4-4 C. Voortgezet Onderwijs 137 Is het ooilege voornemens bin- D nenkort de visie van het col lege in een notitie kenbaar te maken t.a.v. het door U gewen ste en na te streven aanbod in de gemeente aangaande het voortgezet onderwijs? 138 Hoe staat het met het verloop D van de integratie van de Wop- ke-Eekhof mavo en de S.S.G.? 137 Naar verwachting kunnen de werkzaamheden aan de Raamnota Onderwijsbeleid deze maand (november) worden afgerond. Na de behandeling in het college kan de nota dan in januari/fe bruari aan de Raad worden aan geboden. In de nota worden de algemene lijnen van het ge meentelijk onderwijsbeleid ge schetst. Daarnaast wordt thans aan de hand van gespreksnotities op ambtelijk niveau overleg ge voerd met de directies van de gemeentelijke scholen voor v.o. over de verdere ontwikke lingen. Het ligt in de bedoeling dit overleg uit te breiden naar het algemeen-bijzonder l.b.o. Mede aan de hand van dit overleg zullen in het voorjaar 1985 concretere voorstellen worden gedaan. 138 De onderwijskundige integratie van de voormalige Wopke Eek hof f mavo en de Sted. Scholen gemeenschap havo-atheneum zou, zo was bij de fusie in 1981 duidelijk, een aantal jaren duren. Ons streven is erop ge richt met ingang van 1 augustus 1986 heterogene brugklassen mavo-havo-atheneum te rea liseren. In de schooljaren '82-'83, '83-'84 en het lopende schooljaar '84-'85 is zowel extern als intern het nodige gedaan om op de situatie per 1 augustus 1986 voorbereid te zijn. De directie speelt hier bij een actieve rol. Er zijn leerstofafspraken tussen mavo- en havo/atheneum afdeling, er vindt uitwisseling van docenten plaats en er vindt infor matie uitwisseling plaats met vergelijkbare scholen. In het lopende en komende schooljaar worden deze activiteiten geïn tensiveerd, zodat per 1 augus tus 1986 overgegaan kan worden tot invoering van heterogene brugklassen. 4-5 139 In het voortgezet onderwijs P loopt het leerlingenaantal in de komende jaren fors terug. Welke consequenties heeft dit voor de gemeentelijke scholen voor mavo en hoe denkt U op deze ontwikkeling in te spe len? Welke alternatieven zijn daar bij denkbaar (fusie, voortge zet basisonderwijs, etc.)? 139 In de komende tien jaar zal in het v.o. met een leerlingenda ling van 25% a 30? rekening gehouden moeten worden. Dit cijfer kan overigens van school tot school variëren. Voorts heeft de staatssecretaris voorstellen gedaan tot verhoging van de opheffings normen. Hierover zal binnenkort in het parlement een beslissing genomen worden. Over de uitkomst hiervan is nog niets met zekerheid te zeggen, al lijkt het er op dat de normen die de staatssecretaris voorstelt verlaagd zullen wor den. Op grond van recente prognoses is er geen aanleiding te ver onderstellen dat de daling van de leerlingenaantallen en de verhoging van de opheffings normen het voortbestaan van een van de gemeentelijke scholen voor v.o. in gevaar brengt. Wel wordt thans op ambtelijk niveau nagegaan wat de effecten van beide ontwikkelingen op het gemeentelijk v.o. zijn en welke maatregelen nodig zijn om tot een structurele versterking van het gemeentelijk v.o. te komen. 140 Is het college met ons van P mening dat herstructurering van het voortgezet onderwijs primair op onderwijskundige gronden moet plaats vinden, waarbij de uitgangspunten uit het collegeprogram t.a.v. het geïntegreerd voortgezet onder wijs in aanmerking worden ge nomen 140 De verwachte daling van de leerlingenaantallen en de waarschijnlijke verhoging van de opheffingsnormen hebben, zo blijkt uit recente prognoses, vooralsnog geen consequenties voor de gemeentelijke scholen voor v.o. Wel zijn deze ont wikkelingen mede aanleiding om na te gaan hoe een structurele versterking van het gemeente lijk v.o. kan worden bereikt. Voorstellen daartoe zullen met name vanuit onderwijskundig oogpunt worden gedaan en moeten passen binnen de onder wijskundige doelstellingen, zoals in het collegeprogram en de Raamnota Onderwijsbeleid geformuleerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 639