-2-
De verlaging van de huishoudelijke kleinverbruikerstarieven
middels het vastrecht houdt in dat het basis kwh-tarief
(10,3 ct per kwh) niet wordt gewijzigd. Voor wat betreft het
basistarief voor nachtstroom kan aansluiting worden gevonden
bij het provinciaal tarief (5,12 ct per kwh).
Met betrekking tot het niet-huishoudelijk kleinverbruik (be
drijven, winkels) en de zgn. gecombineerde aansluitingen (be
drijf met woning) dienen naar onze mening de tarieven gelijkge
schakeld te worden met de provinciale tarieven. Voor wat be
treft de basistarieven houdt de wijziging voor deze verbruikers-
groepen een verlaging van het tariefsniveau in.
Deze verlaging wordt deels gecompenseerd door een gemiddelde ver
hoging van het vastrecht. De verlaging voor de niet-huishoudelijke
kleinverbruikers bedraagt per saldo ruim 4£%.
Met betrekking tot laatstgenoemd vastrecht wordt een vast en een
variabel gedeelte (afhankelijk van de af te nemen hoeveelheid kwh)
gehanteerd, voorzover het verbruik lager is dan 15.000 kwh per
jaar. Bij een verbruik van 15.000 kwh of meer wordt middels een
maxli-meter de belasting gemeten op basis waarvan de vergoeding
wordt berekend (naast o.m. meterhuur)
In het kader van de uniformering van de tarieven in de provincie
Friesland is het naar onze mening gewenst het tarief voor gemeente
gebouwen en het zgn. dubbeltarief te laten vervallenwaarbij voor de des
betreffende aansluitingen de voorgestelde tarieven voor het niet-
huishoudelijk kleinverbruik zullen worden gehanteerd.
Tevens zijn wij van mening dat ten aanzien van het tarief voor
tijdelijke aansluitingen tot overeenkomstige tarieven in de pro
vincie Friesland dient tq worden gekomen, behoudens het tarief voor
feestverlichting
Op basis van voorgaande wijzigingen heeft ten aanzien van de
kleinverbruikerstarieven qua tariefsniveau en voor wat betreft
het niet-huishoudelijk kleinverbruik tevens qua tariefsstruktuur
uniformering plaatsgevonden met de provinciale tarieven. Met be
trekking tot. het huishoudelijk kleinverbruik blijft een verschil
in tariefsstruktuur bestaan. De provincie Friesland hanteert sinds
enkele jaren een lager vastrecht en een hoger basistarief dan onze
gemeente en wijkt ten aanzien van het vastrecht af van de in lande
lijk verband over het algemeen gehanteerde tarieven
Wij achten het niet gewenst de door de provincie voor huishoudelijke
afnemers toegepaste tariefsstruktuur over te nemen.
Voor een gedetailleerd inzicht in de te hanteren kleinverbruikers
tarieven verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken.
3Financiële aspecten
In de begroting van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf voor 1985
is een stelpost voor tariefsverlaging opgenomen ad 750.000,
De financiële consequenties van de hiervoor aangegeven wijzigingen
met betrekking tot de tarieven en voorwaarden voor het kleinver
bruik en het grootverbruik kunnen binnen deze stelpost worden ge
dekt
Brandstofprijs
De provincie Friesland is voornemens om voor het jaar 1985 een
deel van de zgn.noorden -korting op brandstof inzake de electri-
citeitslevering buiten het eigen voorzieningengebied (zgn. "exporten"),
een verlaging van de brandstofprijs (onderdeel van de brandstof-
toeslag waarmee de basistarieven worden verhoogd aan de eigen
afnemers ten gunste te laten komen. Wij stellen U voor de
verlaging van de brandstofprijs overeenkomstig de provincie eveneens
ten gunste van onze afnemers te laten komen. De hieraan verbonden fi
nanciële consequenties zijn thans nog niet exact te ramen.
De kosten kunnen naar verwachting voor een deel worden gedekt
door de in de begroting voor T985 opgenomen stelpost voor tariefs
verlaging
Overigens merken wij in dit verband op dat naar verwachting een op
brengstverhoging zal plaatsvinden uit electriciteitslevering
(grootverbruik
Zonodig zullen wij ons terzake van de verlaging van de brandstof
prijs nog met een nader dekkingsvoorstel tot U wenden.
Wij gaan er voorshands vanuit dat de verlaging van de brandstof
prijs uitsluitend van toepassing is voor het jaar 1985, aangezien
ingaande 1986 genoemde"exporten"van electriciteit naar verwachting
achterwege zullen blijven.
Hierbij dient tevens te worden opgemerkt dat binnen enkele jaren
rekening moet worden gehouden met een integrale "pooling" van de
produktiekosten in Nederland. Hiervoor hebben wij in het beleids
plan in 1988 een voordeel geraamd van 250.000,
Restitutie_exploitatie-resultaat_1
Met betrekking tot het exploitatie-resultaat van het Provinciaal
Electriciteitsbedrijf heeft de provincie Friesland meegedeeld dat
de winst over 1984 mogelijk ten goede zal worden gebracht aan de
afnemers. Gelet op de hieraan verbonden budgettaire consequenties
zijn wij van mening dat deze gedragslijn niet dient te worden ge
volgd
4. Ingangsdatum tarieven kleinverbruik
Rekening houdend met de aan de invoering van de voorgestelde klein
verbruikerstarieven verbonden technische uitvoeringsaspecten stel
len wij U voor deze tarieven per 1 februari 1985 van kracht te doen
zijn.
Voor wat betreft de door ons voorgestelde tarieven en voorwaarden
met betrekking tot de distributie van electriciteit en de hieraan
verbonden budgettaire consequenties verwijzen wij U naar de ter
inzage gelegde stukken.