vpn1 Hoehn& in +bu"rten van het dorpsgebied en in wijken van het stadsgebied van de gemeente Leeuwarden ^au&ëeDiea Vaststellen Algemene Subsidie-verordening en bijbehorende subverordeningen en uitvoeringsregelingen Bijlage no. 326 Leeuwarden, 11 oktober 1984. Aan de Gemeenteraad. De decentralisatie, die op welzijnsterrein is ingezet, heeft ertoe geleid dat tot nu toe op enkele onderdelen van dat terrein de beleidsverantwoor delijkheid door het Rijk geheel is overgebracht naar de gemeenten. Bij die operatie, die verliep via de invoering van een systeem van rijks bijdrageregelingen, werd van de zijde van het Rijk steeds als voorwaarde gesteld dat - om voor een rijksbijdrage in de kosten van het betreffende werk in aan merking te komen - het beleid op een planmatige wijze en met inspraak van alle betrokkenen tot stand diende te komen. Tevens werd gesteld dat de regels, die zouden gelden in het verkeer tussen subsidiënt (i.e. de gemeente) en te sub sidiëren instellingen, dienden te worden geformuleerd en vastgesteld. Tegen die achtergrond werd in onze gemeente in de afgelopen jaren een tweetal veror deningen ontwikkeld: een verordening, waarin is vastgesteld welke procedure zou worden gevolgd bij de voorbereiding van het te voeren beleid op het terrein van het speci fiek welzijn; een verordening, waarin is vastgelegd aan welke voorschriften en bepalingen instellingen en activiteiten moeten voldoen om voor subsidiëring in aan merking te komen. De "Procedure-verordening Specifiek Welzijn" is reeds in 1979 door U vastgesteld. Over de werking van deze procedure in de praktijk zal binnenkort aan U rapport worden uitgebracht, waarbij U tevens een voorstel tot wijziging van de procedure-verordening zal worden voorgelegd. De "Algemene Subsidie-verordening en de bijbehorende subverordeningen en uitvoeringsregelingen" worden U thans ter vaststelling voorgelegd. Het tot stand komen van deze verordening(en) heeft meer tijd gevergd dan aanvankelijk was voorzien. Voor een groot deel hangt dat samen met de keuze voor een grotere reikwijdte van de ontworpen subsidie-verordening dan ingevolge de rijks bijdrageregelingen verplicht was. Op zichzelf genomen was het mogelijk geweest om alleen een subsidie-verordening op het terrein van het specifiek welzijn te ontwikkelen en daarvoor aansluiting te zoeken bij de bestaande - uit 1923 daterende - subsidie-verordening. Laatstgenoemde verordening regelt echter niet veel meer dan een globaal toezicht op gesubsidieerde instellingen. In latere jaren is - afgezien van in specifieke regelingen opgenomen bepalingen - voor een groot deel gewerkt met ongeschreven regels. Gelet op de reeds langer op gemeentelijk niveau bestaande behoefte om deze ongeschreven regels op schrift te stellen en tevens een zekere harmonisatie te bewerkstelligen in de verscheidenheid aan voorschriften en bepalingen, die in specifieke regelingen waren neergelegd, is ervoor gekozen om een Algemene Subsidie-Verordening (ASV) te ontwerpen, die - voorzoveel mogelijk - de procedure-regels, algemene bepalingen en administratieve voorwaarden bevat, die bij de subsidiëring door de gemeente in het algemeen (zullen) gelden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 65