9 -6 Is het, daar de inflatie thans zeer gering is niet juister deze rente slechts bij te schrijven op de betreffende rekening voorzover het bij voorbeeld eventuele stijging van de bouwkosten dient op te vangen, en de rest ten goede te laten komen van de algemene middelen? D. Belastingen 300 V 301 V Het college spreekt hier van enige reserve! Welke reserve bedoelt het college. Toch niet de reserve algemeen? In hetzelfde punt gaat het college uit van het gebruiken van mogelijk geachte hogere belastingopbrengsten. In de inleiding wordt een zo gering mogelijke lastenverzwaring af gekondigd. Dit is tegenstrij dig! Bij welk bevolkingsdeel komt deze lastenverzwaring terecht? Zie ook vraag 304. In het kader van de woning- lasten problematiek is grotere bekendheid gegeven aan de mo gelijkheid van "kwijtschel ding" van de o.g.b. Welke financiële gevolgen heeft dit voor de gemeente gehad? Waar wordt de financiële dekking in dit beleidsplan gevonden? 300 301 Wij hebben hier de reserve ex tra afschrijving en risicore serve bedoeld. Zie overigens ook de beant woording op de vragen 302, 303 en 304. Voor de tariefsverhogingen 1985 zij verwezen naar ons af zonderlijk voorstel (bijlage nr. 435). 302 G Voor de dekking van de tekor ten over de jaren 1985, 1986 302/ 303/ De bevoegdheid tot het verlenen van afschrijving onroe rend goedbelasting berust niet bij de gemeente, maar bij het Rijk. Het Rijk is niet bereid aan de gemeente informatie te ver schaffen over het aantal inge diende verzoeken om afschrij ving en de beslissingen daarop. Op dringend verzoek van de ge meentebesturen zal het Rijk in de loop van 1985 vermoedelijk wel totaalgegevens per gemeente kunnen verschaffen. Het is derhalve op dit moment neg niet mogelijk de financiële gevolgen van het kwijtscheldingsbeleid aan te geven. In het kader van het totale dekkingsplan is voor deze kwijtschelding financiële ruimte gecreëerd tot een bedrag van 275.000, Vanuit gemeentelijk standpunt bezien doet belastingdrukver 9-7 en 1987 stelt het college voor, om geen gebruik te maken van de mogelijkheid welke be staat uit verzwaring van de belastingdruk. Toch stelt het college voor - door verruiming van de li mieten - om de onroerend goed belasting te verhogen (op brengst 1.9 miljoen). Dit be tekent voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden een belas tingverzwaring ten opzichte van 1984. In hoeverre acht U dit met elkaar in tegenspraak? Wat zijn, in procenten uit gedrukt de consequenties voor de categorie eigenaars respec tievelijk gebruikers van de toegenomen belastingcapaciteit van de onroerend goedbelas ting? Hoe legt het college uit dat een verhoging van de o.g.b. toch geen belastingverhoging is als het inflatiecorrectie genoemd wordt? De belasting capaciteit neemt N.B. toe met 880.000, In het kader van kwijtschel ding van gemeentelijke belas tingen wordt in het beleids plan opgemerkt dat naast de afvalstoffenheffing ook t.a.v. andere belastingen om kwijt schelding is gevraagd. Kunt hiervan een overzicht verschaffen? Welke criteria worden bij de kwijtschelding gehanteerd? Per 1 oktober 1984 waren ca. 200 verzoeken in behandeling m.b.t. kwijtschelding van ge meentelijke belastingen. Wat is de financiële omvang van e.e.a. Algemene uitkeringen Waarop is de geraamde vol ledige compensatie van de bij 304 zwaring zich eerst dan voor, indien de belastingtarieven sterker stijgen dan waartoe inflatoire ontwikkelingen aanleiding geven. Omgekeerd verstaan we onder belastingdrukverlichting der halve de situatie waarin ta rieven minder stijgen dan de geldontwaarding Uit het raadsvoorstel inzake wijziging van de verordening onroerend goedbelastingen voor 1985 blijkt, dat er voor 1985 zowel voor de eigenaarsheffing als voor de gebruikersheffing geen sprake is van belasting drukverzwaring Er is dus geen sprake van te genstrijdigheid met ons voor stel de belastingdruk niet te verzwaren. Voor de eigenaren is het per centage nihil en voor de ge bruikers 2.\ (inflatiecor rectie) Hierbij zijn de gevolgen van de hertaxaties buiten beschouwing gelaten. 305 In 1984 zijn er 9 verzoeken om kwijtschelding hondenbelasting en 2 verzoeken om kwijtschel ding lesgelden G.M.L. inge diend. Voor de criteria inzake kwijtschelding verwijzen we naar ons pré-advies met betrek king tot het te voeren kwijt scheldingsbeleid waarmee U zich op 27 april jl. heeft geconfor meerd. 306 Plm. 150 verzoeken zijn thans gehonoreerd In totaal is ongeveer 11.000,kwijtgescholden. Het komende jaar zullen wij een evaluatie-onderzoek instellen naar het gevoerde kwijtschel dingsbeleid. 307 De geraamde compensatie is ge baseerd op de regelmatig uitge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 672