- 3 - 3- 60,- 55,— 50,— 45,- 39,-- 33,- 27,- - 2 - 1.300.000,en door de gebruikers 700.000,te worden opgebracht. Rekening houdende met 38.500 aansluitingen kon het (voorlopige) tarief voor de eigenaren worden vastgesteld op 34,per object. Van de gebruiker kon het (voorlopige) tarief aan de hand van voorlopige gegevens m.b.t. het totale waterverbruik wor den vastgesteld op 39,van elke volle 100 m3 af te voeren afvalwater boven 200 m3. Aangezien op het moment van de voorlopige tariefstelling nog geen exacte gege vens bekend waren over de hoeveelheid af te voeren afvalwater, afkomstig van de diverse onder de gebruikersheffing vallende onroerende goederen en derhalve de gevolgen van de verschillende tariefstellingen nog niet konden worden overzien, heeft U overeenkomstig ons voorstel, in afwachting van een definitieve tarief stelling, besloten uit te gaan van een proportioneel tarief. Bij de definitieve tariefstelling zou worden nagegaan of voor een andere tariefsdifferentiatie zou moeten worden gekozen. Tariefvoorstellen 1986. Opbrengst In afwijking van ons voorstel van 3 mei 1985 wordt de beoogde opbrengst thans gesteld op 1 .950.000,Een specificatie van dit bedrag ligt voor U bij de stukken ter inzage. Het verschil met de eerste raming van 50 .000,houdt ver band met het feit, dat de aan de onrendabele objecten van de gemeente toe te rekenen heffingen 50 .000,lager was dan waarop oorspronkelijk was gerekend. Tarieven Algemeen Er zijn inmiddels exactere gegevens beschikbaar over de hoeveelheid m3 water verbruik. Hieruit blijkt, dat van het totale waterverbruik van circa 5,3 min. m3 43afkomstig is van de bedrijven c.a. (grootverbruikers) en 51% afkomstig van de sector woningen. Wij hebben ons nader beraden of de verdeelmaatstafgeba seerd op het relatieve waterverbruik tussen de categorieën belastingplichtigen, zoals in ons voorstel van 3 mei 1985 is genoemd, al dan niet moet worden gehandhaafd. Alhoewel de nieuwe verhouding tussen woningen en niet-woningen in voordelige zin uitwerkt voor de eigenaren hebben wij toch geen aanleiding gezien om U voor te stellen van de het bij Uw besluit van 13 mei 1985 aanvaarde ver deelmaatstaf af te wijken. Indien de verdeling 57 43 bij de behandeling van het voorstel op 13 mei 1985 bekend zou zijn geweest, dan zou er al eerder een lager tarief uit de bus zijn gekomen dan het voorlopige tarief van 34, Eigenaarstarief Uitgaande van de verdeelmaatstaf van 51% (eigenaren)- 43(gebruikers) dient van de eigenaren een opbrengst van in totaal 1.111.000,te worden geheven. Uit de meest recente gegevens blijkt, dat rekening kan worden gehouden met een aan tal aansluitingen van 39-000. Mitsdien bedraagt het tarief voor de eigenaren 1 .111 .000,— 39.000 28,50 per object. Gebruikerstarief Door de bedrijven e.a. zal een bedrag van 839.000,moeten worden opgebracht. Wij hebben U toegezegd, dat in het kader van de definitieve tariefstelling zou worden onderzocht of al dan niet een proportioneel tarief moet worden gehandhaafd. Tevens zat in de procedure opgesloten het voeren van overleg met de Kamer van Koophandel over de precieze invulling van het bedrag, dat door het bedrijfsleven moet worden opgebracht. Het belangrijkste keuzevraagstuk in dat overleg was naar onze mening de vraag of al dan niet een degressief tarief moest worden gehanteerd. Tot onze spijt moeten wij U echter mededelen, dat de Kamer van Koophandel om haar moverende redenen van het aangeboden overleg geen gebruik wenst te maken. Wij hebben derhalve zonder advies van de Kamer van Koophandel de keus moeten maken of al dan niet een degressief tarief moet worden gehanteerd. Ter verduidelijking merken wij op, dat een degressief tarief inhoudt, dat de belastingdruk per 100 m3 waterafvoer afneemt, naarmate de af te voeren hoeveelheid toeneemt. Naar analogie van de gehanteerde gedragslijn bij andere grote gemeenten menen wij dat het alleszins gerechtvaardigd is zo'n tarief te hanteren, met dien verstande dat met de bijzondere positie waarin de produktiebedrijven door deze tariefstelling zullen komen te verkeren ten opzichte van soortgelijke bedrijven in andere gemeenten expliciet rekening dient te worden gehouden. Voor deze bedrijven zal een meer dan gelijkmatig degressief tarief wenselijk zijn. Niet ontkend kan worden, dat de produktiebedrijven desalniettemin toch nog voor een belangrijk bedrag in de heffing zullen worden betrokken. In het kader van het innemen van een definitief standpunt door ons college inzake de tarieven hebben wij kennis kunnen nemen van een aantal keuzemoge lijkheden. Ter zake verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. Na ampele overweging hebben wij gemeend voor de volgende tariefstelling voor de gebruikers (vnl. bedrijven) te moeten kiezen. Het recht bedraagt per belasting jaar voor elke volle 100 m3 afgevoerd water en/of faecale stoffen boven een hoeveelheid van 200 m3: 1. tot en met eerste 1000 m3 2. voor elke af te voeren hoeveelheid boven 1000 m3 tot en met 2500 m3 voor elke af te voeren hoeveelheid boven 2500 m3 4. 5. 6. 7. tot en met 5000 m3 voor elke af te voeren hoeveelheid boven 5000 m3 tot en met 10.000 m3 voor elke af te voeren hoeveelheid boven 10.000 m3 tot en met 25.000 m3 voor elke af te voeren hoeveelheid boven 25.000 m3 tot en met 100.000 m3 voor elke af te voeren hoeveelheid van 100.000 m3 en meer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 586