8-16 267 Pa 268 Pa 269 C 270 Pa Hoeveel executies c.q. "vrij- 267/ willige" verkopen heeft U ge- 268/ had, waarbij de gemeente ga- 269 rant stond en financieel moest bijdragen in restant schuld in genoemde periode? Wat is het totaal bedrag aan kosten wat U hebt uitgegeven aan het verstrekken van ge meentegaranties en de gevolgen daarvan gedurende de periode 1978 t/m 30 oktober 1984? Wilt U een uitsplitsing geven van het aantal executies over de bestaande en nieuwbouwwo ningen? Wat zijn de voordelen voor de 270 gemeente door het verstrekken van gemeentegarantie in het kader van: - volkshuisvestingsbeleid - financieel (vermindering renteverliezen bouwgronden). Wat zouden de nadelen kunnen zijn door het niet verstrekken van gemeentegarantie in het kader van: - volkshuisvestingsbeleid - financieel Vindt U deze nadelen opwegen tegen de materiële en immate riële gevolgen (menselijk leed etc.) die voortvloeien uit het aangaan van deze garanties? vallen - zonder toestemming van de gemeente - overgaan tot executoriale verkoop. De betreffende gegevens zijn voor U ter inzage gelegd. Het streven van de regering is erop gericht het eigen-woning- bezit te bevorderen. Als in strument hiertoe dienen ener zijds het verstrekken van bij dragen in de kapitaallasten van de woning (premie A en premie B woning), danwel het verstrekken van een bijdrage ineens (vrije sector C woning), anderzijds wordt voor 50deelgenomen in het verlies van de gemeente, dat voortvloeit uit aanspraken op de verstrekte gemeentegaran ties. Zonder een gemeentegaran tie is het in praktisch alle gevallen onmogelijk over te gaan tot aankoop van een woning. Indien de gemeente niet een garantie verstrekt gaan banken en andere geld- verstrekkende instanties niet verder dan rond 70? van de exe- cutiewaarde van het te ver werven pand. Wij streven naar een gediffe rentieerd woningaanbod. Hiertoe behoort uiteraard tevens het creëren van mogelijkheden voor de ontwikkeling van koop woningen. In het door de Raad vastgestelde meerjarenprogramma woningbouw 1985-1989 is een gewenste produktie in die periode aangegeven van rond 2000. In de afgelopen jaren is nage noeg het gehele premie-koop contingent belegd met gereali seerde woningplannen. Het aan bod voorziet dan ook duidelijk in een koopkrachtige vraag. Uit het vorenstaande blijkt dat het afschaffen van gemeen tegarantie het nieuwbouwpro- gramma - in ieder geval voor wat betreft het grootste deel van de koopwoningen - niet uit voerbaar zou maken. Niet alleen in de nieuwbouw maar zeker ook met betrekking tot de bestaande bouw speelt het verkrijgen van gemeente garantie een doorslaggevende rol. Afschaffing van gemeentegaran tie zou deze markt totaal ineen doen storten. Uit een oogpunt van volkshuisvesting zou dit voor Leeuwarden onoverko- menlijke gevolgen hebben: ruim 1/3 van de Leeuwarder woning voorraad wordt bewoond door de eigenaar. Gemeentegarantie wordt niet verstrekt voor nieuwbouwwonin gen met een stichtingsprijs van boven 250.000, Hiervan uitgaande en rekening houdend met een jaarlijks con tingent gesubsidieerde nieuw bouw in de koopsector zou bij afschaffing van gemeentegaran tie een omzetverlies in bouw terrein worden geleden van rond 2.400.000,excl. B.T.W. per jaar (80 kavels a 30.000, gemiddeld) Bij het verstrekken van ge meentegaranties wordt beoor deeld of de uit de aankoop voortvloeiende lasten redelij kerwijs door betrokkenen kunnen worden opgebracht. Niemand wordt gedwongen om een woning te kopen. Het aangaan van fi nanciële verplichtingen met betrekking tot onroerend goed houdt echter altijd enige ri-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 665