Bedrijfscontainers. Voor de afvoer van bedrijfsafval geldt thans een tarief van 65,per ton. Dit leidt tot een kostenbesparing van rond 25.000, In de ontwerp-begro» ting voor 1986 ontstond hierdoor een batig saldo op dit dienstonderdeel het geen wij ten gunste hebben laten komen van het nadelig saldo van de dienst. Bij nader inzien hebben wij toch gemeend dit kostenvoordeel in het tarief tot uitdrukking te brengen. Dit houdt in, dat de in artikel 10, lid 7 ver melde tarieven met rond 7% kunnen worden verlaagd. Wij stellen U voor de hierdoor ontstane tegenvaller bij de bijstelling van de begroting voor 1986 te dekken. Tarief voor het ledigen van putten (art. 12 van de verordening). Het feit, dat deze activiteit door de dienst machinaal wordt uitgevoerd leidt tot hoge kosten, dus tot een hoog tarief. In de praktijk heeft dit geleid tot ongewenste gevolgen in die zin, dat houders van kleine vetputten zich niet houden aan de voorwaarden, die aan het hebben van een vetput zijn verbonden. Wij stellen U voor - waar mogelijk - naast het mechanisch ledige' over te gaan tot het op handmatige wijze van het ledigen van vetputten. De personeels- en autotraktiekosten zijn bij handmatige verwerking aan zienlijk lager dan bij mechanische verwerking. In verband hiermede kan voor het handmatig ledigen van putten een aanzienlijk lager tarief worden inge voerd. Wij verwachten tevens, dat een en ander tot een aanzienlijke toeneming van het aantal te ledigen putten leidt. Rekening houdende met de kosten van aanschaf van een zgn. vetafscheidingscontainer ramen wij een meeropbrengst voor 1986 van rond 35.000, Overige tarieven. De tarieven voor de overige dienstverleningen door de Dienst voor Reiniging en Brandweer zijn met 1$ verhoogd. De verordening. Bij besluit van 3 december 1984, no. 19424, is artikel 15 ingevoegd, houden de dat bepaalde tarieven moeten worden verhoogd met omzetbelasting. Dit is formeel gezien niet juist. De tarieven, die betrekking hebben op dienstverleningen, welke aan omzetbelasting zijn onderworpen, dienen inclu sief omzetbelasting te worden vermeld. Dit houdt in, dat de in artikel 10, lid 3 t/m 8, artikel 11 lid 1 en artikel 12 vermelde tarieven thans moeten worden gewijzigd in tarieven inclusief omzetbelasting (thans 19$). Door deze wijziging wordt tevens tegemoet gekomen aan de bezwaren van de Staatssecre taris van Financiën tegen het in 1984 toegevoegd artikel 15. Dit artikel ka thans vervallen. Heffingen door Dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal. In het kader van de herwaardering 1984-1988 heeft U besloten, dat de waren- en wijkmarkten in 1988 voor de gemeente kostendekkend dienen te zijn. Daar bij zou enerzijds naar mogelijkheden tot kostenverlaging van de vuilver- wijdering gezocht worden en afhankelijk daarvan het restant gedekt dienen te worden door extra tariefsverhogingen. De extra tariefsverhogingen zouden dan worden doorgevoerd in de jaren 1986, 1987 en 1988. - 5 - Inmiddels is komen vast te staan, dat op de reinigingskosten van markten kan worden bespaard. Als gevolg hiervan wordt het exploitatietekort van de mark ten thans op 48.000,begroot. Naast de trendmatige tariefsstijging dienen de tarieven voor de jaren 1986, 1987 en 1988 in totaal met 24$ te worden verhoogd. Dit is per jaar 8$. Rekening houdend met een trendmatige tariefsstijging voor 1986 met 1$ dient de totale tariefsverhoging voor 1986 9$ te bedragen. Veemarktrechten. Om te concurreren met andere veemarktgemeenten komt de exploitatie van de veemarkt onder een steeds grotere druk te staan. Het kostenaspect, verbonden aan het verhandelen van vee via de markten is over het algemeen zodanig, dat dit tot gevolg heeft, dat verhandeling van vee buiten de veemarkten om gaat. Om deze ongewenste ontwikkeling tegen te gaan en om te voorkomen, dat onze concurrentiepositie verder wordt aangetast achten wij het niet verantwoord de tarieven voor 1986 te verhogen. Wij merken hierbij op, dat ook de gemeen ten Zwolle en Sneek de veemarktrechten voor 1986 niet zullen gaan verhogen. Wij hebben opdracht gegeven na te gaan in hoeverre er nog tot een verdere kostenbesparing bij de veemarkt kan worden gekomen. Beursrechten. Wij zijn van mening, dat deze met het trendmatige stijgingspercentage ver hoogd dienen te worden. Over de beursrechten is omzetbelasting verschuldigd. Onder verwijzing naar hetgeen is vermeld bij het onderdeel "reinigingsrech ten" stellen wij U voor de verordening waar nodig te wijzigen. Financiële consequenties. Ten opzichte van de begroting zijn bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer per saldo een aantal meevallers in te boeken van 37.000,gespecificeerd als volgt: per saldo meeropbrengst rechten ledigen vetputten 35.000, meeropbrengst rechten containerdiensten 27.000, 62.000,— minderopbrengst rechten bedrijfscontainers 25.000, Blijft 37.000,— Ten aanzien van de overige rechten en belastingen zijn thans nog geen mee- of tegenvallers bekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 535