Mr. 20156 - 2 - geplande parkeerlokatie in de Klanderijbuurt wordt via deze weg vanaf de Oostergoweg optimaal bereikbaar. De vormgeving van het Zuiderplein is hetzelfde als in alternatief 40. Dit geldt ook voor de ontsluiting van het v.m. Lijempf- terrein en de aansluiting van de Sixmastraat. Uiteraard behoeft in alternatief 5 de spoorlijn niet te worden opgehoogd, zodat van een vergroting van de visuele barrière tussen de gebieden ter weerszijden van de spoorlijn geen sprake is. Wanneer de verschillende mogelijkheden met elkaar worden vergeleken, biedt naar ons oordeel alternatief 5 de beste oplossing voor de aansluiting van de Oostergoweg op het Zuiderplein. Aan de beide andere alternatieven 40 en 1 kle ven enkele nadelen, die alternatief 5 niet heeft. Bij het gelijkvloers uit voeren van alternatief 4C zou het grootste nadeel zijn de problematische toekomstige aansluitmogelijkheden van de Willem Lodewijkstraat en het daarvoor benodigde ruimtegebruik. Bij alternatief 1 of een variant hierop betreft het in hoofdzaak de problemen die ontstaan met de aansluiting van de Schrans. De sterke punten van alternatief 5 zijn onder meer: "strak" tracé van de Oostergoweg, waaronder een efficiënt grondgebruik ontstaat, zowel ten zuiden als ten noorden van de spoorlijn; - meer mogelijkheden om een goed gesitueerde parkeervoorziening te maken in de Klanderijbuurthetgeen extra van belang is in verband met de ontwikkelingen op de Oude Veemarkt; een goed afwikkelingsniveau voor alle vervoerswijzen. Op basis van het vorenstaande hebben wij besloten alternatief 5 als model voer het tracé van de Oostergoweg aan U ter vaststelling voor te leggen. Het altei - natief is nader uitgewerkt in de bij het raadsvoorstel en -besluit behorende tekening nr. 34-309-07. Voorts merken wij op, dat de vertegenwoordigers van een aantal wijken (Huizum-WestAchter de Hoven/Vegelin, Oranjewijk, Huizum-Bornia en Klanderi - buurt/Tulpenburg), de Winkeliersvereniging Schrans en enkele andere belanghe - benden tijdens een op 5 november jl. gehouden informatiebijeenkomst op de hoogte zijn gesteld van de hiervoor geschetste ontwikkelingen rondom de Oostergoweg. Onder de mededeling, dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening omtren het vorenstaande is gehoord, stellen wij U voor met betrekking tot het tracé van de Oostergoweg overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp te besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester, mr. W.J.G. Reumer Secretaris. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 21 november 1985 bijlage nr. 399); BESLUIT: in te trekken zijn besluit van 22 april 1985nr. 6995; als model voor het tracé van de Oostergoweg vast te stellen alternatief 5, vervat in de bij dit besluit behorende tekening nr. 34-309-07. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 500