8-18 G. Ontwikkelen volkshuisvestingsbeleid 271 V 272 V Boven het totaal contingent van 622 woningen verwacht het college nog een extra toewij zing. In 1984 bleef die toe wijzing achterwege. Waarop is de hier geuite ver wachting gebaseerd? De indertijd voorziene Ad viescommissie Volkshuisvesting zou volgens haar opzet een breder terrein bestrijken dan de stuurgroep huisvesting al leenstaanden en tweepersoons huishoudens. Is het dan wei gewenst om de Adviescommissie Volkshuisves ting niet meer in te stellen? Zou het niet te verkiezen zijn om in een breder opgezette commissie ook andere organisa ties mede te laten adviseren op de diverse terreinen van de volkshuisvesting? 271 272 sico in. Wij hebben de over tuiging, dat het afschaffen van gemeentegarantie voor de burger zeer schadelijke gevolgen zal hebben omdat de bestaande woningen onverkoopbaar worden en het verwerven van een eigen woning onbereikbaar wordt. De Adviescommissie Verdeling Rijkssteun Woningbouw heeft voor het eerst in het jaar 1985 op provinciaal niveau con tingent gereserveerd voor het oplossen van knelpunten in de stadsnieuwing. Het plan voor de lokatie Smids- buurt hebben wij als knelpunt aangemeld. Wij verwachten dat dit plan zal worden gehonoreerd buiten het contingent van 525 woningen dat waarschijnlijk aan onze gemeente wordt toegewezen. In het jaar 1984 hebben wij de planvoorbereiding voor de loka- ties Lekkumerend-West en de dorpen Lekkum en Hempens afgestemd op het eventueel vrijkomen van contingent van andere gemeenten bij de ge bruikelijke provinciale herver deling per 1 oktober. Helaas is de stellige verwachting niet uitgekomen. Een nieuw in te stellen brede adviescommissie volkshuisves ting zou in belangrijke mate overeenkomen met de destijds opgeheven Raad voor de Volkshuisvesting Mede gezien de voorgenomen her overweging van het bestaande commissiestelsel wordt een tussentijdse instelling van een Adviescommissie Volks huisvesting niet opportuun ge acht. 273 V Naast de stuurgroep Huisves ting alleenstaanden en Twee- 273 Het niet instellen van de Ad viescommissie Volkshuisvesting persoonshuishoudens bestaan nog andere advieslichamen bin nen het beleidsterrein volks huisvesting. Door het niet instellen van de Adviescie. Volkshuisvesting neemt hun belangrijkheid toe. Te denken valt b.v. aan de V.A.C. Wat zijn voor die instanties de financiële gevolgen? 8-19 behoeft ons inziens niet te leiden tot verhoging van lasten van de VAC en andere ad vieslichamen. 274 Het tot stand brengen van ste- debouwkundige plannen behoort tot de gemeentelijke taak. Indien een particulier plan daarin kan worden ingepast of daarvoor als basis kan dienen is er nog geen sprake van doublures. Immers het gemeentelijke plan dient aan tal van wettelijke criteria te voldoen. Niet alleen voor wat betreft de wijze van tot standkoming, maar ook ten aanzien van de juri dische aspecten. 275 Wij streven er naar bij de ont- 274 Doublures doen zich voor in- C dien vanuit de particuliere sector een uitgewerkt plan wordt voorgesteld, en gemeen telijke diensten de gehele procedure coveren; goedkoper zou het zijn indien begelei ding en toezicht van gemeente wege wordt gemarginaliseerd. Akkoord? 275 Met grote instemming heeft D D'66 kennis genomen van de reactie, 15-6-'84, van het college op de Ontwerp-plan- ningsnota Voorzieningen gees telijk en lichamelijk gehandi capten in Friesland 1985-1988. Het college geeft daarin o.m. te kennen "Verder werd de mening naar voren gebracht dat het aanbe veling zou verdienen om bij de planning in het kader van de sociale woningbouw vooraf re kening te houden met mogelijk heden om op eenvoudige wijze woningen te kunnen aanpassen ten behoeve van lichamelijk gehandicapten. Indien bepaalde voorzieningen reeds in de wo ningen aanwezig zijn (te den ken valt aan doorgangen op rolstoelbreedte), wordt daar mee de voorwaarde geschapen voor adequate hulp in de thuissituatie indien deze no dig mocht blijken te zijn". En wikkeling van woningbouw in de sociale huursector naast rand voorwaarden op planologisch terrein ook randvoorwaarden te formuleren op volks- huisvestingsgebied. In dat kader denken wij - af hankelijk van omvang, aard en lokatie van het woningproject, aan het aanwijzen van een aan tal woningen dat voor wat be treft inwendige maatvoering (loopruimte, doorgangen) en zo mogelijk qua indeling in prin cipe geschikt moet zijn voor rolstoelgebruikers. Hierdoor wordt bereikt, dat het aantal op eenvoudiger wijze aan te passen woningen aan de eisen van de individuele gehandicapte toeneemt. Wij menen, dat deze reeds op "voorraad" aangebrachte aan passingen niet merkbaar in de huurprijs moeten doorwerken. Immers de woning behoeft niet meteen door een gehandicapte te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 666