- 2 - waarvoor een actiever beleid wordt gevoerd verzoeken om kwijt schelding ingediend. Het betreft hier de hondenbelasting en de lesgelden voor het Gemeentelijk Muziekinstituut. Sinds medio 1984 zijn m.b.t. de hondenbelasting 29 verzoeken in gediend, waarvan 14 zijn toegewezen. Voor het G.M.Lbedraagt dit aantal drie resp. één. Hieruit kan het volgende worden geconcludeerd. Conclusie 1. Het actiever kwijtscheldingsbeleid heeft het meeste effect ge sorteerd bij de onroerend-goedbelastingen 70$ toewijzing van het geraamde aantal). Het aantal verzoeken m.b.t. de afvalstoffenheffing is hierbij duidelijk achter gebleven. Hier is slechts 20$ van het geraamde aantal gehaald c.q. toegewezen. 2. Zowel voor de afvalstoffenheffing als de o.g.b. zijn de aan tallen verzoeken in 1985 vrijwel constant gebleven t.o.v. die van 1984. Bij de opzet van het actiever beleid was een jaar lijkse toename verondersteld. 3. Het actieve kwijtscheldingsbeleid heeft een uitstralingseffect gehad naar andere belastingen (hondenbelasting, lesgelden G.M.L De verklaring van de oorzaak waarom het effect van het actiever beleid bij de afvalstoffenheffing zo opvallend afwijkt t.o.v. de o.g.b.dient onzes inziens in hoofdzaak gezocht te worden in he feit dat de afvalstoffenheffing geheven wordt via de energienota van de N.V. Frigas en niet door middel van een afzonderlijke aan slag zoals de O.G.B.waarbij bovendien in de bijsluiter wordt gewezen op de mogelijkheid van kwijtschelding. De voornaamste redenen voor het afwijzen van een ingediend ver zoek zijn geweest: de overwaarde van een eigen woning, kostgeld inwonende kinderen, een lage huur, de aanwezigheid van spaargeld of bijverdienste. 2. Andere vormgeving actiever kwijtscheldingsbeleid. In par. 1 van deze raadsbrief is vermeld in welke vorm aan het actieve kwijtscheldingsbeleid gestalte is gegeven. Het afgelopen jaar is duidelijk komen vast te staan dat na elke publikatie, met name via het uitgeven van persberichten, het aan tal verzoeken steeg. Naar onze mening verdient het derhalve aanbeveling het aantal malen dat jaarlijks aan de mogelijkheid tot kwijtschelding be kendheid wordt gegeven te verhogen. Daarnaast kan men zich afvragen of het mogelijk dan wel nodig is, - 3 - de mogelijkheid van kwijtschelding op nog andere c.q. anders ge richte wijze onder de aandacht van het publiek te brengen. Hier bij valt te denken aan informatie bij de loketten van de afdeling B.B.M.V., G.S.D., Gewestelijk Arbeidsbureau, G.A.K. en P.T.T. kantoren. Tevens zijn wij voornemens alle aanvragers van een eenmalige uitkering onder toezending van een aanvraagformulier op de hoogte te brengen van de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen ten aanzien van de afvalstoffenheffing en de onroerend-goedbelas tingen. Samenvattend stellen wij U voor het aantal publikaties via de plaatselijke media te verhogen en daarnaast de mogelijkheid tot het neerleggen van folders op meer dan alleen de gebruikelijke plaatsen te onderzoeken c.q. toe te passen. Verruiming werkingssfeer actiever kwijtscheldingsbeleid. Met name bij de hondenbelasting zijn sinds medio 1984 aanzienlijk meer verzoeken tot kwijtschelding ontvangen dan voorheen. Van het aantal verzoeken is rond 50$ gehonoreerd. In dit verband rijst de vraag of de werkingssfeer van het actiever kwijtscheldingsbeleid niet uitgebreid zou moeten worden tot andere belastingen. Hieromtrent merken wij het volgende op. In ons preadvies van 1984 (bijlage 158) wordt deze kwestie zowel in punt 2b (de maatschappelijke relevantie van de noodzaak tot een actiever kwijtscheldingsbeleid) als in punt 3 (de "toepas sing" van het kwijtscheldingsbeleid) uitvoerig aan de orde ge steld. Vooralsnog zien wij geen aanleiding U voor te stellen de in het pré-advies geformuleerde "toelatingscriteria" te wijzigen of te doen vervallen. Resumerend stellen wij U voor de werkingssfeer van het actieve kwijtscheldingsbeleid te blijven beperken tot de afvalstoffen heffing, de rioolretributie en voorzover beïnvloedbaar tot de on roerend-goedbelastingen Tevens stellen wij U voor bij de beoordeling van verzoeken m.b.t. belastingen welke niet vallen onder het actieve kwijtscheldingbe- leid dezelfde criteria toe te passen als bij de belastingen val lend onder het actieve beleid. Termijn indiening kwijtscheldingsverzoek. Bij de vaststelling van het actieve kwijtscheldingsbeleid is ver zuimd een termijn te stellen waarbinnen een verzoek tot kwijt schelding moet worden ingediend. Om zowel organisatorische als praktische redenen kan dit zowel voor de gemeente als de indiener van een verzoekschrift van be lang zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 412