- 4 -
VOLKSGEZONDHEID
Buitenschool.
In het kader van de herwaardering 1985-1989 is tot een taakstelling terzake van
de Buitenschool van 75.000,besloten, waarbij nader onderzoek diende plaats
te vinden op welke wijze andere buitenscholen functioneren en waarbij in elk
geval het aantal verstrekte maaltijden de aandacht diende te hebben. Het her-
waarderingsonderzoek heeft tot dusver een resultaat opgeleverd van 46.500,
door aan te sluiten bij het uitgangspunt van het bestuur van de Buitenschool,
dat op de bij de herwaardering 1983-1987 tot stand gekomen subsidiebedragen geen
loon- en prijscompensatie zou worden toegepast.
Het hiervoor bedoelde vergelijkend onderzoek naar de werkwijze van andere scho
len kan een verdere besparing tot gevolg hebben. Wij zien echter geen kans dit
onderzoek vóór de behandeling van het ontwerp-beleidsplan in de raadsvergadering
van 17 en 18 december a.s. af te ronden. Het herwaarderingsvoorstel is blijkens
bijlage IV van eerder genoemd overzicht Herwaardering 1985-1989 geplaatst in
rubriek 2: enig nader onderzoek. In verband met het vorenstaande dient het her-
waarderingsonderzoek in rubriek 3 te worden geplaatst.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Besparing op het verbruik van gas, water en elektriciteit in de brand-
weerkazerne.
Door de N.V. Frigas is een onderzoek verricht naar mogelijkheden tot besparing
op het verbruik van gas door het aanbrengen van leidingisolatie warm
watervoorziening, het isoleren van c.v.-leidingen en het aanbrengen van rook-
gaskleppen in de c.v.-ketels.
Door het treffen van deze voorzieningen gedeeltelijk door eigen personeel uit te
voeren, kan de investering beperkt blijven tot een bedrag van rond 14.000,
Het rapport wijst uit dat na aftrek van de kapitaaHasten de beoogde besparing
van 10.000,haalbaar is. In het overzicht Herwaardering 1985-1989 was dit
herwaarderingsonderzoek geplaatst in rubriek 3. Wij stellen U voor thans tot
deze maatregelen te besluiten.
3. Mee- en tegenvallers betreffende uitkeringen uit het gemeentefonds
Limieten onroerend goedbelastingen
In de begroting 1985 is rekening gehouden met een verruiming van de limieten
voor de onroerend goedbelastingDeze verruiming is mogelijk door het admi
nistratief bij mogen tellen van een aantal kortingen, bij het bedrag waarover de
limieten van 12 resp. 15% mogen worden berekend.
Bij het indienen van een verordening tot wijziging van de onroerend
goedbelasting dient een berekening van de algemene uitkering uit het gemeente
fonds te worden overgelegd. Deze berekening dient gebaseerd te zijn op de laatst
in de circulaire van het Rijk verstrekte tarieven. Zolang door de staatssecre
taris gedane toezeggingen met betrekking tot verdere financiële tegemoetkoming
nog niet in de tarieven, zoals die uit zijn circulaire blijken, zijn verwerkt
mogen deze nog niet bij de berekening worden meegenomen.
- 5 -
In zijn circulaire van september 1984 heeft de staatssecretaris alsnog de
toezeggingen met betrekking tot de compensatie van gestegen bijstandskosten in
de tarieven verwerkt. Bovendien heeft hij een voorschot toegekend op de
prijscompensatie 1985 en de gemeenten toegestaan een voorgenomen korting op
podiumkunsten alsnog bij te tellen.
Doordat de in te dienen berekening nu getoetst zal worden aan de circulaire van
september in plaats van aan de juni-circulaire valt de maximale toegestane
opbrengst voor zowel gebruikers als zakelijk gerechtigden gunstiger uit, dan bij
de opstelling van de begroting 1985 was geraamd. Voor de zakelijk gerechtigden
betekent dit een hogere belastingruimte van 180.000,
Aangezien het tarief voor gebruikers, in tegenstelling tot de zakelijk
gerechtigden, in de afgelopen jaren wel regelmatig voor de geldontwaarding is
aangepast, achten wij het redelijk de extra belastingruirate van 180.000,te
benutten. Hierdoor kan de daling van het huidige tarief voor zakelijk gerechtig
den ad 8,53 per eenheid van f 3.000,beperkt worden tot 8,52 in plaats van
8,40. Bij deze tarieven is geen rekening gehouden met de effecten van de her
taxatie 1984.
Onder handhaving van onze uitgangspunten zoals verwoord op bladzijde III-3 en
III-4 van het beleidsplan, menen wij dat de verruiming ad 180.000,als
structureel valt aan te merken.
Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de effecten op groepen burgers van deze
maatregelen zeer beperkt.
Keuringsdienst van waren.
Het kabinet heeft besloten er naar te streven met ingang van 1 januari 1985 de
keuringsdiensten van waren volledig voor rekening van het Rijk te nemen.
De daardoor vrijvallende gemeentelijke uitgaven worden met ingang van 1985 in
mindering gebracht op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De toegepaste
korting komt voor Leeuwarden neer op een bedrag van rond 277.000,Terzake
van de keuringsdienst zijn in de ontwerp-begroting uitgaven geraamd tot een
bedrag van 298.000,zodat een financieel voordeel ontstaat van 22.000,
Korting op de algemene uitkering in verband met de podiumkunsten.
In het ontwerp-beleidsplan is op grond van de voorlopige kortingsvoorstellen van
de Minister van W.V.C. rekening gehouden met een korting op de algemene
uitkering uit het gemeentefonds van 300.000,in verband met de rechtstreekse
subsidiëring door het Rijk van de podiumkunsten (i.e. Frysk Orkest en Tryater).
Zoals gemeld had deze maatregel voor Leeuwarden de uitwerking, dat de korting
vrijwel gelijk was aan die waarmee in het kader van de herwaardering 1984-1988
rekening werd gehouden.
Thans heeft het kabinet besloten tot een andere verdeling over de gemeenten,
alsmede tot een verhoging van de korting, hetgeen voor Leeuwarden neer komt op
een korting van rond 419.000,en derhalve 119.000,meer dan waarmee in
het ontwerp-beleidsplan rekening is gehouden.
In het ontwerp-beleidsplan is er van uitgegaan dat terzake van de accom-
modatiekosten van het Frysk Orkest (huur repetitieruimte in de Harmonie)
83.000,voor rekening van de gemeente zou komen. Uit contacten met het
Ministerie van W.V.C. is intussen echter gebleken, dat deze kosten tot de
exploitatiekosten van het F.O. zullen worden gerekend die in het kader van de
nieuwe subsidieregeling vcor rekening van het rijk worden genomen.