9
-6
Is het, daar de inflatie thans
zeer gering is niet juister
deze rente slechts bij te
schrijven op de betreffende
rekening voorzover het bij
voorbeeld eventuele stijging
van de bouwkosten dient op te
vangen, en de rest ten goede
te laten komen van de algemene
middelen?
D. Belastingen
300
V
301
V
Het college spreekt hier van
enige reserve! Welke reserve
bedoelt het college.
Toch niet de reserve algemeen?
In hetzelfde punt gaat het
college uit van het gebruiken
van mogelijk geachte hogere
belastingopbrengsten. In de
inleiding wordt een zo gering
mogelijke lastenverzwaring af
gekondigd. Dit is tegenstrij
dig! Bij welk bevolkingsdeel
komt deze lastenverzwaring
terecht?
Zie ook vraag 304.
In het kader van de woning-
lasten problematiek is grotere
bekendheid gegeven aan de mo
gelijkheid van "kwijtschel
ding" van de o.g.b. Welke
financiële gevolgen heeft dit
voor de gemeente gehad? Waar
wordt de financiële dekking in
dit beleidsplan gevonden?
300
301
Wij hebben hier de reserve ex
tra afschrijving en risicore
serve bedoeld.
Zie overigens ook de beant
woording op de vragen 302, 303
en 304.
Voor de tariefsverhogingen 1985
zij verwezen naar ons af
zonderlijk voorstel (bijlage
nr. 435).
302
G
Voor de dekking van de tekor
ten over de jaren 1985, 1986
302/
303/
De bevoegdheid tot het verlenen
van afschrijving onroe
rend goedbelasting berust niet
bij de gemeente, maar bij het
Rijk.
Het Rijk is niet bereid aan de
gemeente informatie te ver
schaffen over het aantal inge
diende verzoeken om afschrij
ving en de beslissingen daarop.
Op dringend verzoek van de ge
meentebesturen zal het Rijk in
de loop van 1985 vermoedelijk
wel totaalgegevens per gemeente
kunnen verschaffen. Het is
derhalve op dit moment neg niet
mogelijk de financiële gevolgen
van het kwijtscheldingsbeleid
aan te geven. In het kader van
het totale dekkingsplan is voor
deze kwijtschelding financiële
ruimte gecreëerd tot een bedrag
van 275.000,
Vanuit gemeentelijk standpunt
bezien doet belastingdrukver
9-7
en 1987 stelt het college
voor, om geen gebruik te maken
van de mogelijkheid welke be
staat uit verzwaring van de
belastingdruk.
Toch stelt het college voor
- door verruiming van de li
mieten - om de onroerend goed
belasting te verhogen (op
brengst 1.9 miljoen). Dit be
tekent voor de inwoners van de
gemeente Leeuwarden een belas
tingverzwaring ten opzichte
van 1984. In hoeverre acht U
dit met elkaar in tegenspraak?
Wat zijn, in procenten uit
gedrukt de consequenties voor
de categorie eigenaars respec
tievelijk gebruikers van de
toegenomen belastingcapaciteit
van de onroerend goedbelas
ting?
Hoe legt het college uit dat
een verhoging van de o.g.b.
toch geen belastingverhoging
is als het inflatiecorrectie
genoemd wordt? De belasting
capaciteit neemt N.B. toe met
880.000,
In het kader van kwijtschel
ding van gemeentelijke belas
tingen wordt in het beleids
plan opgemerkt dat naast de
afvalstoffenheffing ook t.a.v.
andere belastingen om kwijt
schelding is gevraagd.
Kunt hiervan een overzicht
verschaffen?
Welke criteria worden bij de
kwijtschelding gehanteerd?
Per 1 oktober 1984 waren ca.
200 verzoeken in behandeling
m.b.t. kwijtschelding van ge
meentelijke belastingen. Wat
is de financiële omvang van
e.e.a.
Algemene uitkeringen
Waarop is de geraamde vol
ledige compensatie van de bij
304 zwaring zich eerst dan voor,
indien de belastingtarieven
sterker stijgen dan waartoe
inflatoire ontwikkelingen
aanleiding geven.
Omgekeerd verstaan we onder
belastingdrukverlichting der
halve de situatie waarin ta
rieven minder stijgen dan de
geldontwaarding
Uit het raadsvoorstel inzake
wijziging van de verordening
onroerend goedbelastingen voor
1985 blijkt, dat er voor 1985
zowel voor de eigenaarsheffing
als voor de gebruikersheffing
geen sprake is van belasting
drukverzwaring
Er is dus geen sprake van te
genstrijdigheid met ons voor
stel de belastingdruk niet te
verzwaren.
Voor de eigenaren is het per
centage nihil en voor de ge
bruikers 2.\ (inflatiecor
rectie)
Hierbij zijn de gevolgen van de
hertaxaties buiten beschouwing
gelaten.
305 In 1984 zijn er 9 verzoeken om
kwijtschelding hondenbelasting
en 2 verzoeken om kwijtschel
ding lesgelden G.M.L. inge
diend. Voor de criteria inzake
kwijtschelding verwijzen we
naar ons pré-advies met betrek
king tot het te voeren kwijt
scheldingsbeleid waarmee U zich
op 27 april jl. heeft geconfor
meerd.
306 Plm. 150 verzoeken zijn thans
gehonoreerd
In totaal is ongeveer
11.000,kwijtgescholden.
Het komende jaar zullen wij een
evaluatie-onderzoek instellen
naar het gevoerde kwijtschel
dingsbeleid.
307 De geraamde compensatie is ge
baseerd op de regelmatig uitge-