9861 ut 9uxpnoqsxnq a>[f xxaquaauia9 ap uba qaxqeuiaxq -oud aqosxuiouoaa xaaxoueutj apuBBqsaq uep ap uba qqoxq qaq ut qsp ua99az xt« 88iu uaa9qaq 'uaddBqs aq je jjaxqeuiaqsAs apjaaqueqa9 6161 quapas ap uba uio sxzamubb uauuaq apuaopxoAuo x9e^uauioiu japuaA uaqqoB Cxm 'uaSTzCxM aq 9utMnaxujaAspeqs ap ut qaapuEB ^cxxaquaamas qaq uba azfxMs9ux>i>[ap ap ufxz uapaj uaa9 qoxz do '9uxja^qxnxaop apuBBS pjeeda9 aaiujeep ap ua 9uxMnaxujaAsdjop ua -speqs ap do qaft ap uba SuxuaoAux ap qep x99PJ°0 uba ufxz Cxm ïïuTuaxouBuxj-p •uapaxqaS -sSuxpxauqqxn awnaxu qsaaui ap uba Suxuapuozqxn qam 'uapjBMnaaq uba ua^Cxw apuBBqsaq ap ux uaqundxau>i aqxu uba axqesxjequaAUT auepa9 'O'S'Ö ®P uoop ap uba pueq ap ubb uapuxAsqeexd jvz uapuB ua uag •oqa uaunuixBM 'uaSSnuq 'uaqundsxnj^ sqeoz 'ua^JOM auBquado aSxuaAO - fuaSuxuaxoxu ap uba SuxMnaxuuaA/SuxSuBAuaA a>[Cxxa>lBzpoou uaa uba SqoAaS sqe uaqxaqxAxqoe - iua^eui aq Sxqqnu ^fxxacideqoeqeem uaSuxuaqsaAux auBpaS uapaquaA qaq ux uio pqaopaq uaqxaqxAxqae - fuapuoM aq ua^ojqjapuo aSaMuaAXBq qaxu quaxp uapaxqaSsSuxMnaxuuaAspBqs uazaMaSuBB 9xuepoz spa ap ux saooud qazaS 9ue9 do spaau uaa 'Z'wp uauuBpdsSuxuaoAqxn apqaqs -aSqsBA epaau uba SuxuaoAqxn uaq uaqxaqxAxqoe - fqunnq ap uba 9uxjadnedjaA axexooe ap uba uee9ua9aq qaq do qqoxuaS uaqxaqxAxqoe - iuaSuquoM ap uba SuxuaqaquaA ap do uaqxnqsuBB axp uaqxaqxAxqoe - :uaxx®8s uaqxaqxjoxjd - pxaq^fxj -9ubxaq uba apuo9xoa ux - apua9[oabu ap fxqjeep uaqqnz CfH "uaquaM aqoexuqaaqxaxAxo a9xxuqosqoou9 ua 9uxAa9uiouooM ap uba 9uxqqoxuux uaq '9uTjaxoxj 9uxuaqaquaA 'uaqx^isdo uba 9uxjaues uoop p9poaa9 qaxu UBp 'doo^uee raqmxnj auBquado ap uba 9uxj -s^aqjaA ap do uaxuaxu uo tz axp usttstt at^oe a>i deze zaak niet opnieuw onder ogen kan worden ge zien. 821.01 Particuliere woningverbetering. Bij het vaststellen van de Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing is in eerste instantie, voor wat betreft de onderdelen verbetering van wo ningen door eigenaren/bewoners, uitgegaan van een integrale overname van de gedecentraliseerde rege ling voor particuliere woningverbetering. Voor te verbeteren particuliere huurwoningen blijft een rijksregeling van kracht. Wij onderzoeken momen teel de noodzaak tot bijstelling van de subsidie componenten, afgestemd op de lokale prioriteiten en de verbeteringsbehoefte. Met name de mogelijk heid tot subsidiëring van groot-onderhoud treedt hierbij op de voorgrond. De voorstellen hierom trent zullen U in het kader van de Beleidsnota Stadsvernieuwing worden gedaan. Functie 822; Overige volkshuisvesting. In het kader van het proefproject decentralisatie van de volkshuisvesting hebben wij voor het tweede achtereenvolgende jaar een budgetafspraak met het Rijk kunnen maken met betrekking tot het nieuw- bouwcontingent sociale huurwoningen. Kortheidshal ve verwijzen wij naar de ter inzage gelegde brief van ons college aan de hoofdingenieur-directeur van de Volkshuisvesting, waarin een beschrijving wordt gegeven van de moeizame totstandkoming van de budgetafspraak voor het jaar 1985. Gelet op de extra personele inzet die het maken van budgetafspraken vergt, hebben wij besloten vooralsnog een dergelijke afspraak tot de nieuw bouw te moeten beperken. Het ligt in de bedoeling in een later stadium ook voor de verbetering van woningcomplexen van gemeente en corporaties derge lijke overeenkomsten met het Rijk te sluiten. -Cxxsquaama9 uooa uapJOM uaqaoui puaMa9uee uaxopPT"1 ajeq^xqosaq ap uba x99P >lfTJ3UBT9Q U99 uauef ap -uauio>i ap ux >ioo xBZ 9uxAxnqosjaAquaooe ap s>[UEpuo ïïa^TaqTAxqoe~aqrxx9qüaouiao~- •euapunnq ua saxqej -oduooMnoq9uxuoM 'aquaama9 ap :uapuaqqaq9uexaq ap -uaxxxqosjaA ap uba sja9xpjooMua9aqjaA qxn UBBqsaq aq uauaxp x9Z daoj9qjaM uaqiaqs aq ux ajjez uaq aa •pxoqea9qsBA sj >teduee uba ubpd uaa n uoop qbpbu uapuxAsqBBxd ue>[ 9uxpuaMuee ap ubajbbm 'uamoua9do uapuoM uaofxT111 l UEA qsodqaqs uaa uapqaSsSuxM -naxuuaAspeqs ap uba 9uxxapaaa ap jooa ua9uxuiejuaj -Bfjaaui ap ux xBZ uapau azap mo •SuxMnaxujaAspeqs ap uba jiaoqsxbaux ap qxnuBA >100 jbbiu 'pnoqjapuo ua uaaqaq apueeqsaq qaq uba qaoqsxbaux ap qxnuBA aqeqBBx op 1aquaauia9 ap ua - 9uxxiaqsux uaqexa9aoq uaa x9T99A - 9uxuom ap uba jEeua9xa ap uba ua9 -ubpj9a 9uxuuedsux axsT°UBUTJ U99 X"PJO° suo jbbu uaxx^z azaq *ua9uxssoxdo a5[Cxx99oui jbbu ufxz 9xpou qaozjapuo japBU xBZ axjaqBtu ap uba qxaqxxaxdmoo ap uaxzao 'uapuoM uauunq uapuoAa9 ua9uxssoxdo ap ux -jbbm 9uxqqoxj ap aAqaqjap ua >jaxqBuiaxqojd ap uba jaqj[bjb>i qaq uapadaq 9uxAa9mo ap uba squ 9uxuom ap uba x9M°z uaqaadsESjaaqaq ap auiBU qam JsuapuB qaoq sx jbbui 'pjoom. qaq uba uxz axauoxqxpBjq ap ux >iaxq -Btuaxqojds9uxMnaxujaAspBqs ap qam uaqsmo^uaajaAO jbbmsxx9^ quooqjaA jjaxqBmaxqojd azap uba pjbb aa 'uauaxpuBB ubb9 x"POS auaqoj9 spaaqs do qoxz ua>[ajqa9 aqosxuqoaquoow ua aqosxuqoaqMnoq 'uam -axqojdspuBqs9aax xfiwuaq 'uamau aq jbbm uadaoj9 -suauoMaq apxaqsa9uamBs 9xpfxzuaa uba axqBjquaouoo ua amsuaoq uaa sx uaiifxM azap ui -uajiCxM as9oq -joo-bu ap ux uauaxpuBB ubb9 J[oo qoxz uamaxqoud ap qap uapjow pjaaqBqsuooa9 ja ubji sxappxmux 'ua^fxM as9oxJOO-jooA ap do x"P >lfTJSUBT9Q u" jooa uapaq do qoq qoxz pxaxaqs9uxMnaxujaAspBqs qaq qqaxy ua>ff tm 0F98tjoo-bn q 11-70 Bij de ontwikkeling van de Nota Volkshuisvesting is prioriteit gegeven aan de opstelling van deel- nota's inzake de woonlastenproblematiek en het vraagstuk van de ouderenhuisvesting. Voor deze twee aspecten is bewust gekozen. De steeds toenemende woonlasten vormen een bron van ernstige zórg voor de gemeentelijke overheden. De bedoeling is om in de nota wegen te wijzen waar langs wij als gemeente kunnen bijdragen aan een vermindering van de woonlasten. Daarnaast zijn de vergrijzing van de bevolking en de verminderde be reidheid van de rijksoverheid om gelden beschik baar te stellen voor specifieke bejaardenhuisves ting aanleiding om een aparte nota uit te brengen over de huisvesting van ouderen. Wij verwijzen U overigens naar het gestelde in hoofdstuk I. Het in de eerste helft van 1985 uitgekomen rapport inzake het woningbehoefte-onderzoek dient mede als leidraad bij de opstelling van randvoorwaarden uit het oogpunt van volkshuisvesting voor nog te rea liseren woningbouwprojecten en de planning en pro grammering van de nieuwbouw en verbouw van wonin gen in zijn algemeenheid. Dit kwalitatieve behoef te-onderzoek krijgt een vervolg met een nadere analyse van de kwantitatieve woningbehoefte. Wij streven ernaar de resultaten van dit vervolgon derzoek te betrekken bij de planning en program mering voor 1987 en volgende jaren. Mede in het licht van het teruglopen van het aan deel sociale huurwoningen in het landelijk bouw programma, verwachten wij in de komende beleidspe riode accentverschuivingen binnen de volkshuisves ting, waarbij meer aandacht aan de bestaande wo ningvoorraad en de woonruimteverdeling zal moeten worden besteed. De Leegstandswet zal gefaseerd worden ingevoerd voornamelijk omdat er nog geen oplossing gevonden is voor de kosten die voor de gemeenten verbonden zullen zijn aan het aanleggen en bijhouden van het voorgeschreven leegstandsregisterOver de kosten-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 105