4-4
C. Voortgezet Onderwijs
137 Is het ooilege voornemens bin-
D nenkort de visie van het col
lege in een notitie kenbaar te
maken t.a.v. het door U gewen
ste en na te streven aanbod in
de gemeente aangaande het
voortgezet onderwijs?
138 Hoe staat het met het verloop
D van de integratie van de Wop-
ke-Eekhof mavo en de S.S.G.?
137 Naar verwachting kunnen de
werkzaamheden aan de Raamnota
Onderwijsbeleid deze maand
(november) worden afgerond. Na
de behandeling in het college
kan de nota dan in januari/fe
bruari aan de Raad worden aan
geboden. In de nota worden de
algemene lijnen van het ge
meentelijk onderwijsbeleid ge
schetst.
Daarnaast wordt thans aan de
hand van gespreksnotities op
ambtelijk niveau overleg ge
voerd met de directies van de
gemeentelijke scholen voor v.o.
over de verdere ontwikke
lingen.
Het ligt in de bedoeling dit
overleg uit te breiden naar het
algemeen-bijzonder l.b.o. Mede
aan de hand van dit overleg
zullen in het voorjaar 1985
concretere voorstellen worden
gedaan.
138 De onderwijskundige integratie
van de voormalige Wopke Eek
hof f mavo en de Sted. Scholen
gemeenschap havo-atheneum zou,
zo was bij de fusie in 1981
duidelijk, een aantal jaren
duren. Ons streven is erop ge
richt met ingang van 1 augustus
1986 heterogene brugklassen
mavo-havo-atheneum te rea
liseren. In de schooljaren
'82-'83, '83-'84 en het lopende
schooljaar '84-'85 is zowel
extern als intern het nodige
gedaan om op de situatie per
1 augustus 1986 voorbereid te
zijn. De directie speelt hier
bij een actieve rol. Er zijn
leerstofafspraken tussen mavo-
en havo/atheneum afdeling, er
vindt uitwisseling van docenten
plaats en er vindt infor
matie uitwisseling plaats met
vergelijkbare scholen. In het
lopende en komende schooljaar
worden deze activiteiten geïn
tensiveerd, zodat per 1 augus
tus 1986 overgegaan kan worden
tot invoering van heterogene
brugklassen.
4-5
139 In het voortgezet onderwijs
P loopt het leerlingenaantal in
de komende jaren fors terug.
Welke consequenties heeft dit
voor de gemeentelijke scholen
voor mavo en hoe denkt U op
deze ontwikkeling in te spe
len?
Welke alternatieven zijn daar
bij denkbaar (fusie, voortge
zet basisonderwijs, etc.)?
139 In de komende tien jaar zal in
het v.o. met een leerlingenda
ling van 25% a 30? rekening
gehouden moeten worden. Dit
cijfer kan overigens van school
tot school variëren. Voorts
heeft de staatssecretaris
voorstellen gedaan tot
verhoging van de opheffings
normen. Hierover zal binnenkort
in het parlement een beslissing
genomen worden. Over de
uitkomst hiervan is nog niets
met zekerheid te zeggen, al
lijkt het er op dat de normen
die de staatssecretaris
voorstelt verlaagd zullen wor
den.
Op grond van recente prognoses
is er geen aanleiding te ver
onderstellen dat de daling van
de leerlingenaantallen en de
verhoging van de opheffings
normen het voortbestaan van een
van de gemeentelijke scholen
voor v.o. in gevaar brengt. Wel
wordt thans op ambtelijk niveau
nagegaan wat de effecten van
beide ontwikkelingen op het
gemeentelijk v.o. zijn en welke
maatregelen nodig zijn om tot
een structurele versterking van
het gemeentelijk v.o. te komen.
140 Is het college met ons van
P mening dat herstructurering
van het voortgezet onderwijs
primair op onderwijskundige
gronden moet plaats vinden,
waarbij de uitgangspunten uit
het collegeprogram t.a.v. het
geïntegreerd voortgezet onder
wijs in aanmerking worden ge
nomen
140 De verwachte daling van de
leerlingenaantallen en de
waarschijnlijke verhoging van
de opheffingsnormen hebben, zo
blijkt uit recente prognoses,
vooralsnog geen consequenties
voor de gemeentelijke scholen
voor v.o. Wel zijn deze ont
wikkelingen mede aanleiding om
na te gaan hoe een structurele
versterking van het gemeente
lijk v.o. kan worden bereikt.
Voorstellen daartoe zullen met
name vanuit onderwijskundig
oogpunt worden gedaan en moeten
passen binnen de onder
wijskundige doelstellingen,
zoals in het collegeprogram en
de Raamnota Onderwijsbeleid
geformuleerd.