen Ra penburg en Aldlansdyk de Wirdumervaart van Van Ha- rinxmakanaal tot Tearnserdyk. de Wirdumervaart tussen de oostelijke bebouwing van Wir- dum tot de Nieuwe Vaart ten zuiden van Wirdum de Tsjaardervaart vanaf de pijp te Wirdum tot het bedrijf van Kijlstra De Jong de Kurkemeer het Langdeel van Rustenburg tot Van Haringxmakanaal. de vijvers langs Schierin- gerweg. De Kalkhaven en Kalkvaart zijn thans in uitvoering. In het voorjaar van 1985 zal het Woud mansdiep worden gebaggerd. In de Zuiderstadsgracht en het Nieuwe Kanaal (tussen Verlaats- brug en 2e Kanaalsbrug) worden momenteel peilingen verricht. Sinds er geen afzonderlijke begrotingspost meer is voor het baggeren, wordt slechts inci denteel daartoe overgegaan (piepsysteem) en wel met per geval beschikbaar gestelde mid delen. 114 Is het juist dat voor de D scheepvaart in Leeuwarden-oost tot de 2e Kanaalsbrug en in Leeuwarden-west tot de Ver- laatsbrug een diepgang tot 2.60 meter is toegestaan en vanaf genoemde bruggen de toegestane diepgang tot 1.90 is? 114 Zoals gesteld in het antwoord op vraag nr. 113 worden momen teel tussen de Verlaatsbrug en de 2e Kanaalsbrug peilingen verricht. Aan de hand van de uitkomsten hiervan kan een kostenbegroting worden opge steld en worden nagegaan of het beschikbare onderhoudsbudget

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 633