8-16
267
Pa
268
Pa
269
C
270
Pa
Hoeveel executies c.q. "vrij- 267/
willige" verkopen heeft U ge- 268/
had, waarbij de gemeente ga- 269
rant stond en financieel moest
bijdragen in restant schuld in
genoemde periode?
Wat is het totaal bedrag aan
kosten wat U hebt uitgegeven
aan het verstrekken van ge
meentegaranties en de gevolgen
daarvan gedurende de periode
1978 t/m 30 oktober 1984?
Wilt U een uitsplitsing geven
van het aantal executies over
de bestaande en nieuwbouwwo
ningen?
Wat zijn de voordelen voor de 270
gemeente door het verstrekken
van gemeentegarantie in het
kader van:
- volkshuisvestingsbeleid
- financieel (vermindering
renteverliezen bouwgronden).
Wat zouden de nadelen kunnen
zijn door het niet verstrekken
van gemeentegarantie in het
kader van:
- volkshuisvestingsbeleid
- financieel
Vindt U deze nadelen opwegen
tegen de materiële en immate
riële gevolgen (menselijk leed
etc.) die voortvloeien uit het
aangaan van deze garanties?
vallen - zonder toestemming van
de gemeente - overgaan tot
executoriale verkoop.
De betreffende gegevens zijn
voor U ter inzage gelegd.
Het streven van de regering is
erop gericht het eigen-woning-
bezit te bevorderen. Als in
strument hiertoe dienen ener
zijds het verstrekken van bij
dragen in de kapitaallasten van
de woning (premie A en premie B
woning), danwel het verstrekken
van een bijdrage ineens (vrije
sector C woning), anderzijds
wordt voor 50deelgenomen in
het verlies van de gemeente,
dat voortvloeit uit aanspraken
op de verstrekte gemeentegaran
ties. Zonder een gemeentegaran
tie is het in praktisch alle
gevallen onmogelijk over te
gaan tot aankoop van een
woning. Indien de gemeente niet
een garantie verstrekt gaan
banken en andere geld-
verstrekkende instanties niet
verder dan rond 70? van de exe-
cutiewaarde van het te ver
werven pand.
Wij streven naar een gediffe
rentieerd woningaanbod. Hiertoe
behoort uiteraard tevens het
creëren van mogelijkheden voor
de ontwikkeling van koop
woningen. In het door de Raad
vastgestelde meerjarenprogramma
woningbouw 1985-1989 is een
gewenste produktie in die
periode aangegeven van rond
2000.
In de afgelopen jaren is nage
noeg het gehele premie-koop
contingent belegd met gereali
seerde woningplannen. Het aan
bod voorziet dan ook duidelijk
in een koopkrachtige vraag.
Uit het vorenstaande blijkt dat
het afschaffen van gemeen
tegarantie het nieuwbouwpro-
gramma - in ieder geval voor
wat betreft het grootste deel
van de koopwoningen - niet uit
voerbaar zou maken.
Niet alleen in de nieuwbouw
maar zeker ook met betrekking
tot de bestaande bouw speelt
het verkrijgen van gemeente
garantie een doorslaggevende
rol.
Afschaffing van gemeentegaran
tie zou deze markt totaal ineen
doen storten. Uit een oogpunt
van volkshuisvesting zou dit
voor Leeuwarden onoverko-
menlijke gevolgen hebben: ruim
1/3 van de Leeuwarder woning
voorraad wordt bewoond door de
eigenaar.
Gemeentegarantie wordt niet
verstrekt voor nieuwbouwwonin
gen met een stichtingsprijs van
boven 250.000,
Hiervan uitgaande en rekening
houdend met een jaarlijks con
tingent gesubsidieerde nieuw
bouw in de koopsector zou bij
afschaffing van gemeentegaran
tie een omzetverlies in bouw
terrein worden geleden van rond
2.400.000,excl. B.T.W. per
jaar (80 kavels a 30.000,
gemiddeld)
Bij het verstrekken van ge
meentegaranties wordt beoor
deeld of de uit de aankoop
voortvloeiende lasten redelij
kerwijs door betrokkenen kunnen
worden opgebracht. Niemand
wordt gedwongen om een woning
te kopen. Het aangaan van fi
nanciële verplichtingen met
betrekking tot onroerend goed
houdt echter altijd enige ri-