- 6 - III.4. Toeristische organisatie en promotie. Het wordt van belang geacht dat er een goede voorlichting over en promotie van het Friese toeristisch-recreatieve produkt plaatsvindt. Hierbij is uiteraard het functioneren van de plaatselijke V.V.V.'s, maar vooral van de Stichting V.V.V. Friesland-Leeuwarden van groot belang. Genoemde stichting heeft inmiddels een nota "marketing/promotiebeleid voor de jaren 1985-1990" opgesteld. In deze nota wordt in grote lijnen aangegeven op welke wijze en met welke inten siteit het Friese toeristische produkt kan worden "verkocht". Commentaar Wij zijn met het college van Gedeputeerde Staten van mening, dat de nota een goede onderbouwing vormt voor de in die periode te voeren campagnes en voor de wijze van uitvoering daarvan. Wel merken wij hierbij op dat wij gelet op de financiële positie van de gemeente, niet bereid zijn het subsidie aan de Stichting V.V.V. Friesland- Leeuwarden hiervoor in opwaartse zin aan te passen. Daarnaast zal het welslagen van een promotiebeleid voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de wijze waarop en de mate waarin het particuliere bedrijfsleven kan inspelen op de vraag van de recreant. IV. Prioriteitenplan. Binnen de rond honderd ontwikkelingsvoorstellen, die een geschatte investering met zich mee brengen van rond 490 miljoen heeft het college van G.S. zgn. speerpunten aangewezen. Onder deze speerpunten wordt verstaan voorstellen, welke voor de toeristisch-recreatieve sector in het bijzonder structuurversterkend zijn. De realisering hiervan is een voorwaarde om de bestaande bedrijvigheid in stand te houden en/of nieuwe ontwikkelingen te initiëren (in dit kader worden 0.m. genoemd een attractiepunt wind-energie, elkweervoorzieningen op de Wad deneilanden en een uitbouw van de toeristisch-recreatieve infrastructuur). Een drietal voorstellen, dat direct op onze gemeente betrekking heeft t.w. 1. de realisatie van trekkershutten; 2. de aanleg van intra-/interprovinciale fietspaden; 3- de realisatie van aanlegplaatsen en de daarbijbehorende voorzieningen; worden eveneens als speerpunt aangemerkt. Naast de genoemde speerpunten is voor de ontwikkelingsvoorstellen een nadere prioriteit en volgorde c.q. een fasering aangegeven. Hierbij wordt een drietal uitvoeringscategorieën onderscheiden t.w. snelle uitvoering bevorderen (binnen een termijn van ongeveer 5 jaar); - in principe instemmen met uitvoering (haalbaarheidsstudie en planont wikkeling) - niet instemmen met uitvoering (geen medewerking van provinciezijde). De voorstellen die in het kader van de dagrecreatie worden gedaan alsmede de voorstellen tot verbetering van de brugbediening in Leeuwarden en het aanbrengen van parkeermeters voor de watersport worden tot de categorie "snelle uitvoering bevorderen" gerekend. De voorstellen in het kader van de verblijfsrecreatie zijn aangemerkt als voorstellen waarmee in principe ingestemd wordt. - 7 - Commentaar Wij kunnen behoudens de reeds gemaakte opmerkingen terzake in principe instemmen met de door het college van Gedeputeerde Staten voorgestelde prioriteiten. Wij merken hierbij evenwel op, dat gelet op de financiële positie van onze gemeente, het moeilijk zal zijn ten behoeve van de optimalisering van de dagrecreatie mogelijkheden grote investeringen te doen t.l.v. de gemeentelijke middelen. Wel achten wij het van belang dat in dit kader een aantal voorstellen nader wordt uitgewerkt, opdat in geval er rijks- en/of provinciale middelen voor dit doel beschikbaar zijn, er snel en adequaat op kan worden gereageerd. In het TROP wordt tenslotte nog aangegeven, dat plannen voor het invoeren van commerciële elementen in de Groene Ster dienen te worden ondersteund. Het college van G.S. wil hieromtrent nader overleg met ons voeren. Daarbij acht genoemd college het van belang, dat een toeristisch ont wikkelingsplan voor onze gemeente wordt opgesteld, waarin naast de voorstellen uit het TROP ook andere ideeën kunnen worden meegenomen. Wij zijn bereid met het college van G.S. van gedachten te wisselen over de moge lijkheden te komen tot de opstelling van een toeristisch ontwikkelingsplan Leeuwarden. Hierbij zou naar onze mening tevens inzicht moeten worden gegeven over de moge lijkheden tot het financieren van de kosten voortvloeiende uit de opstelling van een dergelijk plan. Résumé Geconcludeerd kan worden, dat wij evenals het bestuur van de Regio Friesland- Noord in principe positief staan t.o.v. de in het TROP opgenomen ontwikkelings voorstellen. Alhoewel wij ons in het commentaar beperkt hebben tot die voorstellen die speci fiek betrekking op onze gemeente hebben, zijn diverse voorstellen gericht op de aanleg en verbetering van voorzieningen in andere gemeenten ook voor de recreatieve mogelijkheden van de inwoners van onze gemeente van groot belang. Het zou in dit kader evenwel te ver voeren nader op die voorstellen in te gaan. Wij stellen U derhalve voor het college van Gedeputeerde Staten te berichten dat in principe ingestemd kan worden met het Toeristisch Recreatief Ont wikkelingsplan behoudens de onder ons commentaar gemaakte opmerkingen. De Commissie voor Sport en Recreatie kan zich met ons voorstel verenigen. Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierbijgevoegde ontwerp besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 95