azaq -pxaqsaS jeeqyqqosaq Suxqqazaquaq jooa
uaqappxra 52, uba aSBquaouad uaa uba sxsBq
do ufxz %g ubbu %£'z uba 5861-8-1 aad 9uqq
-uoqjaApfxqspxaqje aaapaaA ap qaai puaqaaA ux
Suxqqazaquaq aooA. uaqappqw i
aSTaa"AÖ *s
'000*028 UBA 10*084 aqqounj
do aaAouaSaq SuxuaqqaaqsjaA uaa qaMuaAa qheqs
-8861 UT 000* 6l 2, qoq puadoqdo gg6l ux
'000*922 uba do uaxappxm qaaAax Suxuayqxn
azaa *(0261 TSM *o'x £l "9JU *xa) aaoAaaAqooqas
aooA uaqappxtn uba SuxqaAaqjaAO ap ayezux
ueepaS uaSuxSSazaoq ufxz auxexnojxa-qunf ap ui
000*l£
uba SuxSoqjaAuaqsraoqux uaa uaSuxuajfqxn
a>iaxjxoads uba Suxaauas ap quaqaqaq gg6L aoo/v
000* 61 uba qgnioyuq uaa quaqaq
-aq uaSuxuoMuapjeefaq apueeqsaq uba Suxsseduee
aooA uaxappxm uba uaqaAaquaAO 5g6L L l qsH
ïïa^uTaaqqxn 'aqaxjx^aïïs~9ïïxaauBS p
000'2,8 S
uba pxsqsaapuoaaA axqesuadmoo apuax
xnaubb uaa spaaa sum 5g6l SuxqouSaq ap uq
000OtrtT '000*048 puBqsCxq -
uaqsoq
'000*082 S 000*591 -sqeeaedde -
9861 5861
:pmeejaS saxqesuadmoo
apuaSqoA ap qeodqaqs uba azfxM fxq Cxm uaq
-qaq (axqesuadmoo aBBq aooA uamouaS qundqaaq
-aaA sxb azap yfqy qaq qjaaq tr86L "T ~>\oo)
uaSuxxayyxMquo apmeejaS 5861-5-82 uba soxa
-pB aBBq ux uaxouBUxjaquaamao ap uooa peey
ap aoop ap ua sxaSajqads azap uba apueeSqqn
*111
ynqspjooq ubbu uazpXMaaA n flM ua3om quaaq
-tnoaaqq Suxqqazuaaqqn uaa uooa *9861 ua 5g6i
uaAo pueqsfqq axqesuadmoo apuaqinAuee uba
uaxzuee uaq qazaSuaaqqn sqaSauxads ap squeq
-auoassqeeqs ap qjaoq ajqeinojqo-qunf ap ui
ua8uxS3azaoq apaaaaou
-oqa5 sqjeqajoassqeeqs ap aoop qaxu Son *2
•uaofxqra 91
PB uaxappxm apqaqsaS jeeqqxqosaq aSawsyfxj
uba ap uq uaqapaam )joo suauoMuq 000*05
UBp uapuxui qam uaquaamaS uaSuxqaopaq aqpTI9^
-uoadsaoo ap qoq 3uxnaqsuaSaq ux qep qyaam
-aSdo Pqz qaMaaawpuBaq ap qjaaqaq qeM uooa
000trt? 'dsaa
'000*091 uba qsmo^uq uaa qoq uapaBMnaaq
uooa uaqaSaaqBBra azap uapqaq jfPqxapuqaqqn
qaMspueqsSaaq ap uba SuqaaoAuq ayfnaqxaap
-a8 uooa '000*05 ua qaMaaaHpuBuq ap uba
SuqaaoAUx suaSaM '000*052 uba pmeeuaS
qsmo:yux uaa 6861-5861 ueidspxaqaq qaq ux Cxm
uappaq uaSux3Sazaoq auepaS uba apjooq qqn
ua3ux83azaoq apaaaaouoqao l
ua9ïïx3Siazaox *o
000* 00i, apmaouaS spaaa
ap douaAoq) —'000*052 I uba uameu aq 2,861
apuee3ux SuqaaqaqaaA as^fxxjeef uaa uooa
-ubbp p9qpaBBAqqoaaa9 qaq sq 096l qaMsSuxp
-noqaaA axaxoueuxj ap uba unaSxA ap aapuo
uaSuxuBAaa uba sxseq do "uadoqaaA uaqsq aq
qadaos uaxaSajqeemsSuxxapjaAjaq aSxqsmoyaoq
aqanquaAa rao paapuozaSjB aqqaapaS apaaxA
uaa xaMuaAa yfqy qaq qjaaq apuaSqoA ua 2,861
uooa *ubbP aad '000*002. puou uba uajef
08-H
gingen). In het advies van de Raad voor de
Gemeentefinanciën van 28-5-1985 is becijferd
dat voor 1986 de groei van de uitkeringsba
sis 192% bedraagt. Dit gegeven betekent dat
er onvoldoende middelen aanwezig zijn om de
groei van de uitkeringsbasis bij de gemeen
ten te kunnen financieren. Voor 1986 is dit
opgelost door het uitkeringspercentage met
per saldo 10 punten te verlagen. Op basis
van extrapolatie en een door de staatssecre
taris kennelijk in acht genomen voorzichtig
heid wordt in het kader van het meerjaren
perspectief (1987 en volgende) uitgegaan van
een jaarlijkse verlaging met 11 punten. Ten
opzichte van de circulaire van juni 1984
- welke ten grondslag heeft gelegen aan de
ramingen 1985-1989 - houdt dit over de pe
riode 1986-1989 een verslechtering in van 7
punten 1 punt correspondeert met circa
135.000,terwijl over 1984 en 1985 ook
een verdere verslechtering is opgenomen van
5 punten.
In de circulaire van 28-6-1985 is een onder
bouwing gegeven van de voor 1986 geraamde
verlaging van het uitkeringspercentage uit
hoofde van het z.g. meerjarenperspectief.
Bij nadere analyse blijkt dat deze voor
3 punten is veroorzaakt door de ontwikkeling
van de verfijning sociale structuur en voor
2 punten door de ontwikkeling van de verfij
ning rioleringen.
Ofschoon in verband met het aflopen van
laatstgenoemde verfijning tijdelijk onge
twijfeld door veel gemeenten een uiterste
poging zal worden gedaan om onder de huidige
regeling nog zoveel mogelijk aansluitingen
te realiseren, zijn wij van mening dat de
staatssecretaris in zijn meerjarenperspec
tief impliciet een te grote dosis pessimisme
vertolkt. In sterkere mate geldt dit voor de
verfijning sociale structuur. In het be
leidsplan 1986-1990 is geen rekening gehou
den met een hogere opbrengst uit hoofde van
deze verfijning. De ervaringen tot nog toe
hebben evenwel geleerd dat Leeuwarden met
haar relatief zwakke sociale structuur daar
zeker van zal profiteren. Wij zijn van
mening dat deze onevenwichtigheid in de
ramingen kan worden opgelost door in afwij
king van de circulaire een jaarlijkse ver
slechtering uit hoofde van het meerjaren
perspectief te veronderstellen van 9 punten
in plaats van 11.
Toepassing van het meerjarenperspectief uit
de circulaire betekent een derving aan in
komsten van rond 1,5 miljoen per jaar.
De door ons voorgestelde correctie van de
geconstateerde onevenwichtigheid levert in
gaande 1987 een bedrag op van rond
270.000,per jaar en over de gehele be
leidsperiode gerekend een bedrag van
1.080.000,Ter aansluiting op de in
hoofdstuk III gegeven vergelijking met de in
het beleidsplan 1985-1989 geraamde hoogte
van de gemeentefondsuitkeringen zij opge
merkt dat over de periode tot en met 1989
het verschil van 12 punten een nadeel op
levert van 1.640.000,Door de hierboven
gesignaleerde onevenwichtigheid kan dit met
3 fasen van 270.000,teruggebracht wor
den tot 830.OOO,
3. Volumeaccres
De praktijk tot nog toe is steeds geweest
dat het volumeaccres over de gemeenten wordt
verdeeld via het uitkeringspercentage.
Voor 1986 levert dit de gemeente een bedrag
op van rond 800.000,en voor volgende