Naast de argumenten die wij in de Nadere Standpuntbepaling hebben ge noemd, willen wij hier nog op het volgende wijzen: - de ASV heeft betrekking op alle subsidiëring door de gemeente en niet alleen op wat in het kader van een Programma op het terrein van speci fiek Welzijn (nader) wordt geregeld.. Het tijdschema voor de opstelling van de gemeentebegroting is derhalve bepalend,- Dat tijdschema biedt niet meer ruimte dan gegeven is met de datum van 1 maart. - het werken met stelposten en het structureel rekening houden met omvang rijke posten voor onvoorzien - teneinde op deze wijze ruimte te houden voor flexibele toekenning van subsidies - zou onzes inziens zoveel moge lijk moeten worden vermeden, omdat daarmee de mogelijkheden voor de Raad om integrale afwegingen te maken, worden gereduceerd en er boven dien bedragen worden vastgezet, waarvan het niet zeker is in welke mate daarvan gebruik gemaakt zal worden, dan wel in hoeverre deze toereikend zullen zijn. Tegen die achtergrond kunnen wij dan ook niet instemmen met de naar voren gebrachte suggestie om voor structurele en eenmalige subsidies een gescheiden planningsmethode te volgen, waarbij de struc turele subsidies in de gemeentebegroting worden vastgelegd en eventueel via een Programma worden toegekend - waarvoor de gegevens per 1 maart binnen moeten zijn - terwijl de toekenning van eenmalige subsidies in la tere stadia zou moeten gebeuren ten laste ^&n stelposten op de gemeente begroting. Wij wijzen er hier nog eens op dat daarmee niet alleen de politieke af weging van de budget-toedelingen en de concrete toekenning van subsidies wordt uitgehold, maar dat ook - indien met toekenningen via een Program ma wordt gewerkt - de inspraakmogelijkheid van het werkveld op voorge nomen subsidietoekenningen aanzienlijk wordt teruggebracht. Immers, de tervisielegging van een Programma, waarin het overzicht van de voor genomen toekenningen staat aangegeven, verliest aan betekenis als al leen de toekenning van.structurele subsidies daarin staat aangegeven, terwijl de eenmalige subsidies daar buiten om in een later stadium zouden kunnen worden toegekend. Bovendien kunnen onzes inziens structurele en eenmalige subsidies niet op deze wijze van elkaar losgemaakt worden. Subsidies worden toegekend aan instellingen om het mogelijk te maken activiteiten uit t^voeren; in beginsel zijn derhalve alle subsidies (een malige) activiteiten-subsidies. In sommige gevallen, waarin een bijzon der belang aanwezig geacht wordt tot continuering van de activiteiten of waarin ter wille van de activiteiten langer lopende verplichtingen moeten worden aangegaan (gebouwen, personeel), kunnen structurele sub sidies worden toegekend-. Deze subsidies moeten worden gezien als erop gericht om de voorziening als zodanig in stand te houden. Het structuree subsidie wordt echter meestal als bestanddeel van het subsidie toe gekend, naast eenmalige subsidie-bestanddelen. Het loskoppelen van struc turele en eenmalige subsidies en het onderbrengen ervan in gescheiden circuits zou derhalve ook vanuit een oogpunt van integrale afweging van subsidiebudgetten aan één instelling moeten worden vermeden. - het is o.i. niet juist dat de planning noodzakelijkerwijs verstarrend werkt, omdat alles lang van te voeren zou moeten worden vastgelegd. Er zijn voldoende instrumenten, die een redelijke mate van flexibili teit mogelijk maken Te noemen zijn: reserveringen: Qen bedrag wordt gereserveerd, in afwachting van nadere gegevens die binnen de tervisie periode moe ten worden ingediend, x p.m. toekenningen: een concreet bedrag wordt toegekend, onder de voor- waalde dat vooraf aan de uitvoering van de betref fende activiteit nadere gegevens worden verstrekt over de activiteit, s post onvoorzien: voor activiteiten die onvoorzienbaar en onuitstel- baar zijn, kan een beroep gedaan worden op de post onvoorzien,indien en voorzover aanwezig. de aanvragen moeten minimaal 3 maanden voor de uitvoering ervan worden aangemeld voor subsidiëring x verschuivingen tus-deze zijn in de praktijk binnen bepaalde begren- sen kostensoorten zingen bespreekbaarvoorzover het totaal beschik- in de begroting: bare subsidiebudget niet wordt overschreden, x globale activi teitenoverzichten en begrotingen kunnen worden geaccepteerd, indien het subsidie aanvragen betreft gericht op het verkrijgen van een afkoopsom, die niet aan de hand van begrotings cijfers, maar van andere criteria (b.v. het bevol kingscijfer) wordt bepaald. - de datum van 1 maart als datum van indiening van subsidieverzoeken is ook bij de voorbereiding van het Programma Sociaal-Cultureel Werk 1985 aangehouden en haalbaar gebleken. In de praktijk zijn ons geen onover- komenlijke moeilijkheden gebleken. ASV-art.16 wijzigingsvoorstel - Het gestelde in de eerste regels en onder a. en b. opnemen in een eerste lid; -een tweede lid toevoegen, als volgt: "2. Indien voor de eerste keer een structureel subsidie wordt aangevraagd, wordt voorzover van toepassing voorts nog overlegd: (rest verletteren en overigens ongewijzigd)". Toelichting: Opgemerkt is dat sommige van de gestelde eisen (te) zwaar zijn voor in stellingen, die een eenmalig subsidie vragen. Met het oog daarop zijn de wat verdergaande eisen nu gekoppeld aan het verzoek om een structureel subsidie. ASV-art.38 wijzigingsvoorstel.: - de woorden "ter goedkeuring"vervangen door "ter beoordeling". - In de toelichting opnemen:De beoordeling is erop gericht om vast te stellen of er wijzigingen worden voorgesteld, die in strijd zijn met de subsidieverordening en die derhalve consequenties kunnen hebben voor de vaststelling van het subsidie.. Hoewel de instelling vrij is om de voorgenomen wijziging al of niet door te voeren, kan het van belang zijn dat bij het besluit daartoe de eventuele consequenties voor het sub sidie kunnen worden meegewogen". Toelichting: Omdat blijkens gemaakte opmerkingen de woorden "ter goedkeuring^voorleggen misverstand kunnen wekken, is een iets meer neutrale formulering ge- lozen,met een wat uitvoeriger toelichting daarop. ASV-art.40 Opmerking. Voor wat betreft onze opvatting over de mogelijkheden om in de subsidie verordening voorschriften op te nemen die "positieve discriminatie" van vrouwen binnen gesubsidieerde instellingen mogelijk moeten maken, ver wijzen wij naar de Nadere Standpuntbepaling (pag. 1-37/38). N.a.v. op merkingen 'önuit de commissie.swillen wij daaraan op deze plaats nog toe voegen dat wij bereid zijn om in de sfeer van de aanbevelingen in een brief aan de instellingen, die in hun personeelskosten worden gesubsidi eerd, de gemeentelijke uitgangspunten voor een voorrangsbeleid voor vrouwen bij de aanstelling van nieuw personeel onder de aandacht te bren gen. - 9 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 69