4-10
152
D
Kunt U met betrekking tot de
sollicitanten voor de functie
van schoolleider voor de open
bare basisscholen in een nader
overzicht de huidige functies
aangeven van betrokkenen, ge
splitst naar geslacht?
153
P
Hoe valt het aanbieden van een
vacature onderwijsassistente
aan de Prof. Grewelschool voor
40 uur per medio september
1984 te rijmen met het gestel
de t.a.v. arbeidstijdverkor
ting?
152 In twee gevallen hebben zowel
het hoofd van de lagere school
als de hoofdleidster van de
kleuterschool gesolliciteerd
naar de functie van directeur
van de basisschool.
In vijf gevallen hebben het
hoofd en de hoofdleidster uit
gesproken dat zij in beginsel
gezamenlijk de leiding van de
basisschool willen uitoefenen.
In de resterende gevallen heeft
het hoofd van de lagere school
naar de functie van directeur
van de basisschool gesollici
teerd. Hierbij wordt opgemerkt
dat in twee van deze gevallen
de hoofdleidster van de
kleuterschool de voorkeur voor
meerhoofdige schoolleiding
heeft uitgesproken.
Voorts zij er op gewezen dat
Minister Deetman zich onlangs
in negatieve zin heeft uitge
laten over de mogelijkheden van
meerhoofdige schoolleiding.
De effecten van dit standpunt
zijn thans nog niet duidelijk.
153 In de eerste plaats dient te
worden opgemerkt dat in de
verschillende onderwijswetten
en daarop gebaseerde besluiten
de gemeente een aantal nauw
omschreven taken wordt opge
dragen, dat weinig of geen
speelruimte biedt om in het
gemeentelijk onderwijs zowel
ten aanzien van het onderwij
zend personeel als het niet-
onderwijzend personeel (zoals
de klasse-assistentes) een ei
gen werkgelegenheidsbeleid te
voeren.
De werkzaamheden van een klas-
se-assistent(e) zijn volgens de
rijksregeling gebaseerd op een
40-urige werkweek.
Gelet hierop is het niet mo
gelijk een dergelijke vacature
bij de gemeente zonder meer
open te stellen voor minder dan
40 uur (36, 35, 32), een
maatregel die wel is doorge
voerd voor overige gemeente
lijke vacatures. Openstelling
4-11
154 In het verleden zijn wel voor- 154
P stellen gelanceerd om het on
derhoud van de openbare scho
len in een aparte onderhouds
dienst onder te brengen. Wordt
e.e.a. door het college nog
serieus in overweging genomen?
155 Heeft het college zich inmid- 155
C dels beraden over de gevolgen
van de door het Rijk voorgeno
men wijziging in het vergoe
dingensysteem ex art. 13
L.O.-wet?
156 Wordt bij de bouw van de 156
P tweede openbare school in Cam-
minghaburen gedacht aan repe-
titiebouw, om kostenbesparend
te werken?
van de vacature voor minder dan
40 uur zou slechts kunnen
plaatsvinden indien de rijks
regeling zich hiertegen niet
verzet. Overigens zijn wij van
mening, dat ook in het onder
wijs het werken in deeltijd
zoveel mogelijk dient te worden
bevorderd
Onlangs hebben wij besloten
nader te laten onderzoeken of
het onderhoud ten behoeve van
de diverse gemeentelijke sec
toren, waaronder het onderwijs
veld, efficiënter geregeld kan
worden.
Zodra de resultaten van dit
onderzoek bekend zijn, zullen
wij U nader informeren.
Overigens merken wij op dat op
dit onderzoek de leidraad bij
organisatie verandering van
toepassing is.
Op grond van de thans in voor
bereiding zijnde regeling zal
aan de gemeente ten behoeve van
de kosten van het school-
vervoer een bedrag uit het Ge
meentefonds (via de Algemene
Uitkering) worden uitgekeerd.
De aanspraken van de ouders op
vergoeding van de vervoerskos
ten zullen sober worden gere
geld in de wet.
De Gemeenteraad kan hiervoor
nadere regels stellen.
Wij zullen bevorderen dat de
invoering van deze nieuwe wet
telijke regeling voor de ge
meente budgettair neutraal zal
geschieden, waarbij we er naar
zullen streven dat de kwaliteit
van de voorziening zo min moge
lijk wordt aangetast.
Een concreet voorstel kunnen
wij U pas doen nadat het Rijk
nadere voorschriften heeft
vastgesteld. Naar verwachting
zal dit begin 1985 gebeuren.
Reeds tijdens de eerste bespre
kingen over de voorbereidingen
van de 2e openbare basisschool
in Camminghaburen is repeti-
tiebouw overwogen, enerzijds om