4-2 131 Is het college bereid nadere 131 P gegevens te verstrekken m.b.t. het 'overlevingsaspect' van het schoolzwemmen: - wie krijgen les, - hoe lang duurt dat, - hoe is het vervoer geregeld? 132 Bij de groep woonwagenbewoners 132 P komt relatief veel analfabe tisme voor. Niet alle kinderen van deze bewoners gaan naar scholen waar speciale stimule ringsregelingen van toepassing zijn. Acht het college aanleiding aanwezig om het onderwijssti- mulerend denken bij deze be volkingsgroep te bevorderen? Zo ja, aan welke maatregelen wordt in dat kader gedacht? B. Kleuter- en lager onderwijs (k.o./l.o.) 133 Deelt U de verwachting dat 133 P t.g.v. het ontbreken van een cumulatie van achterstandssi tuaties het nieuwe onderwijs voorrangsbeleid met name voor de lichte stimuleringsscholen een achteruitgang zal beteke nen en daarmee voor vrijwel alle scholen in Leeuwarden? 134 Is het college van mening dat 134 P binnen de secretarie-afdeling Onderwijs voldoende inhoude- Wij verwijzen U naar de nadere rapportage terzake in het kader van de herwaardering 1984-1988, die bij de behandeling van het beleidsplan 1985-1989 aan de orde zal worden gesteld. In onze gemeente bezoeken deze kinderen de reguliere basis scholen. Deze scholen komen volgens de normale daarvoor geldende regels voor stimule ringsfaciliteiten in aanmer king. De opvang van deze groep leerlingen is daarmee voldoende gewaarborgd. Voor zover de vraag betrekking heeft op analfabetisme van de ouders kan gewezen worden op de bestaande analfabetise- ringscursussen Voor de bestrijding van onder wijsachterstanden op een school waaronder zijn begrepen onder- wijsstimulering en onderwijs aan anderstaligen, wordt in de formatieregeling voor de basisschool een toeslag toege kend op de zgn. basisinforma tie. Daarnaast kunnen in het kader van het onderwijsvoorrangsbe leid door de minister gebieden worden aangewezen, waarin sprake is van onderwijsachter stand, veroorzaakt door een cumulatie van sociale, econo mische en/of culturele facto ren. Voor deze gebieden zullen extra faciliteiten uitgetrokken worden. Er bestaat thans nog onvol doende duidelijkheid om te concluderen dat de nieuwe re gelingen een vooruit- of ach teruitgang gaan betekenen voor de scholen in Leeuwarden t.o.v. de huidige stand van zaken. Ten behoeve van o.a. de schoolwerkplanontwikkeling is een versterking van de afd. 4-3 lijke deskundigheid aanwezig is om de schoolwerkplanontwik keling m.b.t. de komende ba sisschool in voldoende mate te toetsen, begeleiden en onder steunen? 135 Door de Gemeenteraad is on- 135 Pa langs het Innovatieplan basis onderwijs aangenomen, echter zonder het beschikbaar stellen van financiële middelen. Betekent dit dat er geen geld voor wordt uitgetrokken? Zo ja, hoe kan het plan dan uitgevoerd worden? Zo nee, wanneer kan dan een activiteitenoverzicht met de bijbehorende begroting worden verwacht? 136 Ziet het college mogelijkheden 136 P t.a.v. het realiseren van een openbare Montessorischool te Leeuwarden? Onderwijs op onderwijskundig terrein gewenst. In het kader van de besteding van de mid delen voor de herbezetting komen wij hierop terug. Voorshands zijn wij van oordeel dat een aantal van de in het Innovatieplan genoemde concrete beleidsvoornemens en afspraken zonder het beschikbaar stellen van extra financiële middelen van gemeentewege gerealiseerd moet kunnen worden. Mocht de uitvoering van de beleidsvoor nemens op financiële problemen stuiten dan zullen wij trachten bij de rijksoverheid extra mid delen los te krijgen. Indien het Rijk geen extra middelen beschikbaar mocht stellen, dan zullen wij ons nader beraden over de vraag of het mogelijk is de uitvoering van het plan te beperken in omvang en/of tijd, dan wel alsnog gemeente lijke gelden vrij te maken. Wij zijn van mening dat ingeval bij de ouders van de leerlingen die het openbaar onderwijs volgen behoefte bestaat aan een meer inhoudelijk ge differentieerd onderwijsaanbod in elk geval dient te worden onderzocht of, en zo ja op welke wijze aan de wensen van betrokkenen tegemoet kan worden gekomen. In hoeverre het reali seren van een openbare Mon tessorischool mogelijk i3, is thans onderwerp van onderzoek. Bij gebleken voldoende behoefte en ervan uitgaande dat wij ter zake geen wettelijke beletselen zullen ontmoeten, zullen wij zoveel mogelijk bevorderen, dat een verdere differentiatie bin nen het gemeentelijk (toekomstige) basisonderwijs tot stand zal worden gebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 638