- 2 - Sub A. Overdracht van de bouwgrond. a. De gemeente draagt in volle eigendom over aan Aegon het gehele terrein, genaamd de Oude Veemarkt. De begrenzing van het terrein - circa 20o000 n2. is globaal aangegeven op de voor U ter inzage gelegde en als zodanig gewaj- merkte tekening nr. 132D1b-28a, d.d. 1-11-1985. De definitieve uitgifte- grenzen zullen in nader overleg moeten worden vastgesteld en zijn mede af hankelijk van de te ontwerpen bouwplannen en de gewenste verkeersoplossin- gen. b. Aegon onderkent de behoefte van de gemeente om op het onder a. genoemde terrein minimaal 200 en maximaal 400 openbare parkeerplaatsen te realiseren de hiermede gemoeid zijnde investering, alsmede de kosten van het beheer et het onderhoud zijn voor rekening van de gemeente. De daadwerkelijke realise ring van deze openbare parkeerplaatsen is afhankelijk van het nieuobouwplat van Aegon. c. De door Aegon verschuldigde koopprijs, te betalen bij de levering, bedraagt 4 miljoen, indien de onder b. genoemde openbare parkeerplaatset niet worden gerealiseerd; is zulks wel het geval, dan zal de koopprijs 3 miljoen bedragen. d. Vóór de juridische levering van het onder a. genoemde terrein zal e gemeente voor haar rekening een bodemonderzoek doen verrichten; te vrijwa ring van Aegon voor de gevolgen van een (eventuele) verontreiniging dient de gemeente een zogenaamde gifvrijverklaring af te geven. e. Na de juridische levering van het onder a. genoemde terrein zal de gemeente in opdracht van Aegon doch voor haar eigen rekening zorgdragen voo de verwijdering van de leidingen, bestrating, verlichting en parkeerapparaat, die op of in het terrein aanwezig zijn. Sub B. Overname kantoor- en bedrijfsruimten. a. De gemeente neemt in eigendom over van Aegon de bestaande en als zodanig in gebruik zijnde kantoor- en bedrijfsruimten in Leeuwarden. In de bij deze raadsbrief behorende en voor U ter inzage gelegde bijlage is een opsomming gegeven van de plaatselijke en kadastrale aanduidingen van de over te nemen onroerende goederen. b. De levering van de door de gemeente te kopen kantoor- en bedrijfsruimten vindt plaats tegelijk met die van het door de gemeente over te dragen ter rein Oude Veemarkt en onder gelijktijdige betaling van de prij3 die gelijk is aan de boekwaarde van de te kopen kantoor- en bedrijfsruimten; cieze boek- waarde bedraagt op dit moment circa 14,4 miljoen. c. Zolang de nieuwe door Aegon te bouwen kantoorruimte niet kan worden betrok ken heeft ze het recht van voortgezet gebruik van de onder a. genoemde kantoor- en bedrijfsruimten onder nader overeen te komen voorwaarden, waar toe in ieder geval behoren: een door Aegon te betalen huurprijs gelijk aan de kostprijs gebaseerd op de lasten die voortvloeien uit de financiering van de aankooppr js, als mede de eigenaarslasten; het door en voor rekening van Aegon komen van de kosten van het bin- nenonderhoua; - het voor gezamenlijke rekening komen, op basis van de sleutel 50/50, van de kosten van het buitenonderhoua. - 3 - Sup C. Ontwikkeling en realisering van het bouwplan. a. De gemeente beschouwt het stedebouwkundige ontwerp voor het terrein Oude Veemarkt als zeer flexibel; ze zal het door Aegon ontworpen en door haar goedgekeurde bouwplan de basis doen zijn van de planologische vertaling voor bedoeld gebied. De vrijheidsgraad in bouwhoogte c.q. bouwpercentage e.d. is mede afhankelijk van de gekozen architectuur, een en ander in overleg met de gemeente. De gemeente neemt zitting in een door Aegon te vormen bouwteam. b De gemeente zal bevorderen dat het busstation van de Friese Autobusmaat schappij (FRAM) ten behoeve van de interlokale lijnvoering wordt verplaatst in oostelijke richting; ze zal daartoe tijdig in overleg treden met de FRAM en de N.V. Nederlandse Spoorwegen en waar nodig haar daadwerkelijke mede werking verlenen. c. Indien Aegon één jaar nadat de publiekrechtelijk voorgeschreven procedure is gestart geen bouwvergunning is verleend op grond waarvan tot realisering van de bouwplannen mag worden overgegaan, zal vanaf dat moment tot het tijd stip waarop zo'n vergunning wel is verleend, het recht van het in punt B., sub c., bedoelde gebruik van de kantoor- en bedrijfsruimten om niet plaats vinden. Hierbij zullen de navolgende voorwaarden gelden: - de termijn van één jaar begint te lopen op de dag dat Aegon een defi nitief schetsontwerp bij de gemeente heeft ingediend op basis waarvan de procedure om te komen tot verlening van een bouwvergunning daadwerkelijk kan worden gestart; deze datum wordt alsdan door partijen schriftelijk vastgelegd; - de oorzaak van het niet tijdig kunnen beschikken over een rechtsgeldige bouwvergunning uitsluitend het gevolg is van het verloop van de wettelijk voorgeschreven procedures. 3_ Aanpak Ui het vorenstaande blijkt dat een snelle, doch goede en juridisch verantwoorde procedure van zeer groot belang is. Gezien de complexiteit van het geheel, maar oo gelet op de verschillende belangen die bij het bebouwen van de Oude Veemarkt zijn betrokken, is een duidelijke en gestroomlijnde aanpak nodig. De eerste stappen daartoe zijn reeds door ons gezet. In de eerste plaats hebben wij besloten tot een projectmatige aanpak, zowel op hei ambtelijk als op het bestuurlijk niveau, waarbij alle belangen en discipli ne- zijn betrokken en waarbij de lijnen kort en de verantwoordelijkheden een- du iig zijn afgebakend. Wij verwijzen U ter zake naar de ter inzage gelegde stueken. In ,e tweede plaats hebben wij de bedrijven aan de noordzijde van de Lange Marktstraat reeds mondeling van de nodige informatie voorzien. Verder hebben wij Aegon toegezegd alle medewerking te verlenen voorzover zij de gemeente nodig hee 't voor de in het kader van de normale openbare bestuurstaak voortvloeiende ac: .viteiten: behulpzaam zijn bij het verkrijgen van (rijks)subsidies, het tij- di 3tarten van de benodigde procedures, alsmede het bewaken daarvan etc. Tet lotte is met de provincie afgesproken, dat ook van die zijde de nodige bij stand zal worden verleend in het kader van het bewaken en het voeren van de pro cedures, alsmede voor het voeren van overleg met de departementen ten behoeve var de maximale benutting van de subsidiemogelijkheden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 452