8-18
G. Ontwikkelen volkshuisvestingsbeleid
271
V
272
V
Boven het totaal contingent
van 622 woningen verwacht het
college nog een extra toewij
zing. In 1984 bleef die toe
wijzing achterwege.
Waarop is de hier geuite ver
wachting gebaseerd?
De indertijd voorziene Ad
viescommissie Volkshuisvesting
zou volgens haar opzet een
breder terrein bestrijken dan
de stuurgroep huisvesting al
leenstaanden en tweepersoons
huishoudens.
Is het dan wei gewenst om de
Adviescommissie Volkshuisves
ting niet meer in te stellen?
Zou het niet te verkiezen zijn
om in een breder opgezette
commissie ook andere organisa
ties mede te laten adviseren
op de diverse terreinen van de
volkshuisvesting?
271
272
sico in. Wij hebben de over
tuiging, dat het afschaffen van
gemeentegarantie voor de burger
zeer schadelijke gevolgen zal
hebben omdat de bestaande
woningen onverkoopbaar worden
en het verwerven van een eigen
woning onbereikbaar wordt.
De Adviescommissie Verdeling
Rijkssteun Woningbouw heeft
voor het eerst in het jaar 1985
op provinciaal niveau con
tingent gereserveerd voor het
oplossen van knelpunten in de
stadsnieuwing.
Het plan voor de lokatie Smids-
buurt hebben wij als knelpunt
aangemeld.
Wij verwachten dat dit plan zal
worden gehonoreerd buiten het
contingent van 525 woningen
dat waarschijnlijk aan onze
gemeente wordt toegewezen. In
het jaar 1984 hebben wij de
planvoorbereiding voor de loka-
ties Lekkumerend-West en de
dorpen Lekkum en Hempens
afgestemd op het eventueel
vrijkomen van contingent van
andere gemeenten bij de ge
bruikelijke provinciale herver
deling per 1 oktober. Helaas is
de stellige verwachting niet
uitgekomen.
Een nieuw in te stellen brede
adviescommissie volkshuisves
ting zou in belangrijke mate
overeenkomen met de destijds
opgeheven Raad voor de
Volkshuisvesting
Mede gezien de voorgenomen her
overweging van het bestaande
commissiestelsel wordt een
tussentijdse instelling van een
Adviescommissie Volks
huisvesting niet opportuun ge
acht.
273
V
Naast de stuurgroep Huisves
ting alleenstaanden en Twee-
273 Het niet instellen van de Ad
viescommissie Volkshuisvesting
persoonshuishoudens bestaan
nog andere advieslichamen bin
nen het beleidsterrein volks
huisvesting.
Door het niet instellen van de
Adviescie. Volkshuisvesting
neemt hun belangrijkheid toe.
Te denken valt b.v. aan de
V.A.C.
Wat zijn voor die instanties
de financiële gevolgen?
8-19
behoeft ons inziens niet te
leiden tot verhoging van lasten
van de VAC en andere ad
vieslichamen.
274 Het tot stand brengen van ste-
debouwkundige plannen behoort
tot de gemeentelijke taak.
Indien een particulier plan
daarin kan worden ingepast of
daarvoor als basis kan dienen
is er nog geen sprake van
doublures.
Immers het gemeentelijke plan
dient aan tal van wettelijke
criteria te voldoen. Niet
alleen voor wat betreft de
wijze van tot standkoming, maar
ook ten aanzien van de juri
dische aspecten.
275 Wij streven er naar bij de ont-
274 Doublures doen zich voor in-
C dien vanuit de particuliere
sector een uitgewerkt plan
wordt voorgesteld, en gemeen
telijke diensten de gehele
procedure coveren; goedkoper
zou het zijn indien begelei
ding en toezicht van gemeente
wege wordt gemarginaliseerd.
Akkoord?
275 Met grote instemming heeft
D D'66 kennis genomen van de
reactie, 15-6-'84, van het
college op de Ontwerp-plan-
ningsnota Voorzieningen gees
telijk en lichamelijk gehandi
capten in Friesland
1985-1988.
Het college geeft daarin o.m.
te kennen
"Verder werd de mening naar
voren gebracht dat het aanbe
veling zou verdienen om bij de
planning in het kader van de
sociale woningbouw vooraf re
kening te houden met mogelijk
heden om op eenvoudige wijze
woningen te kunnen aanpassen
ten behoeve van lichamelijk
gehandicapten. Indien bepaalde
voorzieningen reeds in de wo
ningen aanwezig zijn (te den
ken valt aan doorgangen op
rolstoelbreedte), wordt daar
mee de voorwaarde geschapen
voor adequate hulp in de
thuissituatie indien deze no
dig mocht blijken te zijn". En
wikkeling van woningbouw in de
sociale huursector naast rand
voorwaarden op planologisch
terrein ook randvoorwaarden te
formuleren op volks-
huisvestingsgebied.
In dat kader denken wij - af
hankelijk van omvang, aard en
lokatie van het woningproject,
aan het aanwijzen van een aan
tal woningen dat voor wat be
treft inwendige maatvoering
(loopruimte, doorgangen) en zo
mogelijk qua indeling in prin
cipe geschikt moet zijn voor
rolstoelgebruikers. Hierdoor
wordt bereikt, dat het aantal
op eenvoudiger wijze aan te
passen woningen aan de eisen
van de individuele gehandicapte
toeneemt.
Wij menen, dat deze reeds op
"voorraad" aangebrachte aan
passingen niet merkbaar in de
huurprijs moeten doorwerken.
Immers de woning behoeft niet
meteen door een gehandicapte te